eur:
383.99
usd:
354.05
bux:
68846.13
2024. május 25. szombat Orbán
A máltai zászló alatt hajózó, ukrán kukoricával megrakott Rojen teherhajó áthalad a Boszporusz-szoroson, miután egy hatósági csoport ellenőrizte a rakományát Isztambulban 2022. augusztus 7-én. Ukrajna orosz megszállásának február 24-i megkezdése óta augusztus 1-jén futott ki az első gabonaszállító hajó ukrán kikötőből. Odesszából. Ezek a szállítmányok alapvető fontosságúak a gabona világpiaci árának stabilizálásában és az afrikai és közel-keleti éhezés mérséklésében.
Nyitókép: MTI/EPA/Erdem Sahin

Tényleg alig megy szegény országba ukrán gabona

A Moszkva által közölt arányok túlzók, de valóban fejlett országban köt ki az élelmiszer-szállító hajók rakományának nagy része a szakértő szerint. November végén ismét felülvizsgálják az ukrán gabonaszállításról szóló egyezményt.

Az élelmiszer-folyosó ugyan működik, de az éhínséget nem oldotta meg, mert a hajókkal szállított áru nagy része a magas jövedelmű országokban köt ki – mondta László Dávid, az Oeconomus gazdaságkutató Alapítvány külső elemzője.

Augusztus elejétől október végéig 454 hajó futott ki Odessza kikötőjéből összesen 9,3 millió tonna ukrán gabonával – kukoricával, búzával, repcével, árpával, szójával, babbal és napraforgóolajjal. Az ENSZ és Törökország közvetítésével létrejövő egyezményt Oroszország október 29-én felfüggesztette ugyan, de november 2-án újra engedélyezte a szállítást, mert biztonsági garanciákat kapott.

„Amikor megkötötték az egyezményt, majd elindultak a szállítmányok és ez javított az élelmiszer-biztonságon, az élelmiszerárak lassanként süllyedni kezdtek. Aztán amikor az oroszok felfüggesztették ezt a megállapodást, akkor ismét emelkedni kezdtek az árak, de ehhez azóta újra csatlakoztak, úgyhogy ez valószínűleg majd ismét jótékony hatással lesz” – rajzolta ki az árgörbét az elemző.

Szergej Lavrov orosz külügyminiszter korábban azzal vádolta Kijevet, hogy csak az élelmiszer-szállítmányok 5-7 százaléka jut el a világ legszegényebb országaiba, miközben a felét az Európai Unió kapja. Az idézett arány némileg túlzó, de az kétségtelen, hogy a célállomások fele magas jövedelmű állam – ismertette a szakértő:

  • Közel 20 százalék ment Spanyolországba,
  • majdnem 10 százalék Olaszországba,
  • Hollandia vagy Románia is kiemelkedik, illetve
  • említhető még a fő vásárlók között Törökország és Kína.

A nagyjából 10 millió tonna ukrán élelmiszer

negyede az, amely alacsony jövedelmű országokba ment,

és ezek közül is az olyan különösen veszélyes helyzetben lévő országokba, mint Jemen, Szomália vagy Etiópia, amelyeket konkrét éhínség fenyeget, és amelyek jellemzően függenek az ukrán gabonától, legfeljebb kétszázaléknyi gabona jutott” – mondta László Dávid.

A gabonafolyosóról szóló egyezményt négyhavonta újratárgyalják, a következő ilyen felülvizsgálat november végén esedékes.

Kijev attól tart, hogy Moszkva mondvacsinált indokokkal kihátrál a megállapodásból, és emiatt felértékelődnek a szárazföldi, leginkább a vasúti útvonalak, például Magyarországon keresztül. Szeptemberben már 179 ezer tonna gabona érkezett Ukrajna felől, ezért a magyar kormány bővíti a vasúti infrastruktúrát Záhony és Eperjeske térségében – mondta az InfoRádióban László Dávid.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.24. péntek, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Világgazdasági Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×