Infostart.hu
eur:
381.92
usd:
327.42
bux:
0
2025. december 8. hétfő Mária
Nyitókép: Budapest Airport

Kiderült, mekkora hatása van a budapesti repülőtérnek a magyar gazdaságra

Egy friss tanulmány kiderítette: a Budapest Airport jelentős szereplő nem csak a foglalkoztatásban, a környező települések bevételeiben, hanem egyenesen a magyar GDP-ben is.

December 7-e, a Polgári Repülés Világnapja minden évben jeles dátum a repülés szerelmesei számára, azonban idén nem csupán a világnapot ünnepeljük, hanem a magyar polgári légi közlekedés századik évfordulóját is - írja közleményében a Budapest Airport. Hogy maga a repülőtér milyen szerepet tölt be a magyar gazdaságban és turizmusban, azt a Budapest Airport és a KPMG Tanácsadó Kft. hatásvizsgálata részletesen elemzi. A kutatás egyik leghangsúlyosabb megállapítása, hogy

a Budapest Airport hozzájárulása a magyarországi bruttó hozzáadott értékhez tavaly 1780 milliárd forintra becsülhető, amely a GDP 2,7 százaléka.

A repülőteret üzemeltető vállalat és a KPMG Tanácsadó Kft. 2023-ban összefoglaló tanulmányt készített, amely részletesen bemutatja és számszerűsíti a légikikötő működésének hatásait Magyarországon. A kutatás egyszerre vizsgálja a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér gazdasági, szociális és környezeti hatásait, továbbá kiegészül egy komplex elemzéssel, amely a Budapest Airport által tervezett jövőbeni fejlesztések hatásait értékeli. A tanulmány emellett a vállalat hozzájárulását is vizsgálja a kormány stratégiai céljainak megvalósításához, valamint elemzi a Budapest Airport pozícióját a nemzetközi versenytársakhoz képest.

A tanulmány legfontosabb megállapítása, hogy a Budapest Airport nemzetgazdasági jelentősége messze túlmutat saját gazdasági teljesítményén:

2022-ben a repülőtér teljes makrogazdasági hatása 1780 milliárd forintra tehető, ami abban az évben a nemzetgazdaság GDP-jének 2,7 százaléka volt.

A vállalat maga 110 milliárd forintot meghaladó mértékben növelte a hazai gazdaság teljesítményét, míg beszállítói és a hozzá kapcsolódó 88 vizsgált vállalat révén négyszer akkora mértékben, mintegy 457 milliárd forinttal járult hozzá a magyar GDP-hez. Ami az indukált hatásokat illeti, egy Budapestre érkező külföldi légi utas 208 ezer forintot költött, míg a repülőtérre érkező külföldi látogatók összes kiadásai a tavalyi évben mintegy 714 milliárd forinttal járultak hozzá a magyar gazdasághoz, ami abban az évben a GDP 1,1 százaléka volt. A fajlagos hatások kapcsán megállapítható, hogy minden 100 ezer reptéren megforduló utas nagyjából 13 milliárd forintnyi hozzáadott értékkel, 1081 munkahellyel és 5 milliárd forintnyi adóbevétellel járul hozzá a gazdaság teljesítményéhez.

A Budapest Airport tevékenységei által generált közvetlen, indirekt és indukált gazdasági eredmény közel 600 milliárd forintnyi költségvetési hozzájárulást eredményezett 2022-ben, főként bérhez köthető adók és járulékok, illetve áfa formájában. Emellett iparűzési és helyi adók révén a vállalat évente mintegy 4,5 milliárd forinttal járul hozzá a szomszédos önkormányzatok bevételeihez és a közösségi beruházásokhoz.

A foglalkoztatottságot tekintve a Budapest Airport összesen közel 1500 főnek ad munkát, a munkavállalók mintegy 70 százaléka környező településeken él.

Azonban, ha a teljes értékláncot és a vállalathoz szorosan kapcsolódó 88 vizsgált vállalatot nézzük, akkor a repülőtér 2022-ben nagyjából 132 000 főnek biztosított munkalehetőséget. A Budapest Airport munkavállalói a vállalatot tízből 8,4 pontra értékelték a legutóbbi elégedettségi felmérésen, a Randstad 2021-ben végzett felmérése szerint pedig a Budapest Airport volt a legvonzóbb munkáltató a magyar szolgáltató szektorban. 2022-ben a BUD másodszor nyerte el az Investors in People nemzetközi szervezet díját, amelyet kizárólag olyan vállalatok kapnak, amelyek elkötelezettek a munkatársaik szakmai fejlődésének támogatása iránt.

Túl a gazdaságfejlesztési és foglalkoztatási célokon számos egyéb területen járul hozzá a Budapest Airport tevékenysége a kormányzati célok eléréséhez. Ezek közül kiemelendőek a kormány 2030-as turisztikai stratégiája, a Digitális Jólét Program, a 2021-2030-as innovációs stratégia, a Nemzeti Közlekedési Stratégia és a Nemzeti Klíma és Energiastratéga által megfogalmazott célok.

