Jön a 3.0-ás verziója a munkahely-védelmi bértámogatásnak, ami természetes, hogy így alakult, minden héten egyeztetünk az érdekképviseletekkel, az itt kapott javaslatokat pedig megfontoljuk és lehetőség szerint beillesztjük a támogatási tervbe - mondta György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület közös járműipari online konferenciáján. Részleteket azonban nem árult el, csak annyit, hogy nagy dobás is lesz benne.
Az államtitkár előadásában elhangzott az is, hogy jelenleg a gazdaságvédelmi akcióterv második fázisában vagyunk, amely már munkahelyek védelme mellett a létesítésüket is előtérbe helyezi. Az első fázisban György László szerint a gyors levegőhöz jutás volt a cél. Az államtitkár úgy fogalmazott, hogy
"2020 és 2022 között 5 fő területen 9200 milliárd forint értékben avatkozunk be a gazdaságba, ami a GDP 18-20 százalékát teszi ki."
Az eddig említett szempontok mellett a harmadik fő cél a kiemelt ágazatok - mint a turizmus, a vendéglátás, élelmiszeripar, egészségipar, kreatívipar - megerősítése, és az új, a jövő munkahelyeit adó ágazatok támogatása. Utóbbiak között említette az önvezető autózást, a hidrogén alapú gazdaságot, az adatipart, a mesterséges intelligencia kutatásokat. Az államtitkár szerint a negyedik fő cél, hogy a vállalkozások relatíve olcsó finanszírozáshoz jussanak a munkahelyek megtartása érdekében. Az ötödik pedig a családok és nyugdíjasok védelme.
Beszámolt arról, hogy mindent összeszedve eddig valamivel több mint egymillió magyar támogatásához járult hozzá a gazdaságvédelmi akcióterv.
A munkahelyteremtő támogatásokkal összesen 74 ezer munkavállalót tudnak visszasegíteni a munkaerő-piacra. A munkahelyvédelmi bértámogatást igénylők zöme mikro- és kisvállalkozás, a legtöbben Budapesten, Pest megyében és Fejér megyében veszik igénybe. Ágazati bontás szerint legnagyobb arányban feldolgozóipari cégek igénylik a támogatást - mondta György László.
A versenyképességnövelő támogatásra 122 milliárdos igény érkezett, a legtöbben az élelmiszeriparból pályáztak. Földrajzi bontásban nézve itt is Budapest és Pest megye a legaktívabb.
A járműipar helyzetére áttérve az államtitkár ismertette, hogy az EU-ban a járműipar teljesítménye márciusban több mint 30 százalékkal zuhant. Ezzel szemben Magyarországon "csak" 19,8 százalékos visszaesés volt. Az európai autógyárak átlagosan 29 napig álltak, nálunk 22 nap szünet után indultak újra.
"A veszélyeztetett munkahelyek aránya a járműipari leállások miatt Magyarországon 30 ezer fő,
de ha azt vesszük, hogy a feldolgozóiparban eddig 41 ezren részesültek munkahelyvédelmi bértámogatásban, akkor reméljük, hogy mindenki hozzáfért a támogatáshoz, akinek erre szüksége volt" - mondta György László.