Magyarország szerepe az elektromos autókhoz gyártott akkumulátorokat tömörítő termékkategóriában 2015 óta dinamikusan növekszik, olyannyira, hogy 2021-re már a hatodik legnagyobb exportőr volt a világon. Fontos azonban megjegyezni, hogy míg az élen álló Kína a globális export körülbelül 35 százalékát bonyolítja, addig hazánk mindössze a 4,38 százalékát – ismertette az InfoRádióban az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány külső senior elemzője.
Braun Erik úgy véli, a következő években Magyarország akár a harmadik-negyedik helyre is előreléphet, de Kínát, mint igazi egyedüli nagyhatalmat, nem reális megközelíteni. Főként annak fényében, hogy például a debreceni beruházást is egy kínai multinacionális vállalat végzi.
Magyarország korlátait illetően a szakértő jelezte: jelenleg a munkanélküliség relatíve alacsony szinten van, tehát nem igazán van mód bővíteni a munkaerőt az akkumulátorgyártás területén hazai forrásokból. Emellett az ország gazdaságának mérete sem igazán teszi lehetővé azt, hogy igazi nagyhatalommá váljunk, mert az elképesztően magas arányú gyártást igényelne, tehát rendkívül koncentrálttá kellene tenni a termelést – magyarázta Braun Erik, hozzátéve, hogy a kiugró növekedésnek a nagyobb országokénál szűkösebb energia- és vízkészletek is gátat szabnak.
Európában az utóbbi években kizárólag Lengyelországban és Magyarországon nőtt dinamikusan az akkumulátorgyártás, olykor még meg is duplázva egyik évről a másikra a gyártás volumenét. Németországban szintén magas szintű az akkumulátorgyártás, ott viszont az éves növekedési ütem nem olyan intenzív – mondta az Oeconomus külső senior elemzője. Ezen a regionális európai blokkon túl van egy ázsiai blokk is, ami a Koreai Köztársaságot, Japán és Kínát foglalja magába, és lényegében ez a hat ország a vezető akkumulátor-exportőr.
További részletek itt olvashatók.