Akár 35,3 százalékos újabb védővám is sújthatja a már meglévő 10 százalék felett az európai piacra kerülő kínai elektromos autókat - ezt a bizottsági javaslatot fogadta el a tagállamok tanácsa, néhány ellenszavazat és sok tartózkodás mellett.
Pekingben, az Új Kína hírügynökség úgy fogalmazott, hogy több évtizedes együttműködést és a klímacélok elérését veszélyeztetheti a döntés. Az Új Kína "mélyen gyökerező, protekcionista reflexként" jellemezte a történteket, a Reuters azt jegyezte meg, hogy az utóbbi tíz év legnagyobb kereskedelmi vitája Brüsszel és Peking között.
"Az együttműködés helyett ezek a vámok olyan kereskedelmi konfliktust válthatnak ki, amelyek nemcsak a kínai-európai kapcsolatokat veszélyeztethetik, de akadályozhatják az EU zöld átállási tervét is(...) világos a jövőbe mutató út: vessék el a protekcionista vámokat, folytassák a tárgyalásokat"
- szólította fel a kínai hírügynökség az Uniót.
Ugyan az Uniós tagállamok többsége nem támogatta a javaslatot, de nem volt meg a „minősített nem” szavazat, azaz legalább 15, az EU-lakosság 65 százalékát adó tagállam ellenkezése.
Ursula von der Leyen bizottsági elnök még tavaly jelentette be, hogy vizsgálatot indít az olcsó kínai elektromos autók ügyében - amelyekkel kapcsolatban úgy tartja, hogy a kínai cégek a szabad versenyt torzító, állami támogatásokat kaptak.
Mindezzel alá tudnak vágni az európai gyártók árainak. A kérdés azonban ennél összetettebb: a Kínában is gyártókapacitással rendelkező Volkswagen például nem támogatta a lépést. A BMW "halálos jelzésnek" nevezte azt.
Ahogy Berlin felemelte a szavát a vámok ellen, úgy német autógyáraknak beszállító Magyarország is. Mellettük Szlovákia, Szlovénia és Málta szavazott nemmel az ötletre, míg 10 ország igennel:
ezek a balti államok, Lengyelország, Dánia, Írország, Hollandia, Franciaország és Olaszország. Tizenkét ország, így Spanyolország, Görögország, Portugália, Belgium, Ausztria, a Cseh Köztársaság, Horvátország és mások tartózkodtak.
Még a szavazás előtt szólalt meg Lars-Hendrik Roller, Angela Merkel egykori német kancellár tanácsadója. Ő azt sürgette, hogy a felek állapodjanak meg, ahelyett, hogy büntetésekkel sújtanák egymást.
Lars-Hendrik Roller szerint mindkét oldal illetékeseinek még a vámok életbe léptetése előtt "közös és hasznos" megoldást kell találnia. A volt tanácsadó egyben az úgynevezett Berlin Globális Párbeszéd nevű szervezet alapítója és elnöke is. Bár nem vonta kétségbe az EU-illetékesek vádját, hogy Kína különböző dotációkkal túlkínálatot váltott ki a szektorban, azt mondta: "ne eszkaláljunk, mert a végén mind veszítünk". Roller szerint az egyik megoldás a kínai-német vegyesvállalatok létrehozása lenne. A Reuters szerint pedig a kocsikra bevezetendő minimum eladási ár. Közben Kanada és az Egyesült Államok az elmúlt hónapokban már 100 százalékos védővámot vetett ki a kínai gyártású elektromos kocsikra.