Rendszeres szakmai egyeztetésről, közös kutatásokról és szemléletformáló programok indításáról szóló együttműködési megállapodást írt alá Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke.
A közös munka hozzájárulhat ahhoz, hogy a fővárosban és agglomerációjában a hosszú távú állami fejlesztések révén javuljanak a kerékpározás feltételei.
A fenntartható és környezetbarát közlekedés térnyeréséhez elengedhetetlen, hogy a kerékpározás népszerű és biztonságos egyéni közlekedési móddá váljon – olvasható a Kerékpárosklub oldalán. Ezt támogathatja az állami és civil szervezet együttműködésében végzett szemléletformáló munka is, amitől a felek azt várják, évről évre többen ülnek majd kerékpárra, élhetőbb és egészségesebb lesz a környezet Budapesten és az agglomerációban.
Az együttműködés keretében a Kerékpárosklub szakmai és lakossági észrevételek alapján javaslatokat tehet, véleményezheti a Budapest Fejlesztési Központ infrastruktúra-fejlesztési projektjeinek kerékpározást érintő részeit. A felek a kerékpárosbarát útvonalak és kerékpárparkolók kialakításán dolgozhatnak együtt, de a megállapodás lehetőséget teremt szakpolitikai javaslatok, a Budapest térségét érintő stratégiák közös kidolgozására, kutatások, forgalomszámlálások végzésére, szemléletformáló kampányok, oktatóprogramok szervezésére is – teszik hozzá.
Az együttműködés első terepe az új Galvani híd és kapcsolódó úthálózata, ahol Budapest eddigi legjobb, széles, kiemelt, teljes értékű, kétoldali kerékpáros főútvonalát szeretnék megvalósítani
– ennek tervezésében a két szervezet már el is kezdte a közös munkát.
Az együttműködési megállapodás csütörtöki aláírásakor Vitézy Dávid úgy fogalmazott: „a Budapest Fejlesztési Központ kiemelt fontosságúnak tartja, hogy fejlesztéseinek előkészítése és megvalósítása során bevonja a civil és szakmai szervezeteket, és
párbeszéd alakuljon ki Budapest várostérségének jövőjéről, a főváros és az agglomerációs térség összehangolt, fenntartható fejlődéséről.
A most induló együttműködések sorában az első a Magyar Kerékpárosklubbal kötött megállapodás. A koronavírus-járvány tanulságai is igazolták, hogy a kerékpározás fenntartható, megfizethető, valós alternatívát jelentő egyéni közlekedési forma. Kiemelt cél tehát a magas színvonalú, a kerékpárosok igényeire szabott infrastruktúra megteremtése nemcsak a belvárosi, hanem az agglomerációs közlekedésben is. A Budapest Fejlesztési Központ által koordinált állami beruházások, HÉV- és vasútfejlesztések ehhez jelentős mértékben hozzájárulhatnak.”
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kifejezte reményét, hogy „a közös munka nyomán a fejlesztések kerékpárosbarát megvalósításával a Budapesten és az agglomerációban élők szívesebben választják majd autó helyett a közösségi és a kerékpáros közlekedés kombinációját, hogy eljussanak úticéljukhoz. Ez a kombinált utazási mód az európai nagyvárosokban már általános, a szemléletváltással a fővárosban és környékén élők sokat profitálhatnak a kerékpáros közlekedésben rejlő előnyökből.”
A megállapodás illeszkedik a Magyar Kerékpárosklub által először a Budapesti Közlekedési Központtal, majd az Innovációs és Technológiai Minisztériummal és a Főváros Önkormányzattal kötött formális együttműködések sorába, melyek a szakmai munka hatékonnyá tételét és az információcserét szolgálják – emlékeztet a közlemény.