eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke beszél a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat, valamint az ÁSZ-jelentés általános vitáján az Országgyűlés plenáris ülésén 2017. október 19-én.
Nyitókép: Soós Lajos (MTI)

Botrányos anarchia a magyar egészségügy egyes területein

Pénzügyi szempontból botrányos, anarchiára jellemző állapotok uralkodnak az egészségügy egyes területein – erre a megállapításra jutott az Állami Számvevőszék elnöke, miután a szervezet számos kórházat és szakrendelőt ellenőrzött.

A szakrendelők esetében például rendszerszintű, hogy a vezetők nem tartották be a legalapvetőbb gazdálkodási szabályokat sem, a kórházaknál pedig néhol leltár sem készült egyes készletekről. Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a Magyar Időknek elmondta: a szabálykövető intézményvezetőket nem szabad leváltani, de azokon a helyeken,

ahol a pénzügyek nincsenek rendben, új gazdasági irányításról kell gondoskodnia a tulajdonosnak, az államnak.

Az elnök szerint az ország nem lehet versenyképes, ha az egészségügy pazarlóan működik.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szakemberei hosszabb ideje ellenőrzik a hazai egészségügy különféle intézményeinek pénzügyeit, gazdálkodását. Ha röviden kellene összefoglalnia az eddigi tapasztalatokat, az ÁSZ elnöke így fogalmazna: anarchia. Botrány. Ez a két szó, ami először eszébe jut.

Mint mondta: az Állami Számvevőszéknek az a feladata, hogy – a parlament pénzügyi ellenőrző szervezeteként – őrködjön a közpénzek szabályos elköltése felett, s határozott jelzést adjon, ha problémás gyakorlatokat észlel. „Ennek szellemében végeztük és végezzük a jövőben is ellenőrzéseinket az egészségügyben” – fogalmazott. Elmondása szerint találtak olyan kórházat, ahol

szinte minden fontos terméket és szolgáltatást úgy vett meg az intézmény vezetősége, hogy nem folytatott le közbeszerzést,

vagyis a vásárlásoknál minden lehetséges jogszabályt figyelmen kívül hagytak.

Számos olyan kórház is akadt, ahol nem vezettek hiteles leltárt bizonyos eszközökről, így gyakorlatilag nem tudták megmondani, hogy adott pillanatban mekkora a készletük, s miből mennyi fogy. Néhol az elszámolások egyszerűen átláthatatlanok voltak. De kaotikus viszonyokat találtak egyes szakrendelőknél is. Számos esetben hamis nyilatkozatokat tettek az intézményvezetők a gazdálkodásról, így esély sem volt arra, hogy kiderüljön, mekkora vagyonnal gazdálkodtak és a forrásokat mire fordították.

„Az eddigiek alapján azt kell mondjam:

rendszerszintű, hogy az összességében több millió embert ellátó szakrendelők vezetői nem tartják be a legalapvetőbb gazdálkodási szabályokat sem.

Elképzelhetetlen pénzügyi viszonyok uralkodnak néhol az egészségügyben. Ráadásul a korrupció ellen védelmet nyújtó kontrollrendszereket gyakorlatilag egyik ellenőrzött egészségügyi intézményben sem alakították ki megfelelően” – fogalmazott Domokos László.

A súlyos gazdálkodási szabálytalanságok miatt nem tudhatjuk, valójában mennyi pénz kell az egészségügynek. Az Állami Számvevőszék elnöke hozzátette: ellenőrzésekor két olyan intézményt is találtak, ahol minden megfelelően ment, a szabályokat betartották, a közpénzt eredményesen és hatékonyan költötték el, s ki is jöttek a keretükből. Olyan kórház is akadt, amely nagyjából szabályszerűen működött, ahol törekedtek az előírások betartására. „Vagyis lehet jól csinálni” – jegyezte meg Domokos László.

A szervezet elnöke azt javasolja, ezeknek az intézményeknek a vezetőit ne váltsák le, hiszen a feladatukat el tudják látni.

Ott azonban be kell avatkozni, ahol a gazdálkodásban súlyos szabálytalanságok vannak.

„Lehet, hogy az ottani vezető egyébként kiváló orvos, remekül ért a gyógyításhoz és nincs párja a műtőben. De akkor csak azzal foglalkozzon, a pénzügyekkel, a logisztikával ne törődjön, azokat vigye valaki más” – emelte ki.

Szerinte Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter lehetőségeinek tárháza végtelen: leválthatja az érintetteket és másokat nevezhet ki, összevonhatja az adott intézmény gazdálkodását egy másikkal, vagy akár egy külön pénzügyest is odaküldhet.

Azt is elmondta, hogy jelenleg, ha egy kórház betartja a szabályokat, és nem költi el az összes rendelkezésére álló pénzt, akkor jó eséllyel elvonhatják tőle a megmaradt összeget. A másik intézmény, amelyik viszont jóval többet költ, mint lehetne, ahelyett az állam idővel jót áll, s kifizeti a tartozását. „Ez körülbelül

olyan, mintha azt büntetné meg a környezetvédelmi hatóság, aki kidobja a szemetet a kukába, annak pedig pénzt adna, aki az erdő szélére hordja az építési sittet”

– fogalmazott.

Domokos László az InfoRádiónak elmondta: 30 éve kialakult gyakorla, hogy minden intézmény alkulál azzal, hogy a harmadik negyedévben a kormány konszolidációt hajt végre az egészségügyben. „Ennek eredményeképpen drágább, és nem feltétlenül ésszerű beszerzések zajlanak” – fogalmazott.

Az elnök elmondása szerint a számvevőszék nem vizsgálja a körülmény okait, így nem állapították meg, hogy tudatos költekezésről vagy hozzá nem értésről van-e szó. Domokos László azt is elmondta: annyira nem súlyos a helyzet, hogy az ÁSZ közbelépjen, Kásler Miklósnak azonban minden lehetősége megvan ahhoz, hogy intézkedjen. Amennyiben ezek elmaradnak, a szervezet joga és bevett gyakorlata, hogy kezdeményezi a Magyar Államkincstárnál a renitens egészségügyi intézmények juttatásainak felfüggesztését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×