Infostart.hu
eur:
387.82
usd:
331.05
bux:
109466.16
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: Pixabay

Autósok, figyelem, nagy átverés terjed, sokba is kerülhet

A roncsautók sokszor okoznak fejfájást a tulajdonosoknak, és sok telepen még nekik kellene ráfizetni a leadásra, holott ez egyáltalán nem szabályszerű.

Egy olvasó osztotta meg a Pénzcentrummal, hogy használhatatlan roncs autóját szerette volna leadni egy bontóba, ám az egyik telepen azt mondták neki, hogy amióta a MOHU átvette a hulladékgazdálkodást, azóta ők nem szállíthatnak el járműveket az ügyfelektől, mindenkinek személyesen kell ezt intéznie, illetve a bontónak így "nem éri meg" átvenni az autókat, mivel mint minden hulladék, a roncs is a MOHU tulajdonába kerül az új koncessziós szabályok szerint.

Mint írják, az autó elszállítása 50 ezer forintba került volna, a telepen viszont körülbelül 30 ezer forintot kapott volna a járműért, tehát ráfizetett volna. A lap megkereste az ügyben a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-t is:

Nagyon fontos szabály, hogy egy roncsautó leadása nem kerülhet pénzbe a hulladékbirtokosnak, vagyis annak, akinek a nevén van az autó. Ha az autóroncs működésképtelen, akkor annak trélerezése is ingyenes.

A szállítás költségét a MOHU megtéríti a hivatalosan szerződött átvevőhelyeknek, ezt külön kiemelték. Emellett hozzátették, kezelési költséget is fizetnek a szerződött partnereknek, illetve lehetőséget biztosítanak nekik arra, hogy az autó még működő alkatrészeit értékesítsék. Sőt, mint kiderült: az a teória sem igaz, hogy a bontóknak nem érné meg átvenni a roncsokat, mert a hulladékra a cég azonnal ráteszi a kezét, beleértve a működő alkatrészeket is.

A vállalat hangsúlyozta: a cél az, hogy a roncsautók minél nagyobb részét hasznosítsák újra akár anyagában, vagy ha erre van még lehetőség, akkor alkatrészként. A MOHU a hulladékra jogosult, a működő alkatrészeket az átvevőhely hulladékáron átveheti a MOHU-tól, majd alkatrészként továbbértékesítheti azt.

Mint írják, a vállalat szerint jelenleg mintegy 70 telephelyen lehet roncsautót ingyenesen leadni, és ezek számát tovább fogják növelni. Aki szabadulni szeretne roncs járművétől, az a térképes keresőben megtalálhatja a legközelebbi telephelyet.

A roncsautók veszélyes hulladéknak minősülnek, kezelésükhöz eddig is számos előírásnak kellett megfelelnie a bontóknak.

Kovács Gyula, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke a lapnak megerősítette, hogy a jelenlegi szabályok szerint nem kerülhet pénzbe a roncselszállítás annak tulajdonosának. Hozzátette, cégénél csak akkor terheli a tulajdonost költség, ha a roncsot nem lehet trélerrel szállítani, és ha az átvételi ár nem fedezi a pluszköltségeket. Mint mondta, az évente itthon keletkező roncsautók nagyjából tizede kerül olyan helyre, ahol szakszerűen szárazra fektetik - azaz a veszélyes hulladéknak minősülő, rendkívül szennyező folyadékokat, egyék komponenseket eltávolítják -, majd pedig elbontják, újrahasznosítják.

Az egyesület elnöke azt is megjegyezte a lapnak, hogy a 70 szerződött bontó nem egyenletesen oszlik el az országban, ez megnehezíti a roncsleadók dolgát. Budapesten például hat autóbontó-telephely is van, de ezek közül négy is a X. kerületben. A fővárostól északra, Vác környékén pedig nincs is a közelben átvevőhely, így Budapestre kell vinni a roncsokat.

Címlapról ajánljuk

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Nagy átalakulás előtt a brit nyugdíjpénzek piaca, az öröklési szabályokba is belenyúlnak

Nagy átalakulás előtt a brit nyugdíjpénzek piaca, az öröklési szabályokba is belenyúlnak

A brit nyugdíjtörvénycsomag várhatóan 2026-ban kapja meg a királyi jóváhagyást, és jelentősen átalakítja a hozzájárulással meghatározott (DC) nyugdíjrendszerek működését. A törvényjavaslat előírja, hogy a többmunkáltatós, automatikus beléptetésű rendszereknek legalább egy olyan fő, alapértelmezett befektetési konstrukcióval kell rendelkezniük, amely 2030-ig egységes stratégia mentén legalább 25 milliárd fontnyi vagyont kezel - írja a Pension Policy International. Az öröklési szabályok is megváltoznak, a korábbiaknál szigorúbbak lesznek az adómentesség feltételei.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×