eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Pixabay

Mérlegen a hazai utak állapota – itt vannak a legfrissebb számok

A beruházási stop nem lesz jó hatással a kátyúk állapotára sem.

Továbbra is kritikus a hazai közúthálózat állapota, bár a javulás folyamatos, 2022-ben még minden második kilométer rossz vagy nem megfelelő állapotú volt – írja a Magyar Közút adatai alapján a vg.hu.

A közútkezelő minden évben osztályozza a hazai útminőséget nyomvályúmélyedés, egyenletlenség, teherbírás és burkolatállapot szerint

  • megfelelő
  • tűrhető
  • nem megfelelő
  • rossz

kategóriába sorolva.

2013-ban még 60 százalék volt a rossz és nem megfelelő állapotú utak aránya Magyarországon, a jó és megfelelő minősítést a közúthálózat mindössze 8,6, illetve 6,1 százaléka kapott. Tavaly a teljes hálózat 33,4 százaléka kapta meg a két jobb osztályzatot, míg

a rossz kategóriába 40 százalékot soroltak, 2013-ban ez a szám 48 volt.

A Világgazdasági Fórum tavalyi jelentése alapján 2019-ben világviszonylatban a 69., míg az európai listán a 24. helyen végeztünk útminőségben. A régióban nálunk rosszabb minősítést kapott Szlovákia (72.), Csehország (76.), Bulgária (101.) és Románia (118.). Lengyelország viszont előttünk van, az 57. helyen végzett.

A Magyar Közút közölte, 2010 óta 6000 kilométer útfelújítás volt Magyarországon, aminek köszönhetően a leromlási folyamat „csökkenthető, megállítható lett”. Újabb beruházások csak kormányzati elrendelés alapján valósulhatnak meg, mivel a kabinet 174/2023. rendelete alapján a tavaly nyáron felfüggesztett, hazai költségvetésből megvalósuló beruházásaihoz kapcsolódóan megszüntette a támogatási források biztosítását – hívták fel rá a figyelmet, az előkészítés, tervezés alatt álló projektek folytatása csak külön hazai vagy európai uniós források biztosítása esetén lehetséges. Az állami beruházási stop áldozata lett tavaly a jelentős tranzitforgalmat bonyolító 52-es út mellett több kisebb útszakasz rekonstrukciója is.

A Magyar Közút saját forrásból is végez útfelújításokat: az idén kilenc projekt indult el és fejeződött be, ami 12 kilométernyi út felújítását érintette, ezenkívül kivitelezés alatt van további 51 projekt, amelyben csaknem 146 kilométernyi út felújítása valósul meg, 47 milliárd forint értékben.

A cég az idén mintegy 88 milliárd forintos keretösszegből gazdálkodhat, ami alacsonyabb a tavalyinál, mert 2022 szeptembere óta több mint 1200 kilométernyi gyorsforgalmú út üzemeltetése már nem a társaság hatásköre.

Címlapról ajánljuk
Túl keveset dolgoznak a németek – vagy pont, hogy túl sokat?

Túl keveset dolgoznak a németek – vagy pont, hogy túl sokat?

Christian Lindner pénzügyminiszter a közelmúltban kifogásolta a németek munkához való viszonyát, szerinte mentalitásváltásra van szükség. Egy tanulmány szerint ugyanakkor soha ennyit nem dolgoztak a németek, mint a múlt évben. Sőt a politika közreműködésével lehetne még ennél többet is. Most akkor mi az igazság?
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Tombol az ingatlanválság Nyugaton - aggódjunk a magyar projekthitelek miatt?

Tombol az ingatlanválság Nyugaton - aggódjunk a magyar projekthitelek miatt?

A home office miatti alacsony kihasználtság, a megemelkedett finanszírozási költségek és a gazdasági növekedés visszafogottsága válságba taszította a kereskedelmi ingatlanok, köztük az irodák piacát a fejlett országokban. Különösen az USA-ban és Németországban pánikolt be emiatt a részvénypiac, elég a New York Community Bank és a Pfandbriefbank zuhanására gondolni, amelyeknek nagy a hitelkitettségük ezen a területen. De mi a helyzet Magyarországon? Aggódhatunk mi is a kereskedelmi ingatlanokra felvett projekthitelek miatt? Az MNB ezen a héten közzétett Kereskedelmiingatlan-piaci jelentésének a megállapításait foglaljuk most össze erről, további információkért pedig érdemes eljönni a Portfolio május 14-ei Hitelezés 2024 konferenciájára, amelyen a piaci szereplők is értékelik a helyzetet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 27. 11:39
×
×
×
×