A megfelelő karácsonyi ajándék kiválasztása előtt érdemes alaposan összehasonlítani a hagyományos üzletek és a webáruházak kínálatát, valamint az általuk kínált feltételeket. Nemcsak az ár, hanem a termék minősége, elérhetősége és – online vásárlás esetén – a szállítási idő is meghatározó szempont lehet – figyelmeztet Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkára.
A csaló webáruházakról
Internetes vásárlásnál figyelni kell a webáruház megbízhatóságára is. A javaslat szerint érdemes ellenőrizni a „Kapcsolat” menüpontot, hogy meggyőződjünk arról, magyarországi vállalkozással van-e dolgunk.
Külföldi webáruházaknál különösen óvatosnak kell lennünk, hiszen jogaink érvényesítése, például az elállási jog gyakorlása nehezebb lehet, és előfordulhat, hogy a tengerentúli távol-keleti rendelés nem érkezik meg időben. A tárva felhívja a figyelmet arra is, hogy feltétlenül kerüljük el az olyan webshopokat, amelyek honlapján nem szerepel cégnév vagy elérhetőségi adat. Az esetleges csaló webáruházakról a jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon is találhatunk naprakész információkat.
Csak óvatosan az aluljárókban árult termékekkel!
A karácsonyi fények és díszek kiválasztásánál is fontos a biztonság. A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium az ünnepi időszakban is hatósági ellenőrzésekre készül az áramütés- és tűzveszélyes karácsonyi égőkkel és elektronikus világító díszekkel szemben, azonban fontos, hogy a vásárlók is kellően körültekintőek legyenek vásárlás során. A felhívás szerint csak olyan termékeket vásároljunk, amelyek rendelkeznek megfelelő jelölésekkel és tanúsítványokkal.
A helyettes-államtitkár előre szól, hogy az alacsony minőségű, jelöletlen termékek, például aluljárókban árult fényfüzérek, veszélyesek kiverik a biztosítékot, áramütést vagy tűzesetet okozhatnak. A szaküzletekben nemcsak biztonságosabb termékeket találunk, hanem szavatossági és jótállási jogainkat is könnyebben érvényesíthetjük.
Ajándékok cseréje, visszaküldése
Ha a termék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási jogainkat érvényesíthetjük. Az üzletek kötelesek gondoskodni a termék javításáról, cseréjéről, vagy ha ezek nem lehetségesek, a vételár visszatérítéséről. Amennyiben kötelező jótállás hatálya alá eső tartós terméket veszünk, és három munkanapon belül jelentünk be csereigényt, akkor a vállalkozás köteles kicserélni a meghibásodott terméket, feltéve, hogy a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Ha az ajándék nem nyeri el a megajándékozott tetszését a jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt a visszavásárlásra, de egyre gyakrabban az áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban, vagy január elején.
Online vásárlás esetén a vásárló 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a vásárlástól, és visszaküldheti a terméket.
Az elállási nyilatkozatot a fogyasztónak el kell küldenie a kereskedőnek, majd 14 napon belül vissza kell küldenie a terméket. A kereskedőnek ezt követően a teljes vételárat (a kiszállítási költséget is!) vissza kell szolgáltatnia. A vállalkozás nem kötelezheti a vásárlót az eredeti, bontatlan csomagolás bemutatására a reklamáció vagy az elállás során.
A fogyasztóvédelmi hatósághoz is fordulhatunk, ha a termékkel kapcsolatban olyan szintű vitába kerülnénk az eladóval, amit szép szóval nem tudunk rendezni. Ha nagyon elmérgesedne a dolog az ünnepi időszakban, keressük fel a békéltető testületet!