Az amerikai autógyárnak Németországban két üzeme van, Kölnben és Saarlouisban. A kölni üzemet 1931-ben alapították, és elsősorban a Ford Fiestára "szakosodott". A Saar-vidéki Saarlousiban ezzel szemben a Ford Focus volt "sztár". Német sajtójelentések szerint a Ford egész Európában 2027-ig mintegy 4000 munkahelyet akar megszüntetni. Az európai gyárak közül a tervezett leépítések a legkeményebben a kölni üzemet sújtanák, az észak-rajna-vesztfálai üzemben 2900 munkahely szűnne meg.
A Deustchlandfunk tudósítása szerint Olaf Scholz állást foglalt az elektromos autók európai értékesítésének ösztönzése mellett. A kancellár – aki a február végi előre hozott parlamenti választásokra készülve most különösen aktív – szükségesnek nevezte a töltési infrastruktúra kiépítését is. Szerinte egész Európának erőfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy az elektromobilitás működjön.
A beszámolókból kitűnt, hogy Scholz nem véletlenül időzítette mostanra a kölni vizitet. A beszéd előtt ugyanis az üzemi tanács rendkívüli ülést tartott, és azon a kormányzat elkötelezettségét is követelte az elektromos autózás mellett. Az idei esztendőben ugyanis nem utolsó sorban a korábbi állami támogatás megszűnése miatt jelentősen visszaesett az elektromos autók iránti kereslet. A testület az ülésen sürgette egyfajta, a vásárlást ösztönző bónusz bevezetését a gyenge kereslet élénkítése érdekében.
Német portálok emlékeztettek arra, hogy a Ford sokáig a belső égésű motorokra támaszkodott, és meglehetősen későn kezdett befektetni az elektromobilitásba. A kölni üzemet csaknem kétmilliárd euróért alakították át, lehetővé téve az elektromos autók gyártását, ami csak júniusban kezdődött el.
Miközben a kölni Ford-gyár egyelőre csak "forrong", a Volkswagen németországi üzemeiben áll a bál. A tervezett bércsökkentések és ezzel párhozamosan a kilátásba helyezett üzembezárások miatt a tíz németországi gyár alkalmazottai már több figyelmeztető munkabeszüntetést tartottak, így a múlt hét elején és a most hétfőn is. Az IG Metall szakszervezet szerint a hétfői sztrájkban több mint százezren vettek részt, a VW igazgatótanácsa ezzel szemben 55 ezer sztrájkolót említett.
A wolfsburgi központban folytatódott a válságtanácskozás az igazgatótanács és az üzemi tanács, illetve az IG Metall szakszervezet képviselői között. A hétfői találkozó szeptember óta a negyedik ilyen egyeztetés volt, és ez is az álláspontok közeledése nélkül ért véget. A cégvezetés a Volkswagen a kínai értékesítési nehézségeire, a németországi gyártási költségek növekedésére, valamint a kereslet visszaesésére hivatkozva ragaszkodik a tíz németországi üzem közül három bezárásához, továbbá a jelentős bércsökkentéshez. Megítélése szerint mindez elengedhetetlen a cég versenyképességének fenntartása érdekében, ennek szellemében az ősz folyamán hatályon kívül helyezte az érvényben lévő kollektív szerződést is.
Az üzemi tanács ezt elutasítja, ugyanakkor hajlandó engedményekre, többi között vállalva a bérek meghatározott idejű befagyasztását. A tervezett elbocsátások 2027-ig több ezer munkahelyet érintenének.
A kínai autógyártás európai nyomulására" utal ugyanakkor a Handelsblatt című lap híre arról, hogy a BYD jövőre kívánja megkezdeni a helyszíni gyártást Európában, mégpedig a kompakt autók kategóriájában Magyarországon. A lap által idézett európai igazgató, Stella Li a Capital üzleti magazinban fogalmazott úgy, hogy az európai terjeszkedés 2025 végén kezdődik.
A modellek a kompakt szegmensbe tartoznak, tehát – mint idézték – "Golf osztályú" elektromos autók. A lap szerint az igazgató arra a gyárra utalt, amelyet Magyarországon épít. Ez lesz a Kínában két éve piacvezető BYD első gyára az Európai Unióban – emelte ki a Handelsblatt. Az igazgató hangsúlyozta azt is, hogy a magyarországi gyártóüzem központi helyet foglal el a BYD európai piachódító terveiben.