eur:
394.13
usd:
365.33
bux:
65384.6
2024. március 29. péntek Auguszta
The new Apple iPhone 13 is debuted during the California Streaming virtual product launch in Louisville, Kentucky, U.S., on Tuesday, Sept. 14, 2021. The Cupertino, California-based technology giant has been readying four new iPhones, as well as Apple Watches with larger screens. Photographer: Jonathan Cherry/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Bloomberg/Getty Images

Az Apple már számolgatja, mennyivel kevesebb iPhone-t tud gyártani a chiphiány miatt

Most először kaphatunk számszerűsített betekintést abba, mit jelent majd a boltokban a globális chiphiány.

A globális ellátási lánc akadozásai és a mikrochiphiány miatt könnyen lehet, hogy idén karácsonykor olyanok is iPhone 13S nélkül maradnak, akiknek az anyagiak nem jelentenének akadályt a készülék megvásárlásában: az Apple akár tízmillióval is csökkentheti a gyártási terveket a gondok miatt.

Az eredeti célkitűzés 90 millió okostelefon gyártása volt 2021-re, de a gyártókat már értesítették a The Guardian cikke szerint arról, hogy a valós szám ennél alacsonyabb lehet, mivel a chipgyártók, köztük a Broadcom és a Texas Instruments nem tud kellő számú alkatrészt rendelkezésre bocsátani.

Számos szektor érintett

Júliusban az Apple lassuló bevételnövekedést prognosztizált, illetve úgy látta, hogy a chiphiány, amely a Macek és iPadek eladásába is beleszólt, az iPhone-gyártást is visszavetheti. A Texas Instruments ugyanebben a hónapban szintén gyengébb bevételi előrejelzést adott, utalva az év hátralévő részére vonatkozó chipellátási aggodalmakra. Ez a legújabb jele a globális ellátási láncot érintő súlyos problémáknak:

a pandémia mélységeiből való gazdasági kilábalás energia-, alkatrész-, késztermék-, munkaerő- és szállítási hiányt okoz.

A technológiai vállalatok mellett az autógyártókat sújtja a legsúlyosabban a hiány – különösen a félvezetők esetében –, idén becslések szerint 7,7 millióval kevesebb járművet állíthatnak elő. Számos amerikai gyár idén leállította a termelést az alkatrészhiány miatt.

Az energiahiány és az emelkedő áramárak az elmúlt hetekben az ázsiai nagy gyártóközpontokban, például Kínában és Dél-Koreában is gyárak leállásához vezettek, ami tovább súlyosbította a globális logisztikai rendszerben amúgy is kritikus késedelmeket.

Már felkészítik az embereket

Az Egyesült Államokban kezdik is az emberek felkészítését arra, hogy az idei karácsony mindezek következtében más lesz, mint az eddigiek: a Fehér Ház kedden azt közölte, hogy

magasabb árakra és üres polcokra is fel kell készülniük a vásárlóknak, és a szokásosnál rugalmasabban és türelmesebben kell majd megélniük az ünnepi időszakot.

"Lesznek olyan áruk, amelyeket az emberek nem tudnak majd beszerezni, ugyanakkor remélhetőleg sok ilyen áru helyettesíthető lesz más dolgokkal ... Nem hiszem, hogy valódi okunk lenne a pánikra, de mindannyian érezzük a frusztrációt, türelemre van szükség, hogy átvészeljük ezt a viszonylag rövid időszakot" - mondta a Fehér Ház egyik magas rangú tisztviselője a Reuters-nak, amikor az ünnepi vásárlásokról kérdezték.

A briteknél a sofőrhiány továbbra is akut

Az Egyesült Királyságban is egyre inkább tartanak a karácsony előtti hiánytól, miután Felixstowe, az ország legnagyobb konténerkikötője kénytelen volt elutasítani Ázsiából érkező hajók kikötési kérelmét, mert a teherautó-vezetők hiánya miatt nem rendelkezik elegendő konténerrel.

Az AP Moller-Maersk, a világ legnagyobb konténerszállító vállalata szerint a munkaerőhiány miatt a konténereket nem szállítják el és nem viszik vissza elég gyorsan, ami nagy lemaradáshoz vezetett.

Az ellátási lánc akadozása sajnos sokáig velünk maradhat még és

lesz a helyzet rosszabb is, mielőtt javulni kezdene,

legalábbis a Moody's elemzése ezt a jövőt festi elénk. Az elemzők a sofőrhiányt látják a legkomolyabb problémának a CNN cikke szerint, és arra is rámutattak, hogy hiányzik a globális erőfeszítés a helyzet megoldására.

Van ugyanakkor optimistább jövőkép is a problémákkal kapcsolatban: a JP Morgan szerint jövőre már nem kell ezekkel a gondokkal szembenéznünk.

Címlapról ajánljuk

Teljes a patthelyzet a bécsi repülőtéren

Hiába a 36 órás sztrájk, megszakadtak a tárgyalások a szakszervezetek és az Austrian Airlines osztrák légitársaság között. A dolgozók a Lufthansa leányvállalatánál ugyanolyan béreket követelnek, mint az anyacégnél, ahol egyébként a közelmúltban zárult egy sikeres munkabeszüntetés.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.02. kedd, 18:00
Káel Csaba
a MÜPA vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
Durvul a nyilatkozatháború a moszkvai merénylet körül, újfajta bombát vethetett be Oroszország – Háborús híreink csütörtökön

Durvul a nyilatkozatháború a moszkvai merénylet körül, újfajta bombát vethetett be Oroszország – Háborús híreink csütörtökön

Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője azt mondta, az Iszlám Államnak nem voltak meg a képességei egy a krasznogarszkihoz hasonló terrortámadás kivitelezésére, és Ukrajnára és a Nyugatra igyekezett terelni a gyanút. Kirilo Budanov, az ukrán katonai hírszerzés feje úgy nyilatkozott, Oroszországnak legkésőbb február közepe óta tudomása volt a készülő támadásról, ennek ellenére nem tettek semmit. A harkivi rendőrség vezetője szerint Oroszország egy új típusú irányított bombát vethetett be a városban szerdán, az UMPB D-30-at.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×