Az Egyesült Államokhoz viszonyítva új keletű probléma Magyarországon az iskolai erőszak, mondta Elliot Aronson szociálpszichológus. A neves tudós korábbi kutatásai során azt tapasztalta, hogy azokban az osztályokban, ahol többféle származású gyereket integráltak, nem értek el sikereket.
Az integráció célja az volt, hogy miután a gyerekek megismerik egymást, csökkennek majd az agresszív megnyilvánulások. Ennek épp az ellenkezőjét tapasztalták, mivel a különböző háttérrel rendelkező gyerekek versengtek egymással, ami még agresszívabbá tette őket. Elliot Aronson ezért más módszerrel próbálkozott.
"A gyerekeket kis csoportokba rendeztük, és közösen dolgoztak a tananyagon. Az úgynevezett mozaik módszer lényege az volt, hogy részekre bontottuk a tananyagot és a csoportok tagjainak különböző részeket kellett megtanulni, majd megtanítani a társaiknak, ezzel kölcsönös függést kialakítva. Ezáltal kénytelenek voltak odafigyelni egymásra.
Így a gyerekek meg akarták ismerni társaik azon tulajdonságait is, amiket akkor még nem szerettek, amikor versengtek egymással. A módszernek köszönhetően a vizsgált texasi osztályban nagyon gyorsan csökkent a gyerekek intoleranciája, szívesebben jártak iskolába, jobban teljesítettek, és csökkent az agresszió" - mesélte.
Hanganyag: Litauszky Balázs