Legalább vasárnap reggel 7 óráig (közép-európai nyári időszámítás szerint 8 óráig) nem indulhat a légi járatok túlnyomó többsége Nagy-Britannia repülőtereiről - közölte szombaton délután az illetékes hatóság.
A tájékoztatás szerint Skócián, Észak-Írországon és Észak-Anglián belül a légtér egy része igénybe vehető lesz repülési célokra 19 óráig. "Ennek alapján a légitársaságok útnak indíthatnak bizonyos belföldi járatokat, az országos légi irányítással történt egyéni egyeztetés alapján" - tette hozzá a hatóság illetékese.
A horvát légi közlekedési hatóság szombati bejelentése szerint hajnali 2 órakor bezárták Zágráb és Eszék nemzetközi repülőtereit. Az ország nyugati felében lévő repülőterek reggel 8 óra óta nem fogadnak és indítanak járatokat.
A zárlat legalább a délutáni órákig fog tartani, akkor születik majd döntés a Dél-Horvátországban fekvő légi kikötők esetleges bezárásáról is.
A horvát nemzeti légitársaság (Croatia Airlines) törölte összes, horvát repülőterekről induló, illetve oda érkező járatát, ami mintegy 1500 utast érint.
A szomszédos Szlovénia hatóságai elrendelték Maribor és Portoroz nemzetközi repülőterének bezárását.
Franciaország északi részének repülőterei, köztük a párizsi Roissy-Charles de Gaulle és Orly termináljai hétfő reggel 8 óráig zárva maradnak.
Erről döntött szombat délelőtti rendkívüli ülésén a francia kormány.
Az országot átszelő Nantes-Lyon tengelytől északra található 24 repülőtér előző napi lezárását a francia légügyi hatóságok korábban még csak szombat este 8 óráig hosszabbították meg. Azt is jelezték, hogy az intézkedést délután 4 órától kiterjesztik a svájci határ közelében lévő Grenoble-ra és a délen fekvő Bordeaux-ra is.
Németország legnagyobb légitársasága, a Lufthansa vasárnap 14 óráig törölte minden bel- és külföldi járatát - jelentették be szombaton Frankfurtban.
A társaság ugyanakkor utasok nélküli gépeket irányított Frankfurtba, előkészületként a repülési tilalom feloldására. Az első gép már meg is érkezett a legnagyobb német légikikötőbe, s azt hamarosan kilenc további repülő követi majd.
A Münchenből érkezett első repülőgépet alaposan átvizsgálták, és semminemű károsodást nem találtak rajta. Igaz, a mintegy 300 kilométeres távolságot a gép 3000 méteres magasságban tette meg, míg az utasszállító gépek általában 9-10 ezer métere magasan repülnek.
Az izlandi tűzhányó kitörése nyomán a légkörbe került vulkáni hamu hírek szerint 6-10 kilométer magasságban helyezkedik el. A hamu károsíthatja a repülőgépek hajtóműveit (legrosszabb esetben a leállásukat okozhatja), eltömheti a gép külső felületén elhelyezett érzékelőket, és az ablakokra tapadva lehetetlenné teheti a kilátást a pilótafülkéből.
Az utasok nélkül felszálló gépeknek nincs szükségük a légi biztonsági hatóság engedélyére, ám a Lufthansa ennek ellenére tájékoztatta a hatóságot a gépek Frankfurtba irányításáról.