Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pixabay

Autósok, figyelem, nagy átverés terjed, sokba is kerülhet

A roncsautók sokszor okoznak fejfájást a tulajdonosoknak, és sok telepen még nekik kellene ráfizetni a leadásra, holott ez egyáltalán nem szabályszerű.

Egy olvasó osztotta meg a Pénzcentrummal, hogy használhatatlan roncs autóját szerette volna leadni egy bontóba, ám az egyik telepen azt mondták neki, hogy amióta a MOHU átvette a hulladékgazdálkodást, azóta ők nem szállíthatnak el járműveket az ügyfelektől, mindenkinek személyesen kell ezt intéznie, illetve a bontónak így "nem éri meg" átvenni az autókat, mivel mint minden hulladék, a roncs is a MOHU tulajdonába kerül az új koncessziós szabályok szerint.

Mint írják, az autó elszállítása 50 ezer forintba került volna, a telepen viszont körülbelül 30 ezer forintot kapott volna a járműért, tehát ráfizetett volna. A lap megkereste az ügyben a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-t is:

Nagyon fontos szabály, hogy egy roncsautó leadása nem kerülhet pénzbe a hulladékbirtokosnak, vagyis annak, akinek a nevén van az autó. Ha az autóroncs működésképtelen, akkor annak trélerezése is ingyenes.

A szállítás költségét a MOHU megtéríti a hivatalosan szerződött átvevőhelyeknek, ezt külön kiemelték. Emellett hozzátették, kezelési költséget is fizetnek a szerződött partnereknek, illetve lehetőséget biztosítanak nekik arra, hogy az autó még működő alkatrészeit értékesítsék. Sőt, mint kiderült: az a teória sem igaz, hogy a bontóknak nem érné meg átvenni a roncsokat, mert a hulladékra a cég azonnal ráteszi a kezét, beleértve a működő alkatrészeket is.

A vállalat hangsúlyozta: a cél az, hogy a roncsautók minél nagyobb részét hasznosítsák újra akár anyagában, vagy ha erre van még lehetőség, akkor alkatrészként. A MOHU a hulladékra jogosult, a működő alkatrészeket az átvevőhely hulladékáron átveheti a MOHU-tól, majd alkatrészként továbbértékesítheti azt.

Mint írják, a vállalat szerint jelenleg mintegy 70 telephelyen lehet roncsautót ingyenesen leadni, és ezek számát tovább fogják növelni. Aki szabadulni szeretne roncs járművétől, az a térképes keresőben megtalálhatja a legközelebbi telephelyet.

A roncsautók veszélyes hulladéknak minősülnek, kezelésükhöz eddig is számos előírásnak kellett megfelelnie a bontóknak.

Kovács Gyula, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke a lapnak megerősítette, hogy a jelenlegi szabályok szerint nem kerülhet pénzbe a roncselszállítás annak tulajdonosának. Hozzátette, cégénél csak akkor terheli a tulajdonost költség, ha a roncsot nem lehet trélerrel szállítani, és ha az átvételi ár nem fedezi a pluszköltségeket. Mint mondta, az évente itthon keletkező roncsautók nagyjából tizede kerül olyan helyre, ahol szakszerűen szárazra fektetik - azaz a veszélyes hulladéknak minősülő, rendkívül szennyező folyadékokat, egyék komponenseket eltávolítják -, majd pedig elbontják, újrahasznosítják.

Az egyesület elnöke azt is megjegyezte a lapnak, hogy a 70 szerződött bontó nem egyenletesen oszlik el az országban, ez megnehezíti a roncsleadók dolgát. Budapesten például hat autóbontó-telephely is van, de ezek közül négy is a X. kerületben. A fővárostól északra, Vác környékén pedig nincs is a közelben átvevőhely, így Budapestre kell vinni a roncsokat.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×