eur:
393.24
usd:
355.03
bux:
72243.41
2024. szeptember 5. csütörtök Lőrinc, Viktor

Botrány: a Waffen-SS-ben szolgált a tankönyvkiadó alapítója

Néhány évvel halála után fény derült Írország első tankönyvkiadója alapítójának náci múltjára. A közszolgálati RTE televízió műsorából a széles közvélemény is megtudta, hogy a belga Albert Folens a második világháború idején előbb a Waffen-SS-ben, majd a Gestapóban szolgált.

A 86 éves korában, 2003-ban elhunyt Albert Folens soha nem tagadta, hogy a németeket segítette a háború idején, de igyekezett kisebbíteni szerepét.

Most nyilvánosságra került, hogy a férfi a háborúban az önkéntes vallon egység kötelékében harcolt a keleti fronton. Ez a csapattest a Waffen-SS-hez tartozott, 6. SS-Freiwilligen-Sturmbrigade Langemarck (Langemarck SS önkéntes rohambrigád) néven, amely később 27. SS-Freiwillige Grenadier-Division Langemarck elnevezéssel hadosztályi besorolást kapott.

A férfi sebesülése után nem tért vissza a frontra, hanem a német titkosrendőrségnek, a Gestapónak dolgozott Brüsszelben. Albert Folens ezt sem tagadta, de azt állította, hogy csak tolmácsként szolgált, és semmilyen kínzásban vagy kegyetlenkedésben sem vett részt.

Erről nincs bizonyíték, az viszont tény, hogy a férfi a háború után szerepelt az amerikai hadsereg háborús bűnösöket és kémeket tartalmazó listáján, és miután a britek elfogták Németországban, tíz évre ítélték.

Albert Folens azonban 30 hónap múlva megszökött, majd hamis útlevéllel Írországba menekült. Dublinban előbb tanárként dolgozott, majd megalapította az ország első tankönyvkiadóját, amelynek könyveiből ír gyerekek generációi tanultak.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.05. csütörtök, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A világ a zöldebb energia, a tisztább közlekedés felé halad, bár az oda vezető út szemmel láthatóan egyenetlen. A kezdeti felfutás után az elektromos autók iránti kereslet jelentősen visszaesett, idén csak stagnálnak az eladások az EU-ban, közben viszont az uniós CO2-kibocsátási célkitűzéseknek ugyanúgy meg kell felelniük az autógyártóknak, ami jelentős problémákat szülhet egyes szereplőknél. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a gyártóknak meghatározott határértékek alatt kell tartaniuk a flottszintű kibocsátásuk, különben súlyos bírságokat kapnak - ezzel ösztönzik őket, hogy több tiszta járművet gyártsanak. A kvótákat ráadásul 2025-ben szigorítják, így ennek apropóján a UBS megvizsgálta, hogyan állnak az autógyártók a CO2-kibocsátási célok teljesítésében. Úgy tűnik, hogy a Volkswagen és a Renault lehet a legnagyobb bajban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×