Torzítják a fogyasztók döntéseit a légitársaságok, különösen a fapados cégeknél jelenik meg a vásárlókat megtévesztő gyakorlat, és ezzel összefüggésben az úgynevezett sötét mintázatok alkalmazása – ezt állapította meg múlt héten a Gazdasági Versenyhivatal. Ennek az eszköznek az alkalmazása fogyasztóvédelmi szempontból jogsértőnek számít, ezért a vállalatoknak változtatniuk kell – mondta az Ernst and Young fogyasztóvédelmi szakértője.
A "sötét minták" kifejezés azokra a manipulatív kereskedelmi gyakorlatokra utal, amelyek jellemzően észrevétlen módon befolyásolják az átlagember döntéseit. Nem megengedett, jellemzően észrevétlen befolyásolásról van szó, amelynek a végén általában a vásárló nem olyan döntést hoz, mint amilyet szeretett volna – mondta az InfoRádiónak Nagy Andrea Magdolna ügyvéd, az Ernst and Young fogyasztóvédelmi szakértője.
A kifejezés a manipulatív kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozik, amelyek jelentősen torzítják vagy torzíthatják a fogyasztók szabad döntési lehetőségét, és ezért tilosak.
Ezek a sötét minták, mivel észrevétlenül befolyásolnak, a digitális térben egyfajta tudatos mozgást igényel a felhasználóktól, aminek eredményeképpen kikerülhetnek a hatásuk alól. "Ha erre az ember célirányosan odafigyel, azért sikerülhet" – jegyezte meg.
A társaságok szabályellenes gyakorlatára a Gazdasági Versenyhivatal jellemzően szokott reagálni, sajtóközleményt ad ki vagy tájékoztató anyagot juttat el a vállalkozásoknak. Nagy Andrea Magdolna szerint a türelmi idő hossza nagyon változó, és biztatja az érintetteket, minél gyorsabban vizsgálják felül az elektronikus felületeiket. Hozzátette: erre már régóta vannak jogi elvárások, úgyhogy a Gazdasági Versenyhivatal által kiadott sajtóközlemény már felér egy gesztussal a hatóság részéréről.