eur:
409.69
usd:
389.96
bux:
80127.78
2024. december 11. szerda Árpád
COLOGNE, GERMANY - JUNE 12: German Chancellor Olaf Scholz speaks on stage as he visits the electric car production line at the Ford automobile factory on June 12, 2023 in Cologne, Germany. Dubbed the Cologne Electrification Center, the new factory hall is part of the plants transition to increasing Fords electric car production capacity. (Photo by Lukas Schulze/Getty Images)
Nyitókép: Lukas Schulze/Getty Images

Forrong a Ford, nincs közeledés a Volkswagennél, a Golfra támad a BYD

Olaf Scholz kancellár személyesen kereste fel a Ford autógyár kölni üzemét, hogy csillapítani próbálja az indulatokat. Az ok hasonló, mint a Volkswagennél: az alkalmazottak lázadása a tervezett elbocsátások miatt.

Az amerikai autógyárnak Németországban két üzeme van, Kölnben és Saarlouisban. A kölni üzemet 1931-ben alapították, és elsősorban a Ford Fiestára "szakosodott". A Saar-vidéki Saarlousiban ezzel szemben a Ford Focus volt "sztár". Német sajtójelentések szerint a Ford egész Európában 2027-ig mintegy 4000 munkahelyet akar megszüntetni. Az európai gyárak közül a tervezett leépítések a legkeményebben a kölni üzemet sújtanák, az észak-rajna-vesztfálai üzemben 2900 munkahely szűnne meg.

A Deustchlandfunk tudósítása szerint Olaf Scholz állást foglalt az elektromos autók európai értékesítésének ösztönzése mellett. A kancellár – aki a február végi előre hozott parlamenti választásokra készülve most különösen aktív – szükségesnek nevezte a töltési infrastruktúra kiépítését is. Szerinte egész Európának erőfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy az elektromobilitás működjön.

A beszámolókból kitűnt, hogy Scholz nem véletlenül időzítette mostanra a kölni vizitet. A beszéd előtt ugyanis az üzemi tanács rendkívüli ülést tartott, és azon a kormányzat elkötelezettségét is követelte az elektromos autózás mellett. Az idei esztendőben ugyanis nem utolsó sorban a korábbi állami támogatás megszűnése miatt jelentősen visszaesett az elektromos autók iránti kereslet. A testület az ülésen sürgette egyfajta, a vásárlást ösztönző bónusz bevezetését a gyenge kereslet élénkítése érdekében.

Német portálok emlékeztettek arra, hogy a Ford sokáig a belső égésű motorokra támaszkodott, és meglehetősen későn kezdett befektetni az elektromobilitásba. A kölni üzemet csaknem kétmilliárd euróért alakították át, lehetővé téve az elektromos autók gyártását, ami csak júniusban kezdődött el.

Miközben a kölni Ford-gyár egyelőre csak "forrong", a Volkswagen németországi üzemeiben áll a bál. A tervezett bércsökkentések és ezzel párhozamosan a kilátásba helyezett üzembezárások miatt a tíz németországi gyár alkalmazottai már több figyelmeztető munkabeszüntetést tartottak, így a múlt hét elején és a most hétfőn is. Az IG Metall szakszervezet szerint a hétfői sztrájkban több mint százezren vettek részt, a VW igazgatótanácsa ezzel szemben 55 ezer sztrájkolót említett.

A wolfsburgi központban folytatódott a válságtanácskozás az igazgatótanács és az üzemi tanács, illetve az IG Metall szakszervezet képviselői között. A hétfői találkozó szeptember óta a negyedik ilyen egyeztetés volt, és ez is az álláspontok közeledése nélkül ért véget. A cégvezetés a Volkswagen a kínai értékesítési nehézségeire, a németországi gyártási költségek növekedésére, valamint a kereslet visszaesésére hivatkozva ragaszkodik a tíz németországi üzem közül három bezárásához, továbbá a jelentős bércsökkentéshez. Megítélése szerint mindez elengedhetetlen a cég versenyképességének fenntartása érdekében, ennek szellemében az ősz folyamán hatályon kívül helyezte az érvényben lévő kollektív szerződést is.

Az üzemi tanács ezt elutasítja, ugyanakkor hajlandó engedményekre, többi között vállalva a bérek meghatározott idejű befagyasztását. A tervezett elbocsátások 2027-ig több ezer munkahelyet érintenének.

A kínai autógyártás európai nyomulására" utal ugyanakkor a Handelsblatt című lap híre arról, hogy a BYD jövőre kívánja megkezdeni a helyszíni gyártást Európában, mégpedig a kompakt autók kategóriájában Magyarországon. A lap által idézett európai igazgató, Stella Li a Capital üzleti magazinban fogalmazott úgy, hogy az európai terjeszkedés 2025 végén kezdődik.

A modellek a kompakt szegmensbe tartoznak, tehát – mint idézték – "Golf osztályú" elektromos autók. A lap szerint az igazgató arra a gyárra utalt, amelyet Magyarországon épít. Ez lesz a Kínában két éve piacvezető BYD első gyára az Európai Unióban – emelte ki a Handelsblatt. Az igazgató hangsúlyozta azt is, hogy a magyarországi gyártóüzem központi helyet foglal el a BYD európai piachódító terveiben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×