Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Több fotóból összeillesztett panorámaképen a Petőfi híd 2017. szeptember 11-én.Nyolcvan éve, 1937. szeptember 12-én adták át a forgalomnak a hetedik budapesti Duna-hidat, amelyet akkor Horthy Miklósról neveztek el.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Rémisztő fényképek a Petőfi hídról

Erősen rozsdásodik a budapesti Petőfi híd, vajon mennyi ideje van hátra?

„A hídszerkezet legnagyobb problémája a korrózió. A hídon 1979–80-ban volt utoljára teljes felújítás, azóta a jelenlegi festékbevonat van rajta” – mondta Hodik Zoltán, a hidakat kezelő Budapest Közút híd, műtárgy főosztályvezetője a Telex kérdésére.

A bevonat felújításkori várható élettartama húsz év körül volt. Feleannyi se, mint amióta szolgál.

A szerkezet ott rozsdásodik legjobban, ahol felülről ázik, azaz rácsurog az úttestről és a járdáról a víz - írja a Telex. Ilyen pontokon darabokban, lemezesen hullik az elrozsdásodott fém a szerkezetből, néhol kisebb dombokat képezve a járólapon. A fő elemek kevésbé, a kábeltartó tálcák, lépcsők, járólemezek, korlátok jobban el vannak korrodálva, néhol már el is tűntek. A felületi rozsdásodás szinte már mindenhol elindult.

A 10 milliméteres vaslemezekből összeszegecselt főtartógerendák sem mindenhol tökéletesek. Ahol a fentről csöpögő víz beszivárgott a lemezek közé, ott a fémlemezek elkezdtek duzzadni. „A korrózió olyan erőt képes kifejteni, ami ezeket a lemezeket is meghajlítja, sőt, még a szegecseket is képes lefeszíteni” – mondta Hodik a lapnak.

A híd betonpilléreken áll, ezek és a hídszerkezet között vannak a legérzékenyebb elemek, a saruk. A híd hatalmas, összesen 8000 tonnás fémszerkezete a hőváltozás hatására 20 centimétert tágul–zsugorodik hosszában, ezt a mozgást és terhet a görgőknek és a csúszó saruknak kell felvenniük. A mederpilléreken lévő saruk, amik közül van, amit 1996-ban cseréltek, viszonylag jó állapotban vannak. A hídfőknél viszont rendesen összerohasztotta őket a rozsda. Cseréjük körülményes, mert az egész hidat meg kell emelni hozzá.

„Balesetveszély nincs, viszont műszakilag erősen indokolt a Petőfi híd felújítása” – foglalta össze a jelenlegi helyzetet Hodik Zoltán.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×