Infostart.hu
eur:
363.38
usd:
315.2
bux:
150022.25
2026. augusztus 13. csütörtök Ipoly

Növényi táplálékban gazdag diétával lassítható az időskori mentális hanyatlás

Zöld leveles zöldségekben, babfélékben, bogyókban és teljes kiőrlésű gabonában gazdag diétával lassítani lehet a gondolkodási, vagyis kognitív képességek időskori hanyatlását egy frissen közzétett amerikai tanulmány szerint.

A chicagói Rush Egyetemi Kórház kutatócsoportjának tanulmánya arról számol be, hogy a szigorúan betartott MIND-diétát követők kognitív funkcióik tekintetében 7,5 évvel fiatalabbnak mutatkoztak a nem így étkező kortársaikkal szemben. A több évig tartó kutatás a tudósok szerint azt mutatta, hogy a diéta lassítja a kognitív képességek korral járó hanyatlását.

Az Alzheimer and Dementia című folyóiratban kedden publikált tanulmányon dolgozó Martha Clare Morris elmondta: a különleges étrend az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát is csökkentheti.

A MIND-diéta az olívaolajban és zöldségekben gazdag mediterrán étrend és a magas vérnyomás visszaszorítását célzó DASH-diéta keveréke: 15 étrendi összetevőből áll, és követőinek napi három alkalommal kell teljes kiőrlésű gabonát, salátákat és más zöldségeket fogyasztaniuk. Az étrendhez napi egy pohár bor is tartozik. Hetente legalább kétszer babnak és baromfinak, egyszer halnak is szerepelnie kell a menüben.

A diéta követőinek korlátozniuk kell az egészségtelennek tartott élelmiszerek - vörös húsok, vaj, margarin, sajt, tésztafélék, édességek, valamint a zsiradékban sült vagy gyorsételek - fogyasztását. A MIND-étrendben a gyümölcsök között csak a bogyósok szerepelnek.

A kutatás során a Chicago környéki nyugdíjas közösségekből és idősotthonokból 960, átlagosan 81,4 éves idős ember kognitív képességeit vizsgálták majdnem öt évig. A javasolt étrendet leginkább betartóknál tapasztalták a szellemi képességek romlásának lelassulását.

"Ezen a téren még nagy feladatok várnak a kutatókra, de azt várom, hogy további javulást lehet elérni a táplálkozással és az agykutatással kapcsolatos tudományterületek fejlődésével" - jelentette ki Morris.

Címlapról ajánljuk

Megkezdődött a dunai fenékküszöb emelése – Kormányszóvivői tájékoztató

A Paksi Atomerőmű vízállás miatt kialakult nehéz helyzetének kezelését tartja fókuszban a kormány, ennek megfelelően a Duna partján fekvő város témájában tartotta első heti tájékoztató sajtótájékoztatóját a hétközi kormányülést követően a kabinet. Részletesen szó volt a dunai kőrakás menetéről, a bárkák leereszthetőségéről, a romániai és az osztrák tanulságokról és az összefogás szereplőiről, felelőseiről.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Az éjszaka folyamán Oroszország támadást hajtott végre az izmajili kikötő területén Odessza megyében, károkat és tüzet okozva - közölték az ukrán hatóságok a Reuters szerint. A román határ közelében fekvő Izmajilben található Ukrajna legnagyobb Duna menti kikötője, amely gabonát és egyéb árukat kezel. Kijevnek és a nemzetközi partnereinek van egy közös terve arra, hogy Moszkvát a háború befejezésére kényszerítsék - jelentette ki Volodimir Zelenszkij ukrán államfő tegnap. Zelenszkij szerint a terv a Vlagyimir Putyin orosz elnökre nehezedő nyomáson alapszik - írja a Kyiv Independent. Cikkünk folyamatosan frissül.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×