Infostart.hu
eur:
400.02
usd:
341.87
bux:
99921.45
2025. július 11. péntek Lili, Nóra
Woman using mobile phone in neon lights.
Nyitókép: Maria Korneeva/Getty Images

Véleményt mondtak a magyar fiatalok: az influenszer inkább reklámozzon, ne politizáljon

A fiatalok többsége szerint nem helyes, ha az általuk követett tartalomgyártó politikai kérdésekben is véleményt formál – derült ki az Ifjúságkutató Intézet felméréséből. A tehetséggondozó intézmény vezetője azt mondta az InfoRádióban, hogy sok fiatal leginkább „pártpolitikai iszapbirkózásnak” tartja a politikát.

A magyar fiatalok többsége elfogadhatónak tartja, ha az általa követett influenszer terméket vagy szolgáltatást reklámoz, a politikai tartalmakra viszont kevésbé vevő – derült ki az Ifjúságkutató Intézet reprezentatív felméréséből. Az év elején végzett kutatást az SMA-s (gerincvelő-eredetű izomsorvadás) kisfiú, Zente megsegítése érdekében megmozduló online civil összefogás, illetve a kegyelmi ügy miatt tartott, a gyermekvédelmet középpontba helyező februári influenszertüntetés inspirálta.

Az Ifjúságkutató Intézet vezető kutatója azt mondta az InfoRádióban, hogy a virtuális térben megszerzett figyelmi tőke átkonvertálható a fizikai valóságba, ami azonban felveti a kérdést, hogy képesek-e az online elköteleződést szavazatokban is mérhető cselekvéssé átformálni az influenszerek. Székely Levente tájékoztatása szerint a felmérésük részben ezt a fő kérdést vizsgálta, illetve még arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire elkötelezettek a fiatalok az influenszertartalmak iránt.

A kutatásból többek közt kiderült az is, hogy a 15–29 éves korosztályban a megkérdezettek kétharmada legalább egy influenszert követ rendszeresen a közösségi platformokon. Ezeken az oldalakon a 18 és 24 év közötti fiatalok a legaktívabbak, ebben a korosztályban a válaszadók csaknem háromnegyede mondta azt, hogy figyelemmel kíséri legalább egy influenszer mindennapjait.

Az influenszertartalmakat fogyasztók leginkább szórakozási célból követik a tartalomszolgáltatókat. A legtöbb fiatalt az sem zavarja különösebben, ha az influenszerek reklámbevételre tesznek szert a legyártott tartalomért cserébe. A megkérdezett 15–29 évesek 54 százaléka inkább vagy teljes mértékben elfogadhatónak tartja, hogy a tartalomgyártók szponzorpénzeket kapnak tevékenységük után.

Székely Levente hozzátette: a korábbi tapasztalatok is azt mutatták, hogy a civil ügyekkel kapcsolatban is komoly hatása lehet az influenszermarketingnek. A válaszadók mintegy egyharmada mondta azt, hogy a közéleti kérdésekben állást foglaló influenszerek hitelesebbek, de csaknem ugyanekkora arányban (28 százalék) voltak azok, akik nem értettek egyet ezzel az állítással.

Ebben a tekintetben tehát az influenszerek véleményformáló magatartása megosztja a fiatalokat.

Akik több tartalomgyártót is követnek, magasabb arányban (38 százalék) vélik úgy, hogy a közéleti kérdésekkel foglalkozó influenszerek hitelesebbek, mint azok, akik távol maradnak az ilyen tartalmaktól, utóbbiakat 17 százalék tartja hitelesnek ebben a körben.

Zavarja a fiatalokat, ha közélettel foglalkoznak az influenszerek?

A kutató kiemelte, a fiatalabb korosztályok tagjaira általánosságban jellemző az, hogy náluk a társadalmi, közéleti ügyek legtöbbször elválnak a politikai ügyektől. Mint fogalmazott, a társadalmi kérdések iránt nyitott fiatalok jó része számára a politika mást jelent más korosztályokhoz képest,

sok fiatal „inkább pártpolitikai iszapbirkózásnak” tartja a politikát.

A felmérés szerint többségben vannak azok, akik úgy gondolják, hogy nem helyes, ha az általuk követett tartalomgyártó politikai kérdésekben is véleményt formál. A kutatás résztvevőinek 36 százaléka nem örül, ha politikával kezd el foglalkozni egy-egy influenszer, a megkérdezettek 23 százalékát viszont nem zavarja ez. A válaszadók kétharmada nem tartja fontosnak, hogy kiderüljön, hogy az általa követett influenszer milyen politikai nézeteket vall.

A megosztottság a nemek között is jelentős, a nők bő egyharmada (35 százalék), míg a férfiak egynegyede (25 százalék) gondolja hitelesebbnek a közéleti témákat feldolgozó tartalomgyártókat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Pesztericz-Kalas Vivien: a politikai alku ára – így maradt posztján Ursula Von der Leyen

Pesztericz-Kalas Vivien: a politikai alku ára – így maradt posztján Ursula Von der Leyen

Az Ursula von der Leyen ellen indított bizalmatlansági indítvány kapcsán az Európai Bizottság elnökének helyzetéről, nehézségeiről, az Európai Unió belső életéről és az esetleges változásokról adott tájékoztatást az InfoRádió Aréna című műsorában Pesztericz-Kalas Vivien, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézet főreferense.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.11. péntek, 18:00
Petőházi Tamás
a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×