Négy év után, egy jelentős marketingfordulattal tért vissza a nagyszabású rendezvény, amely idén inkább reflektál az autóipar törekvéseire, semmint magára a küszködő japán elektromosautó-gyártásra – számolt be róla a Reuters.
A csütörtöktől látogatható Japan Mobility Show a hírügynökség szerint a japán autóipar kritikus pillanatában érkezik. A világ eladási listáit vezető Toyota idén bejelentette, hogy stratégiai fordulattal az elektromos akkumulátoros járművekre koncentrál a jövőben, beleértve a fejlett technológiájú akkumulátorok forgalmazásának tervét, illetve a Tesla által forradalmasított precíziós öntési technológia bevezetését.
A Toyota irányváltása segített az őt ért kritikák elcsitításában is, miszerint nagyon lassan áll át az akkumulátoros elektromos járművek gyártására.
A japán autóipar azonban összességében ennyire sem "szerencsés", az elemzők szerint ugyanis a kisebb márkák, például a Subaru, a Mazda és a Mitsubishi Motors számára nagyobb kihívás lehet az elektromos járművek gyártása.
Közben pedig Kína "betette a lábát" Japánba: a BYD, a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója (amely egyébként most debütál elektromos autóival Magyarországon, és állítólag egy magyarországi gyár építése is felmerült) lesz a legelső kínai gyártó, amely megjelenik modelljeivel a Japan Mobility Show-n, egyszersmind a harmadik külföldi a német Mercedes és BMW mellett.
És ellentétben sok japán céggel, amely koncepcióautókat fog bemutatni, a külföldi gyártók mind olyan elektromos járművekkel büszkélkednek majd, amelyek már gyártás alatt állnak vagy hamarosan a futószalagokra kerülnek.
Veszélyben a japán autóipar fénye
Úgy tűnik, hogy növekszik a szakadék Japán erősebb, rekordnyereséget produkáló autógyártói, mint például a Toyota és a Honda, illetve a gyengébb szereplők között – idézte a Reuters Endo Kodzsinak, az SBI Securities részvénykutatási vezetőjének elemzését.
A kisebb márkák pedig a kínai versenyt sem bírják: a magas ráfordítási költségek és a visszaeső eladások miatt a Nissan és a Mitsubishi leállítja a gyártást Kínában. (A Mitsubishi épp néhány napja jelentette be, hogy kiszáll a kínai GAC Group vállalattal alapított közös cégből, amely 2012-ben kezdte meg működését Hunan tartományban.)
Mindemellett Japán, így a japán autóipar folyamatosan küszködik a társadalmi elöregedés okozta nyomással, mivel kevesebb a fiatal, aki új gépkocsit venne. A Japán Autógyártók Szövetsége által 1993 óta vezetett nyilvántartás szerint, melybe az újonnan regisztrált személygépkocsikat jegyzik be, soha nem volt még ilyen alacsony a kérelmek száma.
A 124 milliós lakosságú ország lakóinak közel egyharmada 65 éves vagy annál idősebb
az idén május 1-jei kormányzati adatok szerint.
2022-ben 6,4 százalékos visszaesés történt az előző évhez képest, és csak 3,4 millió autót helyeztek forgalomba. Az volt sorban a harmadik év Japánban, amikor az éves eladás nem érte el a négymilliót, habár ehhez a járvány utáni chiphiány is hozzájárult, ami hátráltatta a termelést.
Ezzel szemben az ASEAN Autóipari Szövetség adatai szerint a délkelet-ázsiai piac folyamatosan bővül, a szervezet hét tagországában összesen 24 százalékkal nőttek az eladások tavaly. A japán autógyáraknak pedig immár a feltörekvő kínai elektromosautó-gyárakkal kell megküzdeniük azért, hogy megtartsák részesedésüket az olyan kulcsfontosságú piacokon, mint például Thaiföld.