eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
London, 2020. február 27.A 2018. június 28-i képen a British Airways brit légitársaság utasszállító repülőgépe leszállni készül a londoni Heathrow repülőtéren. 2020. február 27-én a londoni felsőbíróság fellebbviteli tanácsa helyt adott annak a fellebbezésnek, amelyet Sadiq Khan londoni polgármester, az érintett községi tanács és környezetvédő csoportok nyújtottak be a repülőtér harmadik pályájának megépítéséről hozott kormányzati döntés ellen. A végzés szerint a brit kormány figyelmen kívül hagyta azokat a kötelezettségeket, amelyeket Nagy-Britannia a károsanyag-kibocsátás csökkentésére vállalt a párizsi klímaegyezmény keretében.
Nyitókép: MTI/EPA/Andy Rain

A GVH „látja”, mivel trükköznek most a légitársaságok

Figyelmeztetést is küldött - a cégeknek és a nyilvánosságon keresztül a fogyasztóknak is.

A légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit - figyelmeztetett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzését követően kiadott közleményében pénteken.

Jelezték, hogy egyelőre javaslatokkal segítik a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, később akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak - fűzték hozzá.

A versenyhivatal szerint jellemző probléma az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás - például már csak 2 jegy elérhető ezen az áron -, amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők.

Jellemzőek továbbá a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig

megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat.

Ezek - különösen a diszkont légitársaságok weboldalain - számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével, kiváltképp az ülőhelyválasztás során.

Ezek az úgynevezett "sötét mintázatok" eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is - tárták fel a GVH szakemberei. (A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.)

A hivatal az érintett vállalkozásoknak azt javasolja: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket.

A fogyasztók számára a GVH tanácsa az, hogy igyekezzenek ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyják, hogy döntésükben sürgessék őket, továbbá mindig szánjanak megfelelő időt az ajánlatok összevetésére - olvasható a közleményben.

Címlapról ajánljuk
A hat pszichológiai trükk, amivel a csalók most dolgoznak

A hat pszichológiai trükk, amivel a csalók most dolgoznak

Hiába erősködik mindenki, hogy résen van, az online (és offline) csalás virágzik, és valószínűleg önnél is próbálkoztak nemrég. A körmönfont szélhámosok hat, jól bevált módszert alkalmaznak, és ha valaki nem dől be nekik, próbálkoznak a következő áldozatjelöltnél. Hogyan szűrjük ki őket?
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×