eur:
402.81
usd:
372.25
bux:
88686.46
2025. április 1. kedd Hugó
Nyitókép: unsplash.com

Egy kiállítás képei: kritikus pillanatban van a japán autóipar – galéria

Ismét megrendezik a Japan Mobility Show-t, miközben Japán autóipara nagy kihívásokkal küzd.

Négy év után, egy jelentős marketingfordulattal tért vissza a nagyszabású rendezvény, amely idén inkább reflektál az autóipar törekvéseire, semmint magára a küszködő japán elektromosautó-gyártásra – számolt be róla a Reuters.

A csütörtöktől látogatható Japan Mobility Show a hírügynökség szerint a japán autóipar kritikus pillanatában érkezik. A világ eladási listáit vezető Toyota idén bejelentette, hogy stratégiai fordulattal az elektromos akkumulátoros járművekre koncentrál a jövőben, beleértve a fejlett technológiájú akkumulátorok forgalmazásának tervét, illetve a Tesla által forradalmasított precíziós öntési technológia bevezetését.

A Toyota irányváltása segített az őt ért kritikák elcsitításában is, miszerint nagyon lassan áll át az akkumulátoros elektromos járművek gyártására.

A japán autóipar azonban összességében ennyire sem "szerencsés", az elemzők szerint ugyanis a kisebb márkák, például a Subaru, a Mazda és a Mitsubishi Motors számára nagyobb kihívás lehet az elektromos járművek gyártása.

Közben pedig Kína "betette a lábát" Japánba: a BYD, a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója (amely egyébként most debütál elektromos autóival Magyarországon, és állítólag egy magyarországi gyár építése is felmerült) lesz a legelső kínai gyártó, amely megjelenik modelljeivel a Japan Mobility Show-n, egyszersmind a harmadik külföldi a német Mercedes és BMW mellett.

És ellentétben sok japán céggel, amely koncepcióautókat fog bemutatni, a külföldi gyártók mind olyan elektromos járművekkel büszkélkednek majd, amelyek már gyártás alatt állnak vagy hamarosan a futószalagokra kerülnek.

Veszélyben a japán autóipar fénye

Úgy tűnik, hogy növekszik a szakadék Japán erősebb, rekordnyereséget produkáló autógyártói, mint például a Toyota és a Honda, illetve a gyengébb szereplők között – idézte a Reuters Endo Kodzsinak, az SBI Securities részvénykutatási vezetőjének elemzését.

A kisebb márkák pedig a kínai versenyt sem bírják: a magas ráfordítási költségek és a visszaeső eladások miatt a Nissan és a Mitsubishi leállítja a gyártást Kínában. (A Mitsubishi épp néhány napja jelentette be, hogy kiszáll a kínai GAC Group vállalattal alapított közös cégből, amely 2012-ben kezdte meg működését Hunan tartományban.)

Mindemellett Japán, így a japán autóipar folyamatosan küszködik a társadalmi elöregedés okozta nyomással, mivel kevesebb a fiatal, aki új gépkocsit venne. A Japán Autógyártók Szövetsége által 1993 óta vezetett nyilvántartás szerint, melybe az újonnan regisztrált személygépkocsikat jegyzik be, soha nem volt még ilyen alacsony a kérelmek száma.

A 124 milliós lakosságú ország lakóinak közel egyharmada 65 éves vagy annál idősebb

az idén május 1-jei kormányzati adatok szerint.

2022-ben 6,4 százalékos visszaesés történt az előző évhez képest, és csak 3,4 millió autót helyeztek forgalomba. Az volt sorban a harmadik év Japánban, amikor az éves eladás nem érte el a négymilliót, habár ehhez a járvány utáni chiphiány is hozzájárult, ami hátráltatta a termelést.

Ezzel szemben az ASEAN Autóipari Szövetség adatai szerint a délkelet-ázsiai piac folyamatosan bővül, a szervezet hét tagországában összesen 24 százalékkal nőttek az eladások tavaly. A japán autógyáraknak pedig immár a feltörekvő kínai elektromosautó-gyárakkal kell megküzdeniük azért, hogy megtartsák részesedésüket az olyan kulcsfontosságú piacokon, mint például Thaiföld.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
A juhtartók már legalább másfél milliárd forintos kárt könyveltek el
Száj- és körömfájás

A juhtartók már legalább másfél milliárd forintos kárt könyveltek el

Idehaza eddig már másfél milliárd forint káruk keletkezett a juhtartóknak a ragadós száj- és körömfájás betegség megjelenése miatt, miután hozzávetőleg 20 százalékkal csökkent a bárány ára – mondta az InfoRádióban a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója. A termelők a húsvét előtt értékesítik a szaporulat szinte 100 százalékát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.01. kedd, 18:00
Csicsmann László
Közel-Kelet szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
Itt a fordulat az amerikai tőzsdéken

Itt a fordulat az amerikai tőzsdéken

Nagyobb eséssel indult a hét az ázsiai tőzsdéken, ezt követően pedig Európában is lefelé vették az irányt a részvényindexek, csakúgy mint Amerikában: a Nasdaq vezetésével nagyobb esést láthattunk a nyitában, miután a piaci szereplőket általánosságban az amerikai recessziós félelmek, illetve a szerdán élesedő vámok aggasztják. A bizonytalanság óriási, a nyitástól távolodva markáns hangulatjavulást figyelhettünk meg. Egy ilyen bizonytalan környezetben megfelelő menekülőeszköz az arany: a nemesfém jegyzése ennek megfelelően hétfő reggel újabb történelmi csúcsot ért el. A magyar tőzsde is lefordult, az alapból rossz nemzetközi hangulat mellett az OTP és a Magyar Telekom esése is lefelé húzta ma a hazai börzét, miután Nagy Márton bejelentette, hogy árszabályozás jöhet a bankoknál és telekomcégeknél is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×