eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Solaris Urbino 12 hydrogen típusú, hidrogén-meghajtású autóbusz az Üllői úti buszpályaudvaron a bemutató napján, 2022. február 9-én. Először vesz részt hidrogén-meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon. A Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő üzemanyagcellás buszt a Volánbusz üzemelteti a Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektjében.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Nagy újdonság Magyarországon a tömegközlekedésben - fotók

Hidrogénmeghajtású autóbuszok indulnak a fővárosból - ilyen még sosem járt itthon a közösségi közlekedésben.

A Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektje hasznos tapasztalatokkal szolgálhat a technológia hétköznapi felhasználhatóságáról - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára szerdán Budapesten, a busz bemutatóján.

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szervezésében a Volánbusz üzemelteti majd a Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő Solaris Urbino 12 electric H2 típusú, üzemanyagcellás buszt.

Steiner Attila kiemelte: a közlekedés adja a hazai szén-dioxid-kibocsátás ötödét. Ahhoz, hogy Magyarország 2050-re elérje a vállalt klímasemlegességet, jelentős változásokra van szükség ezen a területen is.

Budapest, 2022. február 9.
Solaris Urbino 12 hydrogen típusú, hidrogén-meghajtású autóbusz a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén 2022. február 9-én. Először vesz részt hidrogén-meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon. A Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő üzemanyagcellás buszt a Volánbusz üzemelteti a Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektjében.
MTI/Mónus Márton
MTI/Mónus Márton

Felidézte, hogy a kormány tavaly májusban elfogadta a hidrogénstratégiát, emellett az ipari szereplők részvételével hidrogéntechnológiai szövetség jött létre. A stratégia egyik fő területe a közlekedés, főként a nehézgépjárművek és a buszok esetében számítanak a hidrogéntechnológia alkalmazására. Magyarország jó alapokkal rendelkezik ahhoz, hogy komoly szereplő lehessen a hidrogéntechnológia piacán - hangsúlyozta.

Elektromos és hidrogénhajtás

A Zöld busz program jelentős támogatást nyújt az elektromos buszok elterjesztéséhez. Az államtitkár közölte, hogy a demonstrációs fázis után szeretnének 1100 buszt elektromos hajtásúra cserélni a következő időszakban. Az akkumulátoros kapacitás és hatótávolság azonban még korlátozott, így alapvetően a helyi közlekedésben jöhet szóba ez a megoldás.

A hidrogénhajtás nagyobb távolságok esetében is versenyképesnek látszik, a mintaprojekt segíti az új technológia műszaki megvalósítását és gyakorlati alkalmazhatóságát.

Budapest, 2022. február 9.
Solaris Urbino 12 hydrogen típusú, hidrogén-meghajtású autóbusz az Üllői úti buszpályaudvaron a bemutató napján, 2022. február 9-én. Először vesz részt hidrogén-meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon. A Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő üzemanyagcellás buszt a Volánbusz üzemelteti a Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektjében.
MTI/Mónus Márton
MTI/Mónus Márton

Az államtitkár elmondta: a kedden Budapesten aláírt deklaráció alapján a V4-országok még szorosan működnek majd együtt a hidrogéngazdaság kiépítésében, különösen a kutatás-fejlesztés területén.

Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója kiemelte: 2030-ig 50 százalékkal, 2050-ig pedig csaknem 100 százalékkal kell csökkenteni a közlekedésen belül az üvegházhatású gázok kibocsátását. Felhívta a figyelmet arra, hogy a vasút a legzöldebb és legfenntarthatóbb közlekedési mód. Ugyanakkor ahhoz, hogy a MÁV-Volán csoport erőteljesen hozzá tudjon járulni a klímavállalásokhoz, még komoly lépésekre van szükség. A vasúti közlekedésben például folytatni kell a villamosítást, az egyik legnagyobb európai buszflottát üzemeltető Volán járműveinél pedig tovább kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást - fejtette ki.

Budapest, 2022. február 9.
Hidrogén-töltőállomás a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén 2022. február 9-én. Először vesz részt hidrogén-meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon. A Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő üzemanyagcellás buszt a Volánbusz üzemelteti a Zöld busz program több mint három hétig tartó mintaprojektjében.
MTI/Mónus Márton
Hidrogén-töltőállomás a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén 2022. február 9-én. MTI/Mónus Márton

Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a Zöld busz program segítségével már tesztüzembe állítottak 40 elektromos meghajtású autóbuszt, és a közeljövőben további 60 beszerzését tervezik. Kitért arra, hogy várják az üzemanyagcellás jármű tesztelése során összegyűlő tapasztalatokat. A hidrogén-meghajtású autóbusz február 11-e és március 6-a között közlekedik majd Vecsés és a főváros között a közforgalmú személyszállításban, a tesztjelleggel üzemelő járművet bárki díjmentesen kipróbálhatja.

Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója jelezte,

az üzemanyagcellás buszok hatótávban már felveszik a versenyt a hagyományos dízelüzemű buszokkal és a töltési idejük sem sokkal hosszabb,

így a technológia folyamatos fejlődésével egyre inkább teret nyerhetnek. Mint mondta, dinamikus felfutásra 2030 után lehet számítani, de az már most látszik, hogy a hidrogéntechnológia területén az autóbuszok fejlődése megelőzte a többi jármű-kategóriát.

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbuszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, ennek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik. A buszt integrált elektromos motor hajtja, a jármű egyszeri feltöltéssel 350-400 kilométert tud megtenni.

Címlapról ajánljuk
VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

Az elmúlt években a munkaerő-piaci aktivitást jelentős részben növelte a nyugdíjasok visszafoglalkoztatása, évente ugyanis körülbelül 15 ezer olyan friss nyugdíjas van, aki az ellátása mellett tovább dolgozik – mondta az InfoRádióban a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnökhelyettese. A VOSZ támogatja azt, hogy minél többen – erejüktől függően – akár csak heti két napban dolgozzanak nyugdíj mellett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×