A legnagyobb webáruházak tavaly novemberben három "péntekes" hétvégén is megtartották a Black Friday-akciót, de a növekedés üteme és a bevétel is kisebb lett a vártnál – mondta az InfoRádiónak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
„Novemberben, a kiigazítatlan nyers adat szerint 25 százalékkal nőtt a webáruházak forgalma, ez azért egy bődületes ütem még mindig, viszont, ha azt nézzük, hogy a megelőző hónapokban ennél nagyobb volt a növekedés üteme, az év addig eltelt időszakában 30 százalék körül-felett volt valamivel, de voltak olyan hónapok, amikor 40 százalék fölött volt a növekedés üteme az előző év azonos időszakához képest, akkor ebben
némi törést lehet érzékelni”
– fogalmazott a szakember.
Ha a webáruház egy helyett háromszor tart Black Friday-akciót, akkor mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, hiszen az árengedmény költséget jelent.
„Nálunk egy akciós őrület alakult ki, ami a vásárlónak nyilvánvalóan jó, a cégeknek viszont rengeteg pénzbe kerül. És ennek is megvan a maga oka, hiszen, ha az elmúlt éveket nézzük, akkor évről évre 30-40 százalékokkal bővült a webáruházi forgalom. Ezért a hagyományos bolti termékek, élelmiszerek, iparcikkek körében nagyon nem mindegy egy vállalkozás számára, hogy hogyan helyezkedik egy ilyen gyorsan növekvő piacon – mutatott rá Vámos György. – Éppen ezért kialakult egy olyan akciós hullám, hogy szinte
az év minden napján látunk leárazásokat, kedvezményeket hidetni a webáruházaknál, és aki ebből kimarad, az lemarad.”
A webáruházak valószínűleg nem tudtak megfelelő mennyiségű terméket leárazni – véli a főtitkár.
Tavaly decemberben még arról szóltak a hírek, hogy iparági becslések szerint a novemberi Black Friday minden korábbinál forgamassabb volt, a felmérések előzetesen több mint 1,2 millió magyar internetező köréből várták az aktivitást.