Infostart.hu
eur:
382.4
usd:
327.85
bux:
0
2025. december 5. péntek Vilma
Az ukrán oligarchák visszafogják a nyugati integrációt?

Az ukrán oligarchák visszafogják a nyugati integrációt?

„Az oligarchák és nemzetközi cégek összecsapása várható Ukrajna nyugati integrációjával” – írja az Irish Times a Ryanair keleti terjeszkedéséről írva. A lap szerint ugyanakkor az ország – a válság ellenére – komoly üzleti lehetőségeket kínál.

Az ír tulajdonú Ryanair légicégnek sikerült tovább rombolnia megítélését több százezer foglalás törlésével és a pilóták körüli botránnyal, viszont van még Európának olyan szeglete, ahol szívesen látnák hárfás emblémájú gépeket.

Ukrajna azt remélte, hogy azután hogy az EU lehetővé tette polgárainak a vízummentes utazást, a nyáron sikerül megállapodást kötni az ír diszkont légitársasággal.

A kijevi Boriszpil reptér azonban elutasította és „gazdaságilag életképtelennek” nevezte az ötletet.

Sok ukrán úgy gondolja, hogy az ország egyik oligarchája akadályozta meg, hogy olcsóbban utazhassanak az EU-ba. A közvélekedés az, hogy Igor Kolomojszkij, a reptér domináns légitársasága, az UIA társtulajdonosa tett be a megállapodásnak.

 A milliárdos Kolomojszkij nemcsak komoly gazdasági, de politikai hatalommal is bír és riválisai szerint saját érdekeit védi.

A huzavona azzal végződött, hogy a Ryanair júliusban közölte, nem repül inkább a korábban oroszos hangzású néven – Borispolként - említett Borispilbe.

Az ukrán kormány ugyanakkor és a nyugatos parlamenti képviselők ugyanakkor eltökélték, becsalogatják a nyugati cégeket és a Ryanair-affér kapcsán azt mondják: mindössze arról van szó, hogy később jönnek az írek.

A Ryanair közleménye szerint a kijevi reptér döntése az volt, hogy inkább „magas tarifájú cégeket védi”.

Ez a közlemény „diagnózis az ukrán államról” – mondta az Irish Timesnak Mustafa Nayem ukrán parlamenti képviselő.

„Lényegében ezt üzeni: Kedves ukránok, mivel nálatok őrültek háza van és megszoktátok, hogy egy bizonyos oligarchának fizettek tizedet, mi inkább egy másik, civilizált országba fektetünk be”.

Volodimir Omeljan gazdasági miniszter pedig azt mondta az ír lapnak, hogy az alku Kolomojszkij cégének „művi blokádja” miatt hiúsult meg.

„A Ryanair töri majd meg a jeget Ukrajna számára, mert megtör egy monopóliumot, ami gazdaságunk egészére jellemző” – tette hozzá, arra utalva, hogy reménykedik egy majdani megállapodásban.

Az oligarcha cége viszont beperelte a minisztert, mert „beavatkozott” az üzleti tárgyalásokba.

Az Irish Times szerint hasonló vitákra lehet számítani az ukrán gazdaság más ágazataiban is, ahol az oligarchák megszokták, hogy átláthatatlan politikai hálózatuk segítségével tartják kezükben az üzletet. A lap megjegyzi: Ukrajna vonzereje az, hogy 4 EU-tagállammal határos, dinamikus informatikai szektorral, kiváló termőföldekkel és kiterjedt szállítási hálózattal rendelkezik.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta, a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját. Nem vagyunk még kint a vízből, de egy kevésbé feszült és kockázatos időszak előtt állhatunk. Ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Így jut 20 évig fix áron zöldenergiához az ország egyik legnagyobb iparvállalata

Így jut 20 évig fix áron zöldenergiához az ország egyik legnagyobb iparvállalata

A Bosch csoport két magyarországi telephelyén is on-site naperőművet épít az E.ON, és 20 éves, hosszútávú energiavásárlási szerződés (PPA) keretében látja el a vállalatot zöldenergiával. A konstrukciónak számos előnye van az ellátásbiztonság, a kiszámítható költségek és a dekarbonizációs célok szempontjából egyaránt. Arról, hogy miért éri meg valójában ezt a megoldást választani, hogyan érdemes belefogni, és milyen szempontokat érdemes mérlegelni a döntés során, a Portfolio Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdezte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×