eur:
409.71
usd:
388.3
bux:
79055.98
2024. november 20. szerda Jolán

Ha az Adriára készül nyaralni, kezdjen el jobban spórolni

A Horvát Autópályák Vállalat (HAC) óriási adóssággal küzd, amelyet saját bevételeiből nem tud fedezni, ezért Zágráb nem áll el az autópálya-matrica bevezetésének lehetőségétől sem - mondta Oleg Butkovic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter.

A HAC kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. Csak az idén 1,2 milliárd euró törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet - hangsúlyozta a tárcavezető.

Hozzátette: a kabinet egy évvel ezelőtt - miután elállt az autópályák koncesszióba adásától - elkezdett tárgyalni a Világbankkal a vállalat üzleti és pénzügyi átszervezéséről. Szavai szerint a tárgyalások még folynak, de nemsokára a végéhez érnek. A reformprogramot hamarosan ismertetjük a közvéleménnyel - hangsúlyozta.

Arra az újságíró kérdésre, hogy a kormány továbbra is tervezi-e az autópálya-matrica bevezetését, Butkovic azt válaszolta: nem állnak el ettől a lehetőségtől sem. "A matrica bevezetésének lehetőségét nem vetettük el, de egyelőre marad a jelenlegi fizetőkapus rendszer"- fogalmazott a miniszter.

Sajtóhírek szerint nőni fognak az autópálya-díjak, szezonon kívül 5, míg a szezonban 15 százalékkal. A miniszter nem cáfolta ugyan az újságírók értesüléseit, de annyit hozzáfűzött, hogy a kormánynak még döntést kell hoznia.

A volt szociáldemokrata kormány 2013-ban az autópályák koncesszióba adásával törlesztette volna az autópályák hiteleit, ezért elfogadott egy a Horvát Autópályák Vállalat és a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ) koncesszióba bocsátásáról szóló modellt.

A kabinet által kiírt pályázatra több külföldi befektető is kötelező érvényű ajánlatot tett, de a közvélemény nyomására (lakossági kezdeményezésre összegyűlt a népszavazás kiírásához szükséges mennyiségű aláírás) a kormány mégis elállt ettől a tervtől.

A horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni azokat.

Az előző, jobboldali horvát kormány tavaly újabb 200 millió euró értékű hitelt hagyott jóvá a HAC-nak az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD). Ezt akkor azzal magyarázták, hogy a HAC-nak 2016-ban 466 millió euró törlesztőrészletet és 109 millió euró kamatot kell kifizetnie a korábban felvett kölcsönből, amelyet a vállalat saját bevételeiből nem tud fedezni.

Címlapról ajánljuk
Nem csupán a tőzsde könnyebbült meg Donald Trump visszatérésétől - szakértő

Nem csupán a tőzsde könnyebbült meg Donald Trump visszatérésétől - szakértő

Az amerikai elnökválasztás kimenetelét a kötvénypiac és a fogadóirodák a közvélemény-kutatásoknál pontosabban jelezték előre, a választás másnapján mégis jelentős értékpapír-piaci mozgások történtek. A befektetők úgy ítélték meg, hogy a korábbi elnök következő ciklusi gazdaságpolitikája nagyobb költségvetési deficitet fog eredményezni, a részvénypiac hasonlóan beárazta Donald Trump gazdaságpolitikáját - mondta az InfoRádióban Horváth Sebestyén, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatója.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.20. szerda, 18:00
Takács Ernő
az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke
Sztrájkok jöhetnek a Volkswagennél

Sztrájkok jöhetnek a Volkswagennél

A Volkswagen dolgozói jelentős engedményekre hajlandóak a költségcsökkentési tárgyalások során, azonban határozottan elutasítják az üzembezárások lehetőségét. Az IG Metall szakszervezet képviselői 1,5 milliárd eurós megtakarítási javaslatot tettek, miközben figyelmeztetnek a potenciális konfliktusra, ha a vállalat nem mutat kompromisszumkészséget, írja a Reuters. A feszültség egyre fokozódik, a Volkswagen németországi telephelyeinek többségén december 1-jétől sztrájkok kezdődhetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×