A kormány nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá nyilvánította a projektet, a beruházókkal a szegedi városvezetésen túl Szijjártó Péter külügyminiszter tárgyal - írja a g7.hu. A portál korábban a kínai BYD beruházásáról hallott, az MFOR egy hétfőn megjelent cikke szerint pedig a vállalat elektromos buszokat fog gyártani.
Az oldal kérdésére Botka László, Szeged polgármestere megerősítette a beruházási szándékot, ám a beruházás érdekében nem árult el róla részleteket. Azt azonban leszögezte, hogy nem akkumulátorgyárról van szó, ellentétben a városban korábban elterjedt pletykával, amit egy ázsiai delegáció érkezése indított el.
Orbán Viktor miniszterelnök a múlt héten tárgyalt Kínában a senzeni BYD autógyár elnökével. Új megállapodásról nem jelentek meg részletek, de a portál úgy értesült, hogy
a kétoldalú külgazdasági tárgyalásokon egy kínai autógyár magyarországi építése is terítéken van.
A BYD a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, és jelentős európai terjeszkedést terveznek, akár két új gyárat is építenének európai uniós tagállamokban. A helyszínt még nem jelentették be, de Magyarország is a lehetséges beruházási célpontok között van. A kínai gyártó korábban úgy tervezte, hogy még 2023 végéig döntenek arról, hol épülhet autógyár.
A kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánította,
és 21 milliárd forintot biztosított a szegedi ipari park kialakítására.
A szegedi közgyűlés júniusban zöld utat adott a beruházásnak, a területet átminősítették, és a fideszes képviselők szavazataival is felhatalmazta Botkát, hogy egy személyben hozhasson az ügyben halaszthatatlan döntéseket.
Egy nagyobb ipari park kialakítása már a 2017-ben aláírt Modern Városok Programban is szerepelt, az idei lezárás előtt azonban a kormány rábólintott egy 200 hektáros ipari park terveire, és az infrastruktúra-építés költségeit is vállalta. A helyszín a várostól északra, a Béketelep nevű rész közelében, közvetlenül az M43-as autópálya mellett lesz.
Ez alapvetően mezőgazdasági terület, jó minőségű földekkel, sok tulajdonossal és egy 130 hektárnyi egybefüggő területet bérlő nagyobb mezőgazdasági vállalkozással.
A portál úgy értesült az érintett földtulajdonostól és földhasználótól, hogy a kisajátítási eljárás már meg is indult, ám az előzetes értékbecsléssel sokan elégedetlenek.
Azzal, hogy a kormány a szegedi ipari parkot nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá nyilvánította, megágyazott a gyorsított, leegyszerűsített engedélyezési eljárásoknak. A tulajdonosok már értesítést kaptak arról, hogy ősszel elkezdődnek az előzetes talajdinamikai vizsgálatok.
Botka László polgármester Szijjártó Péternek írt levelében azt írta, hogy a meg nem nevezett befektető beruházása várhatóan több mint 3000 munkahelyet teremt majd, és “a tervezett gazdasági övezet várható termelési volumene és technológiai színvonala jelentősen növelné a magyar gazdaság teljesítményét, versenyképességét, piaci erejét és exportpotenciálját, ami az egész ország számára jelentős és kézzelfogható gazdaságélénkítést eredményez”.