eur:
411.26
usd:
392.94
bux:
0
2024. november 22. péntek Cecília
A magyar zeneművészet kategóriában Prima Primissima-díjra jelölt Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző budapesti otthonában 2017. október 23-án.
Nyitókép: MTI Fotó: Czimbal Gyula

Erős cikkcakkban - Eötvös Péter 75 éves

Szerdán ünnepli 75. születésnapját Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester. Hétvégén a BMC-ben egy beszélgetéssel kísért koncerten játszanak műveiből.

Eötvös Péter Székelyudvarhelyen született 1944. január 2-án. Szülei a második világháború végén a front elől menekülve Miskolcon telepedtek le. Kisgyermekkorától muzsika vette körül - mesélte korábban az InfoRádió Aréna című műsorában.

"Családom zenészcsalád. Anyám, nagyapám zenészek voltak. Én egy olyan családba születtem bele, ahol a zene mindennapos volt. Hallottam a zongorát, a hegedűt, és nagyon korán elkezdtem zenével foglalkozni.

4 éves voltam, amikor az első kottákat írtam, nagyon szerettem a kottákat rajzolni. Attól kezdve, hogy anyám elmondta, hogy amit lerajzoltam, az a zongorán melyik hang,

onnantól ez egy természetes kapcsolat volt."

Tizennégy évesen Kodály Zoltán felvette a különleges tehetségek osztályába a Zeneakadémiára, ahol zeneszerzői tanulmányokat folytatott, majd 22 éves korától ösztöndíjjal karmesternek tanult Kölnben.

Zenei pályáját a Vígszínház zenei vezetőjeként kezdte, majd a Stockhausen Ensemble tagja, 1978 és 1991 között pedig a Pierre Boulez által alapított Ensemble InterContemporain művészeti igazgatója volt.

Eötvös Péter első operáját, a Három nővért éppen húsz évvel a lyoni ősbemutató után tavaly márciusban tűzte műsorára a Buenos Aires-i Teatro Colon, ősszel pedig a frankfurti operában mutatták be.

A zeneszerző az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról, hogy régóta foglalkoztatja Krasznahorkai László két regénye, melyekből érdemes volna operát komponálni, ezek lehetnének első, magyar nyelvű opuszai.

"Fél könyv az egy mondat nála, viszont ezt már meg lehet csinálni zenében. Legalább is én meg tudom. Készülök rá két különböző témában. Az egyik a farkasos téma, a másik az ellenállás melankóliája."

Eötvös Péter beszélt arról is, hogy mindig felkérésre ír, és a munkában változatosságra törekszik, hogy elkerülje az önismétlést.

"Az operáim sorozatát tekintve egy elég erős cikkcakk alakul ki. Ha az egyik kicsit hangos, a következő halkabb lesz, ha az egyik színesebb, a másik monokróm. Ez számomra is egy állandó váltás igénye, hogy ne ismételjem magamat."

A zeneszerző hozzátette: a kortárs repertoár vezénylése azért is foglalkoztatja, mert igyekszik megismerni más alkotók elgondolásait a zenéről. Eötvös Péter arról is beszélt, hogy mi alapján választ témát.

"Olyan témákba akadok bele, amik bennem megszólalnak. Ez annyit jelent, hogy minden, amit gondolok, az rögtön hangzásképpé alakul."

2015-ben fejezte be az Esterházy Péter szövegére írott Halleluja - Oratorium Balbulum című világi oratóriumát, két évvel később pedig - Hamburg után - a Müpában volt a magyarországi bemutatója Multiversum című orgonára, Hammond-orgonára és zenekarra komponált versenyművének. A tervek szerint 2021-ben Berlinben lesz az ősbemutatója következő operájának, amely Jon Fosse norvég regényíró Trilógia című művén alapul.

Karmesterként az elmúlt évtizedekben a világ legnagyobb zenekarait, többek közt a Berlini, a Müncheni, a Londoni és a Bécsi Filharmonikusokat dirigálta rendszeresen, első vendégkarmestere volt a Budapesti Fesztiválzenekarnak és a Nemzeti Filharmonikus Zenekarnak.

Szombaton a Budapest Music Cemnetrben tartanak beszélgetéssel egybekötött születésnapi koncertet a 75 éves Eötvös Péter tiszteletére.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×