Infostart.hu
eur:
391.32
usd:
331.63
bux:
110941.69
2025. december 23. kedd Viktória
Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) űrkutatásért felelős miniszteri biztosa beszédet mond a magyar űrhajós-kiválasztási folyamat elindításának alkalmából a Külgazdasági és Külügyminisztériumban tartott sajtótájékoztatón 2021. október 28-án. Szigorú feltételeknek kell megfelelniük a 2021. október 28-án elindított magyar űrhajós-kiválasztási folyamatban részt vevőknek. A 30-60 naposra tervezett misszió során egy magyar űrhajós az évtized közepén űrrepülésben fog részt venni, hogy világszínvonalú magyar innovációkat teszteljen és egyedülálló kísérleteket folytasson a Nemzetközi Űrállomáson.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Minél többek előtt kitárnák a magyar űrhajósprogram kapuját

Elindult a Hungarian to Orbit (Hunor) nemzeti kutatóűrhajós program. A jelentkezőknél elvárás a felsőfokú végzettség, a műszaki, természettudományos szakmai tapasztalat, a pszichés terhelhetőség, a felsőfokú angoltudás és legfeljebb 40 betöltött életév. A kiválasztási folyamat az Európai Űrügynökséggel együttműködve, az ESA űrhajós politikájával összhangban zajlik. A részletekről Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium űrkutatásért és űrtevékenységért felelős miniszteri biztosa beszélt az InfoRádiónak.

A Hungarian to Orbit, vagyis a Hunor nevezetű programban, amerikai együttműködéssel, a NASA és az Axiom Space vállalat közreműködésével 2024-ben újra magyar űrhajós mehet a világűrbe és léphet a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére – mondta az InfoRádióban Ferencz Orsolya, hozzátéve, az oroszokkal valószínűsíthetően csak az évtized második felében kerül sor közös misszióra.

A nemzeti kutatóűrhajós-misszióban az Európai Űrügynökség (ESA) is együttműködő partner. Bár a Hunor teljes összhangban van az Európai Űrügynökség űrhajóspolitikájával, tehát az ESA is együttműködő partnere a programnak, az Európai Űrügynökség általi űrhajós-válogatáson túlmutató,

nemzeti hatáskörben indított misszió

– tette hozzá a miniszteri biztos.

A Hungarian to Orbit programra január 31-ig lehet jelentkezni a hunor.gov.hu oldalon. A jelentkezők közül a leendő magyar űrhajóst – többedmagával – a jövő év folyamán választják ki, ezután zajlik majd a kiképzés. Végül azonban csak egy űrhajós tud ténylegesen feljutni majd az űrállomásra.

Ferencz Orsolya azt is kiemelte:

tizenkét, teljesen magyar berendezést és műszert terveznek kifejleszteni, legyártani, amelyekkel majd dolgoznia kell az űrhajósnak.

De további nyolc olyan kísérlet végrehajtása is tervben van az űrállomás fedélzetén, amelyhez nem kell közvetlen műszeres fejlesztés.

A misszió tudományos tartalmának jelentőségét jelzi, hogy abban valamennyi komoly űripari és űrkutatási tapasztalattal bíró magyar felsőoktatási intézmény, kutatócsoport és hazai cég érintett.

A leendő űrhajóssal szemben támasztott elvárások a jelentkezési kézikönyvben olvashatók. Ezek nagyrészt megegyeznek a nemzetközi – amerikai, európai vagy orosz – sztenderdekkel. Amiben nagyobb a mozgástér, jegyezte meg Ferencz Orsolya, lévén, hogy egy nemzeti programról van szó, hogy elégséges az általános felsőfokú végzettség, a mesterdiploma legfeljebb előnyt jelenthet a jelentkezőknél.

Végül

tesztekkel fogják eldönteni, hogy a végrehajtandó feladatokra alkalmas-e az illető

– tette hozzá a miniszteri biztos.

Szeretnék a kaput minél nagyobb számú jelentkező előtt kinyitni, mert már önmagában a válogató is egy életre szóló élménnyel szolgálhat bárki számára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Akár a helikopteres mentés költségeire is nyújt fedezetet a megfelelően megválasztott biztosítás – mondta el az InfoRádióban Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója.
VIDEÓ
Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Mérsékelt növekedést mutat az EU autópiaca, a volumen viszont továbbra is nagyjából harmadával elmarad a Covid előtti szintektől. A valódi sztori viszont nem is a darabszámokban keresendő, hanem a piac struktúrájának átalakulásában. Az elektromos hajtások törnek előre, miközben a benzin-dízel vonal látványos ütemben zsugorodik. Eközben a gyártói oldal egy másik, de mégis a piaci struktúra átalakulásával összefüggő történetet mesél el. Az elektromos autózásban erős kínai gyártók törnek be a piacra, mostanra érdemi szeletet kihasítva abból, miközben az "európai nagyok" közé tartozó Stellantis komoly piacvesztést szenved el, és a Tesla vonzereje is jelentősen csökken.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×