Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Szombattól rossz világ kezdődik a budapestiek számára

Szombattól rossz világ kezdődik a budapestiek számára

Szombattól tovább szigorodik a budapesti szmogrendelet, riasztási fokozatnál a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmát is korlátozzák - közölte a Főpolgármesteri Hivatal pénteken.

Közölték: a fővárosi szmogriadó riasztási fokozata idején eddig - a téli időszakban minden nap 6-tól 22 óráig - azon gépjárművek közlekedésének korlátozását vagy tilalmát rendelték el, amelyek forgalmi engedélye 0-s, 1-es, 2-es, 3-as vagy 4-es környezetvédelmi osztályt jelölő kódot tartalmazott (vagy nem tartalmazott ilyen kódot), tehát alapvetően az Euro 2-es vagy annál is szennyezőbb járműveket érintette a szabályozás, függetlenül attól, hogy benzin- vagy dízelüzeműek voltak.

Szombaton, a budapesti riasztási fokozat korábbi forgalomkorlátozási szabályaival megegyezően, azokat kiegészítve bevezetik a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is. Az "élelmiszer-áruszállító gépjárművek célforgalma" 6-tól 10 óráig lesz megengedett a forgalomkorlátozott napokon.

A jövő év október 1-jén hatályba lép majd a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú (Euro 3-as dízelüzemű) gépjárművek fővárosi riasztási fokozat alatti forgalmának korlátozása. Így a korlátozott járművek aránya - a 2015-ös adatok alapján - egyharmadról gyakorlatilag 40 százalékra emelkedik - hangsúlyozták.

Ezt követően, 2019. október 1-jén hatályba lép a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú (Euro 4-es dízelüzemű) gépjárművek riasztási fokozat alatti korlátozása. Ezzel gyakorlatilag minden második járművet érint majd a korlátozás.

Azt írták, Budapest rendkívüli légszennyezettségi szintjéhez a közlekedés mellett, ahhoz hasonló mértékben járul hozzá a peremkerületekben és az agglomerációs településeken a szilárdtüzelés, valamint utóbbiaknál az avar és a kerti hulladék égetésének hatása. Emiatt az 55 százaléknál nagyobb mértékű fővárosi közlekedési korlátozás a mai ismeretek alapján már nem megalapozott.

A fővárosi szmogrendelet felülvizsgálata akkor lesz indokolt, ha a korlátozás alá eső, szennyezőbb gépjárművek aránya 45 százalék alá csökken. Ez esetben a riasztási fokozatban a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárműveket (a dízelüzemű Euro 5-ösöket) fogják korlátozni. A jogszabály következő felülvizsgálata - a jövő évi adatok és újabb tapasztalatok alapján - 2019-ben lehet időszerű - közölték.

Az utóbbi nyolc-kilenc év legsúlyosabb budapesti szmoghelyzete az idén január végén alakult ki. Az ennek során a Főpolgármesteri Hivatalhoz érkezett tipikus észrevételek, kérdések, javaslatok, az azokra adott válaszok a http://infoszab.budapest.hu:8080/akl/tva/Tir.aspx?scope=kozgyules&sessionid=6907&agendaitemid=94582 hivatkozáson érhetőek el - olvasható a közleményben.

Címlapról ajánljuk
Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

A települési zöldfelületek tudatos tervezésével és kezelésével szeretné mérsékelni az allergia által okozott betegségterhelést egy osztrák-magyar határ menti együttműködés, amelyben a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) is részt vesz. A projekt célja, hogy a városi parkokba a jövőben olyan növények kerüljenek, amelyek nem okoznak pollenallergiát, de közben képesek alkalmazkodni a klímaváltozáshoz is.

Az amerikai intézkedés, ami átszabta a világgazdaságot

Egy kansasi gabonasiló árnyékában kezdődik a történet, ami a teljes világgazdaság térképét újrarajzolta. A Trump-korszak vámjai nem epizódnak bizonyultak, hanem tartós fordulatnak. A kérdés ma már nem az, hogy kivezetik-e, hanem az, hogy milyen világrendet eredményez. Jelen írás három forgatókönyvet vázol fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

A gazdaságilag fejlettebb EU-tagállamok körében az uniós átlagnál erősebb kapcsolat jellemző az innovációs teljesítmény és a fenntarthatósági eredményesség között, míg a fejletlenebb országoknál nem igazolható szignifikáns kapcsolat, továbbá ezen tagállamok mind az innováció, mind a fenntartható fejlődés terén gyengébben teljesítettek - derül ki egy új hazai tanulmányból. Ez utóbbi azzal együtt igaz Magyarországra is, hogy az elmúlt években a fenntartható fejlődés és az innováció területén is látható előrelépést ért el. A kutatók szerint a regionális különbségek alapján célszerű lenne felülvizsgálni a fenntartható fejlődést szolgáló innovációk ösztönzését támogató uniós irányelveket.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×