eur:
404.15
usd:
352.6
bux:
97133.59
2025. június 23. hétfő Zoltán
Pozsony, 2010. május 18.A VW Slovakia által közreadott felvételen munkások dolgoznak készülő Volkswagen személygépkocsik mellett a német Volkswagen autógyár pozsonyi összeszerelő üzemében 2010. május 18-án. (MTI/VW Slovakia/Matthias Knoch)
Nyitókép: MTI/VW Slovakia/Matthias Knoch

Elbocsátások a szlovák autóiparban

A négy autógyártó közül kettőben kénytelenek a fékre lépni, és elküldeni néhány alkalmazottat. A visszaesést a német gazdaság növekedésének lassulásával és néhány modell iránti kereslet csökkenésével magyarázzák.

A szlovák autóipar évek óta az ország gazdaságának zászlóshajója. Egészen mostanáig munkaerőhiányra panaszkodtak a szlovákiai autógyártók, legújabban mégis leépítésekről, műszakcsökkentésekről érkeznek hírek a szektor legnagyobb szereplőjének háza tájáról.

Szlovákia négy autógyárából kettő ugyanis kénytelen csökkenteni a termelést.

A Volkswagen és a Kia is leépít

A pozsonyi Volkswagen több módon is megindokolta a tervezett létszámleépítést. A cég azt mondja, mivel a német gazdaság növekedési üteme idén akár a felére is csökkenhet, ezért kénytelenek meghozni ezt a lépést. Másrészt pedig azért, mert jelenleg kisebb az érdeklődés a pozsonyi gyárban gyártott luxus SUV-modellek iránt.

A másik autógyár, amely már meg is vált 27 alkalmazottjától, a zsolnai Kia. Ők ugyancsak a modellek iránti kisebb érdeklődés miatt küldték el az 5-10 éve náluk dolgozó munkásokat. Az elbocsátások híre Peter Pellegrini kormányfőhöz is eljutott, aki azt mondta, mindkét autógyártó biztosította őt afelől, hogy a termelés csökkenése nem lesz komoly hatással a gazdaságra.

Sok a teher a munkáltatókon

Tibor Gregor, a legnagyobb szlovákiai cégeket tömörítő Klub 500 elnöke szerint nemcsak a német gazdaságtól való függelem és a modellek iránti kereslet visszaesése áll az elbocsátások hátterében, hanem a munkáltatók anyagi megterhelése is, amely a különböző járulékok és különadók formájában egyre nagyobb problémát jelent az autógyártóknak. Komoly gondot jelent szerinte a drága áram is, hiszen az Európai Unió tagállamai közül a szlovákiai gyárak fizették a harmadik legmagasabb árat egy MWh-ért.

A másik két szlovákiai autógyár egyelőre nem panaszkodhat.

A nyitrai Jaguar-Land Rover napról napra több Discovery modellt gyárt, és további 800 új alkalmazott felvételére készül.

Az autógyártó képviselői szerint a termelést a brexit sem fogja befolyásolni. Egyelőre a nagyszombati PSA Peugeot Citroën sem kapcsolt lejtmenetbe, idén egy új modell gyártásának beindítását is tervezik.

A problémák ellenére a Szlovák Autóipari Szövetség szerint 2018-hoz képest idén körülbelül 70 ezerrel sikerül növelni az egy év alatt legyártott autók számát. Az egész iparág mintegy 200 ezer embert foglalkoztat, s a négy szlovákiai autógyár tavaly 1 080 000 személyautót gyártott.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Aszódi Attila: az amerikaiak is jól tudják, hogy működő iráni atomerőmű megtámadása katasztrófához vezetne

Hatvan százalékos urándúsítás semmiképpen nem indokolt egy polgári programban, atomerőműhöz nem szükséges ilyen magas dúsítás, így arra lehet következtetni, hogy a perzsa állam fegyver-előállítás céljából kezdeményezte az eljárást – mondta az InfoRádióban a Budapesti Műszaki Egyetem Természettudományi Karának dékánja. A nukleáris biztonsági szakértő hozzátette: most még nem lehet tudni, hogy az iráni urándúsító létesítményeken túl maguk a dúsított uránkészletek is sérülést szenvedtek-e az amerikai támadásokban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.23. hétfő, 18:00
Resperger István
ezredes, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Mi lesz az idősek lakhatásával?

Mi lesz az idősek lakhatásával?

Miközben a társadalom csendben, de gyorsuló ütemben öregszik, az ingatlanpiacra is egyre nagyobb nyomás nehezedik. A demográfiai változások – mint a csökkenő népesség, az elöregedés és a többgenerációs családmodellek visszaszorulása – nemcsak a nyugdíjrendszert, hanem az ingatlanszektor egészét is átformálják. A kérdés nem az, hogy szükség lesz-e új lakhatási megoldásokra az idősek számára, hanem az, hogy mikor, hogyan és ki fogja ezeket megvalósítani.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×