eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília

"Nem valószínű, hogy műszaki hiba történhetett"

A buszos utaztatás szabályait nem kell szigorítani a veronai tragédia után, de az ellenőrzésüket érdemes lenne átgondolni - mondta az InfoRádiónak a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Pencz Zoltán szerint szinte kizárt, hogy műszaki hiba miatt történjen ilyen baleset.

A magyar szabályozás az unióssal összhangban történik, tehát ugyanazoknak a vizsgakövetelményeknek kell megfelelniük az autóbuszoknak és a sofőröknek – emelte ki a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Hosszú oldalakon keresztül vannak ezek leírva, amelyeket évente ellenőriz a vizsgahatóság. A nyolc évnél idősebb autóbuszok esetében viszont félévente van egy úgynevezett karbantartási naplóban előírt ellenőrzési kötelezettség, ami a biztonságtechnikai berendezések felülvizsgálatát jelenti, ez egy második műszaki vizsgának tekinthető ellenőrzés. E kettő közötti időben viszont az üzemeltető és a gépjárművezető egyetemlegesen felel azért, hogy ezek az állapotok fennmaradjanak. Ha változást észlel, akkor kijavítsák, ha ez a biztonságtechnikai berendezéseket érinti, akkor a karbantartási naplóban dokumentálja. A számla bizonyító erejű: ki, hol, milyen beavatkozást végzett el, és ez később is kontrollálható” - részletezte Pencz Zoltán.

Egy idősebb autóbusznak ugyanolyan feltételeknek - lefékezettségnek, biztonsági követelményeknek - kell megfelelnie, mint egy fiatalnak – hangsúlyozta a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Régóta olyan autóbuszokat gyártanak, amelyek tetőszilárdsági, fékmutatói szabályozva vannak, ennek kell megfelelniük a legmodernebb és a régebbi autóbuszoknak is.

A gépjárművezetőre vonatkozó szabályokról Pencz Zoltán elmondta:

„egy napon belül 9 órát vezethet, egyes esetekben ez felmehet 10-re.

Meg van határozva, hogy ezek között mennyi pihenőidőnek kell eltelnie, illetve a munkakezdés és a munkavégzés között mennyi időnek kell eltelnie. Meghatározzák a heti pihenőidőt, a kétheti pihenőidőt és azt is, hogy azt az időt, amit nem vezetéssel tölt, de nem is pihenőidő, hogyan kell jegyzőkönyvezni.”

A Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke szerint ezek

a szabályok megfelelőek, inkább az ellenőrzésükre kellene fektetni hangsúlyt.

Mint Pencz Zoltán elmondta, nem szükséges a szabályokat feleslegesen szigorítani.

„Ezek szavatolják az utasok biztonságos utazását. Még mindig a legbiztonságosabb közlekedési forma az autóbuszos közlekedés.”

A menetíró készülékek pontosan rögzítik a gépjárművezetési és a pihenési időt, a digitális vagy analóg berendezések által készített adatokat az üzembentartónak kötelessége tárolni, egy ellenőrzés során akár évekre visszamenőleg is vissza lehet ezeket keresni. A büntetések pedig elrettentő erejűek – jelezte a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Akik túlvezetnek, nem tartják be a pihenőidőket, többszázezres büntetésekre számíthatnak. Azok a vállalkozók, akik komolyan veszik ezt a szakmát, betartják ezeket a szabályokat.”

Az, aki kibérli a buszt, nincs és nem is kell, hogy ismerje ezeket a szabályokkal, célszerű ilyenkor szakember segítségét kérni – hívta fel a figyelmet a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Minden jó szándék, ellenőrzés és jogszabály ellenére sajnálatos események előfordulhatnak.”

Pencz Zoltán megjegyezte, ma mindenre az a jellemző, hogy egy szolgáltatást mindenki igyekszik a lehető legolcsóbban megvenni, akkor van baj, ha a gazdasági szempontok elnyomják a biztonságiakat.

„Minden vállalkozó kellő felelősséggel gondol arra, hiszen emberéletekről van szó, hogy ne szoríthassák háttérbe a gazdasági szempontok a biztonságiakat” - hangsúlyozta a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×