eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina

"Fekete lyuk" okozta az Air France gépének tragédiáját?

"Fekete lyuk vagy övezet" létezését feltételezik szakértők azon a területen, ahol idén júniusban eltűnt az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó AF447-es járata. Az újabb tézis egy november 29-én csaknem hajszálpontosan ugyanazon a helyen és órában bekövetkezett incidens után fogalmazódott meg. Az érintett társaság ismét az Air France volt, a nyáron szerencsétlenséget szenvedő géppel azonos típusú Airbus 330-as pedig ezúttal is Rio de Janeiróból Párizs felé tartott.

A nyári baleset okait kutató francia Vizsgálati és Elemző Iroda szakértői "nagy szerencsének" nevezték, hogy most nem történt tragédia, úgy vélik ugyanis, hogy az eset elemzése elősegítheti a nyári baleset okainak megértését. Annál is inkább, mivel a szerencsétlenül járt gép fekete dobozait továbbra sem sikerült megtalálni az Atlanti-óceánban.

A júniusi baleset óta AF447-esről AF445-ösre átnevezett járat tíz nappal ezelőtt, négy órai repülés után került erős viharzónába, és az Air France által kiadott jelentés szerint a pilóták az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak megfelelően azonnal csökkentették a repülési magasságot, és így kikerültek a veszélyes övezetből.

A Le Figaro című napilap értesülése szerint azonban az utasok kifejezetten forró pillanatokat éltek át, a gép ugyanis közel 1700 métert veszített repülési magasságából, holott a turbulenciák kikerülésére vonatkozó eljárás szerint a pilóták mindössze 300 méteres módosítást hajthattak volna végre. A lap az egyik utas által készített és egy internetes blogra feltett beszámolóból is idéz, aki azt állítja: a személyzet pánikba esett, és az utasoknak néhány percig az volt az érzésük, hogy a gépet senki sem irányítja.

Az AF445-ös incidensére a nyári katasztrófa helyétől mintegy 18 kilométerre került sor, az úgynevezett trópusi konvergencia zónában, vagyis egy olyan területen, ahol az északkeleti és a délkeleti passzátszelek találkoznak, és ahol az erős emelő hatások miatt a legtöbb vihar és hurrikán keletkezik. Az elemző iroda szakértői, akik máris megkezdték a november végi esemény kivizsgálását, azt mondják, a két legénységnek ugyanazokat az előírt műveleteket kellett végrehajtaniuk a kritikus területen, ezért jó esély van arra, hogy következtetni lehessen az AF447-es járaton történtekre.

Emellett azt remélik, hogy pontosabb képet alkothatnak arról is, milyen folyamatok zajlanak a tengerészek által már régóta veszélyesnek tartott övezetben, és az miként befolyásolja a repülők működését. Az egyébként máris biztosra vehető, hogy a sebességméréshez használt külső légnyomásváltozást mérő műszerek az AF445-ösön nem jegesedtek el, ami azért lényeges elem, mert egy sor szakértő, köztük kipróbált pilóták úgy vélik, az AF447-es balesetét a Pitot-csöveknek nevezett műszerek külső elfagyása okozhatta.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Újabb magyar orvosi szenzáció: rákgyógyszert fejlesztenek a melanoma ellen

Újabb magyar orvosi szenzáció: rákgyógyszert fejlesztenek a melanoma ellen

Sikerült kidolgozni egy olyan célzott terápiát a melanoma kezelésére, amely jelentős hatékonyságot mutat – mondta az InfoRádióban az Országos Onkológiai Intézet tudományos igazgatója. Nagy Péter ugyanakkor figyelmeztetett: akár tíz évet is igénybe vehet az új gyógyszer kifejlesztése, és jelenleg még nagyon hamar elveszíti a hatékonyságát az eljárás.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×