Már 2019-ben felmerült, hogy a hazai gyorsforgalmi utak, például az M7-es autópálya leállósávjait indokolt esetben megnyissák teljes értékű sávnak egy technológiai fejlesztés segítségével. Külföldön már elég régóta alkalmazzák több országban is – derül ki a vezess.hu cikkéből.
Az Egyesült Államokban Colorado államban hosszú évek óta használják ezt a rendszert az autópályákon, bizonyos leállósávokat ideiglenesen meg tudnak nyitni teljes értékű sávnak azokban az időszakokban, amikor ezt a forgalmi helyzet indokolja. Egyes országokban az ún. C-Roads rendszert is tesztelik, amely egy önműködő intelligens megoldás. Az autók kommunikálnak a járműirányító rendszerrel, és a begyűjtött forgalmi adatok alapján valós időben tudja a rendszer megnyitni vagy épp lezárni a leállósávot.
Európában is több országban kipróbálták már, a németeknél az A8-as autópályán, de a britek is több szakaszon használtak megnyitható leállósávokat, nem mindig vált be, mert az autósok sokszor nem tudták eldönteni, hogy adott időszakban éppen szabad-e használni a leállósávot.
Több esetben is jól jöhetne ez a megoldás: például nyaranta péntek délutánonként az M7-esen a Balaton irányába, amikor gigantikus dugók alakulnak ki balesetek vagy egyéb okok miatt. Egészen egyszerűen megnyitják a leállósávot szabályos közlekedésre, az autósok ráhajthatnak anélkül, hogy a KRESZ ide vonatkozó szabályait megsértenék. Jelenleg azonban a leállósávon haladni tilos, kivéve, ha azt kifejezetten engedélyezik.
Az intelligens leállósávok (ITS) előnyei, hogy plusz forgalmi sáv építése nélkül lehet növelni az útszakasz áteresztőképességét, a már meglevő infrastruktúrát kihasználva rugalmasan kiszélesíthető az úthálózat szükség esetén. A hátránya, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű. Utóbbi esetekben viszont növekszik a balesetveszély is. Folyamatos üzemeltetést és digitális táblák elhelyezését igényli.
2025-ben elindul az M1-es autópálya bővítése, amelynek során az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel ellátott leállósávok épülnek több ütemben. Az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban.
AA tervek szerint az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es.
Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építik ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, összesen 67 km hosszon.
Az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezését követően, 2028. augusztus 31-től, majd a második ütemet követően 2029. augusztus 31-e után lesz lehetőség alkalmazni a központból irányítható intelligens leállósáv-rendszert a már említett forgalmi helyzetek figyelembevételével.