Az elmúlt 5 év különös jelentőségű volt a budapesti légikikötő történetében, hiszen a vállalat több mint százmilliárd forint értékű fejlesztés sorozatot valósított meg, melynek köszönhetően

2023-ban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lett a legjobb európai repülőtér a 15–25 milliós utasforgalmat bonyolító légikikötők között a Repülőterek Nemzetközi Tanácsának értékelése alapján.

A fejlesztések fókuszában az utasélmény, a magas minőség és a fenntarthatóság állt, melynek eredményeképpen 2023-ban a budapesti repülőtér négycsillagos minősítést kapott, egy kategóriába kerülve ezzel a londoni Heathrow, az amszterdami Schipol légikikötővel, vagy épp a barcelonai és bécsi repülőterekkel.

A minőségi fejlődés mellett azonban nagyon hangsúlyosak ezen fejlesztések gazdasági hatásai is. Jelenleg az 1-es utasmóló és a B utasmóló mintegy 600 milliárd forinttal járul hozzá a repülőtér teljes gazdasági hatásához, míg 2040-re az 1-es móló körülbelül 962 milliárd forinttal, a B utasmóló pedig 729 milliárd forinttal járulhat majd hozzá a magyar GDP-hez.

Az elemzés külön kitér a Budapest Airport által tervezett kapacitásbővítő beruházásokra is, elsősorban az 1. Terminál újranyitására, továbbá a 3. Terminál megépítésére. Amennyiben ezek a tervezett fejlesztések megvalósulnak, a repülőtér 2030-ra mintegy 30 millió utas kiszolgálására válhat képessé, és a vállalat teljes hozzáadott értéke 2040-re 5781 milliárd forintra emelkedhet, hiszen ez a két beruházás önmagában 2321 milliárd forinttal járulhat hozzá az ország GDP-jéhez.

A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a foglalkoztatottság is pozitív irányban változik, a turisztikai ágazatok foglalkoztatása 150 ezer fővel lehet magasabb a jelenleginél.

Ami a légiáruszállítást illeti, a Budapest Airport jelenleg a térség legdinamikusabban fejlesztő és fejlődő cargo repülőtere, 2022-ben a legnagyobb légiáru mennyiséget kezelte a közép-kelet-európai régióban. 2021-ben megkapta a világ legjobb cargo repülőtere címet, olyan jelentős légikikötőket megelőzve, mint Szingapúr, Brüsszel és Liége. A BUD Cargo City fontosságát jól mutatja, hogy a Magyarországon megforduló légiáru 99%-át a repülőtér területén kezelik. A 2023 végére megépülő új raktáraknak és kiszolgáló létesítményeknek köszönhetően a repülőtér összes cargo kapacitása mintegy 20 százalékkal évi 300 000 tonnára nő a 2022-es 250 000 tonnáról. 2040-ben a repülőtér légiáru központja 40 milliárd forinttal járul majd hozzá az ország gazdasági teljesítményéhez.

A Budapest Airport különös figyelmet fordít a kibocsátáscsökkentésre, a megújuló energia használatára, a zajvédelemre, a levegőminőség javítására, a biodiverzitás megőrzésére, a víz- és talajminőség védelmére, és a környezettudatos hulladékgazdálkodásra.

2011 és 2022 között a BUD egy utasra jutó szén-dioxid kibocsátása 76%-kal csökkent.

2023 január 1-től a vállalat a felhasználásra kerülő villamos energiát kizárólag megújuló energiaforrásokból szerzi be, és a partnerei számára is megújuló forrásokból biztosítja az energiát. A Budapest Airport célja 2035-re a nettó zéró karbonkibocsátású működés elérése, ezzel a 2050-es párizsi klímacélhoz képest a vállalat 15 évvel hamarabb érheti el a nettó zéró karbonkibocsátást.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szakértő az autós szigorításokról: a kényszerítő eszközök alkalmazását nem lehet kifogásolni, ha nem lépik túl a határokat

Szakértő az autós szigorításokról: a kényszerítő eszközök alkalmazását nem lehet kifogásolni, ha nem lépik túl a határokat

Az államtitkár szerint a közúti közlekedési törvény módosításával egyszerűbbé válik a közlekedést zavaró és a biztonságot veszélyeztető járművek elszállíttatása, továbbá jóval hatékonyabbá válhat a közúti ellenőrzés is. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke az InfoRádióban elmondta: a kényszerítés módja és szigorúsága leginkább attól függhet majd, hogy az adott személy mennyire áll ellen a rendőri intézkedésnek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Nagyon felpörgött az orosz előrenyomulás, Trump kihátrálhat az ukrajnai háborúból – Háborús híreink hétfőn

Nagyon felpörgött az orosz előrenyomulás, Trump kihátrálhat az ukrajnai háborúból – Háborús híreink hétfőn

Oroszország novemberben mintegy 320 négyzetkilométerrel növelte az általa ellenőrzött ukrán területek nagyságát, ami a háború kezdete óta az egyik leggyorsabb előrenyomulásnak számít. Az ukrán DeepState szerint ez körülbelül kétszerese az októberi területszerzésnek. Donald Trump amerikai elnök fia, Donald Trump Jr. szerint apja akár ki is hátrálhat az ukrajnai háborúból, amely szerinte nincs ott az Egyesült Államok számára legfontosabb tíz dolog között. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 21:37
×
×
×
×