eur:
411.32
usd:
392.96
bux:
79551.8
2024. november 25. hétfő Katalin
Pozsony, 2010. május 18.A VW Slovakia által közreadott felvételen munkások dolgoznak készülő Volkswagen személygépkocsik mellett a német Volkswagen autógyár pozsonyi összeszerelő üzemében 2010. május 18-án. (MTI/VW Slovakia/Matthias Knoch)
Nyitókép: MTI/VW Slovakia/Matthias Knoch

Elbocsátások a szlovák autóiparban

A négy autógyártó közül kettőben kénytelenek a fékre lépni, és elküldeni néhány alkalmazottat. A visszaesést a német gazdaság növekedésének lassulásával és néhány modell iránti kereslet csökkenésével magyarázzák.

A szlovák autóipar évek óta az ország gazdaságának zászlóshajója. Egészen mostanáig munkaerőhiányra panaszkodtak a szlovákiai autógyártók, legújabban mégis leépítésekről, műszakcsökkentésekről érkeznek hírek a szektor legnagyobb szereplőjének háza tájáról.

Szlovákia négy autógyárából kettő ugyanis kénytelen csökkenteni a termelést.

A Volkswagen és a Kia is leépít

A pozsonyi Volkswagen több módon is megindokolta a tervezett létszámleépítést. A cég azt mondja, mivel a német gazdaság növekedési üteme idén akár a felére is csökkenhet, ezért kénytelenek meghozni ezt a lépést. Másrészt pedig azért, mert jelenleg kisebb az érdeklődés a pozsonyi gyárban gyártott luxus SUV-modellek iránt.

A másik autógyár, amely már meg is vált 27 alkalmazottjától, a zsolnai Kia. Ők ugyancsak a modellek iránti kisebb érdeklődés miatt küldték el az 5-10 éve náluk dolgozó munkásokat. Az elbocsátások híre Peter Pellegrini kormányfőhöz is eljutott, aki azt mondta, mindkét autógyártó biztosította őt afelől, hogy a termelés csökkenése nem lesz komoly hatással a gazdaságra.

Sok a teher a munkáltatókon

Tibor Gregor, a legnagyobb szlovákiai cégeket tömörítő Klub 500 elnöke szerint nemcsak a német gazdaságtól való függelem és a modellek iránti kereslet visszaesése áll az elbocsátások hátterében, hanem a munkáltatók anyagi megterhelése is, amely a különböző járulékok és különadók formájában egyre nagyobb problémát jelent az autógyártóknak. Komoly gondot jelent szerinte a drága áram is, hiszen az Európai Unió tagállamai közül a szlovákiai gyárak fizették a harmadik legmagasabb árat egy MWh-ért.

A másik két szlovákiai autógyár egyelőre nem panaszkodhat.

A nyitrai Jaguar-Land Rover napról napra több Discovery modellt gyárt, és további 800 új alkalmazott felvételére készül.

Az autógyártó képviselői szerint a termelést a brexit sem fogja befolyásolni. Egyelőre a nagyszombati PSA Peugeot Citroën sem kapcsolt lejtmenetbe, idén egy új modell gyártásának beindítását is tervezik.

A problémák ellenére a Szlovák Autóipari Szövetség szerint 2018-hoz képest idén körülbelül 70 ezerrel sikerül növelni az egy év alatt legyártott autók számát. Az egész iparág mintegy 200 ezer embert foglalkoztat, s a négy szlovákiai autógyár tavaly 1 080 000 személyautót gyártott.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×