Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Unsplash.com

Úgy tűnik, kicsúszik a spanyol vasúti nagybevásárlás a magyar kezekből

A magyar kormány egy hosszabb távú vízió keretei közt tavaly ajánlatot tett a Talgo szupervonatgyártóra, de úgy tűnik, "ez a vonat" nem a pénzen megy el...

A Portfolio hírügynökségi forrásokra hivatkozva arról ír, hogy a spanyol kormány nem kért a magyar Ganz-Mávag felvásárlási ajánlatából a Talgo szupervonatgyártóra.

Az információkat később a spanyol kormány közleményben erősítette meg, amiatt aggódva, hogy Magyarország kapcsolata "túl szoros Oroszországgal".

"A kabinet megállapodott abban, hogy nem engedélyezi a Ganz-Mávag által a Talgo vállalatba történő közvetlen külföldi befektetést, miután a vizsgálatok során megállapításra került, hogy a művelet engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna" – írja a madridi gazdasági tárca.

Túl ezen a spanyol fél már korábban tisztázta, hogy Madrid a Talgo vonatgyárat stratégiai eszköznek tekinti, a cégnek "érzékeny információkhoz van hozzáférése".

A felvásárlás egyébként már tavaly óta napirenden van, márciusban 619 millió eurós vételi ajánlat érkezett a magyar féltől. A Talgo hitelezőivel sikerült is dűlőre jutni, de a spanyol politika ellenállásán fennakadt a tranzakció a már említett "orosz gyanú" miatt.

Ezt követően más vevőjelöltekről is írt a spanyol sajtó - például egy svájciról és a cseh Skodáról -, miközben a hatóságok a magyar vevőtől több ízben is minden dokumentumot bekértek, az idő pedig csak telt és múlt.

A cikkből kiderül, hogy Lázár János szakminiszter a Talgo gyárat tekintette annak kulcsának, hogy Magyarország felújíthassa vasúti flottáját, méghozzá belátható időn belül.

A Talgo tőzsdei cég, amelynek részvényei a tavaly novemberi magyar ajánlat hírére szárnyalni kezdtek. A kereskedést egy időre viszont felfüggesztették azután, hogy a spanyol kormány közölte, nem adják el a magyaroknak a gyárat.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×