eur:
411.21
usd:
392.84
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: kozlekedesbiztonsag.kti.hu

Óriási kockázatot jelentenek az SUV-k – itt vannak a részletek

A törésteszteket végző szakértő szervezet, az EuroNCAP veszélyesnek tartja az egyre több és egyre nagyobb járművek feltűnését az utakon.

A közelmúltban az EuroNCAP, a járművek közúti ütközésbiztonságát tanúsító szervezet tucatnyi új személyautót vetett alá törésteszteknek. A tesztalanyok közül mindössze háromnak a tömege nem érte el a két tonnát, ami a szervezet vezetői szerint is aggasztó tendencia – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az európai autóállomány méretbeli átalakulása érdekes módon párhuzamosan zajlik Brüsszel kibocsátást mérséklő törekvéseivel. 1992-ben lépett életbe az EURO 1-es norma, most pedig már az EURO 7-es határértékeinek a meghatározása zajlik. Negyven év alatt sokkal tisztábbak lettek a motorok – különösen laboratóriumi körülmények között –, de ezzel párhuzamosan folyamatosan nagyobbak és nehezebbek lettek az autók. Ezt a tendenciát koronázta meg az SUV kategória kialakulása majd viharos terjedése. A statisztikák szerint 2022 volt az első év, amikor a világon újonnan eladott autók többsége (51 százalék) SUV volt, az autók átlagos tömege pedig már 1,5 tonna felé emelkedett.

A Global Fuel Economy Initiative (GFEI) jelentése szerint 2010 és 2022 között 30 százalékkal csökkent volna az energiafogyasztása a személyautó-flottának, ha nem változott volna az autók mérete. 2010-ben Európában még az eladott új személygépjárművek 60 százaléka volt 1,3 tonna alatti, 2022-ben már csak 42 százaléka. A két tonna feletti monstrumok 2010-ben még csak az eladások 3 százalékát tették ki, 2022-re már 12 százalékát, azaz majdnem minden nyolcadik új autó ilyen volt.

Közlekedésbiztonsági kockázatot is jelenthetnek a túlsúlyos és túlméretes SUV-k. A Volvo közzétette egy elképzelt, városi körülmények között lezajló koccanásnak a szimulációját. A 20 km/órával guruló EX30 kiskategóriás villanyautónak oldalról 50 km/órás sebességgel csapódott neki az EX90, a csaknem 2 méter széles, 5 méter hosszú és 180 centi magas, 2,5 tonnás SUV. Mivel két vadonatúj, prémium kategóriás autót ütköztettek egymással, nem meglepő, hogy mindkét jármű jól teljesített a teszten, a bennülő utasoknak az ijedtségen kívül nem lett volna bajuk. Van azonban egy vonatkozás, amire rávilágít a laboratóriumi körülmények között végzett teszt: a lassan guruló kisautót az óriás terepjáró méterekkel lökte arrébb. Utcai körülmények között ez azt jelentheti, hogy a kisebbet – amely egyébként maga sem túl könnyű, alulról súrolja a két tonnát – fellökik a járdára vagy villamosmegálló járdaszigetére. Vagyis a szakportál szerint a nagy méretű és tömegű villany-SUV úgy viselkedik a zsúfolt városban, mint elefánt a porcelánboltban.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×