„A hídszerkezet legnagyobb problémája a korrózió. A hídon 1979–80-ban volt utoljára teljes felújítás, azóta a jelenlegi festékbevonat van rajta” – mondta Hodik Zoltán, a hidakat kezelő Budapest Közút híd, műtárgy főosztályvezetője a Telex kérdésére.
A bevonat felújításkori várható élettartama húsz év körül volt. Feleannyi se, mint amióta szolgál.
A szerkezet ott rozsdásodik legjobban, ahol felülről ázik, azaz rácsurog az úttestről és a járdáról a víz - írja a Telex. Ilyen pontokon darabokban, lemezesen hullik az elrozsdásodott fém a szerkezetből, néhol kisebb dombokat képezve a járólapon. A fő elemek kevésbé, a kábeltartó tálcák, lépcsők, járólemezek, korlátok jobban el vannak korrodálva, néhol már el is tűntek. A felületi rozsdásodás szinte már mindenhol elindult.
A 10 milliméteres vaslemezekből összeszegecselt főtartógerendák sem mindenhol tökéletesek. Ahol a fentről csöpögő víz beszivárgott a lemezek közé, ott a fémlemezek elkezdtek duzzadni. „A korrózió olyan erőt képes kifejteni, ami ezeket a lemezeket is meghajlítja, sőt, még a szegecseket is képes lefeszíteni” – mondta Hodik a lapnak.
A híd betonpilléreken áll, ezek és a hídszerkezet között vannak a legérzékenyebb elemek, a saruk. A híd hatalmas, összesen 8000 tonnás fémszerkezete a hőváltozás hatására 20 centimétert tágul–zsugorodik hosszában, ezt a mozgást és terhet a görgőknek és a csúszó saruknak kell felvenniük. A mederpilléreken lévő saruk, amik közül van, amit 1996-ban cseréltek, viszonylag jó állapotban vannak. A hídfőknél viszont rendesen összerohasztotta őket a rozsda. Cseréjük körülményes, mert az egész hidat meg kell emelni hozzá.
„Balesetveszély nincs, viszont műszakilag erősen indokolt a Petőfi híd felújítása” – foglalta össze a jelenlegi helyzetet Hodik Zoltán.