eur:
392.94
usd:
366.85
bux:
66164.92
2024. április 25. csütörtök Márk
Először emelkedik a magasba összeszerelés után az új generációs Airbus A330-800-as repülőgép a délnyugat-franciaországi Toulouse-ban 2018. november 6-án.
Nyitókép: MTI/EPA/Caroline Blumberg

Kifakadt az Airbus vezére a brexit miatt

Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium vezérigazgatója szerint kérdésessé válhat a cég további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia az EU-tagság megszűnésének feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból.

Tom Enders csütörtökön közzétett, rendkívül indulatos hangvételű videóüzenetében arra kéri a politikai döntéshozókat, hogy ne hallgassanak "arra a Brexit-pártiak által hangoztatott őrültségre", amely szerint az Airbusnak hatalmas gyárai vannak Nagy-Britanniában, és ezért "nem tud megmozdulni, örökre jelen lesz" a brit gazdaságban.

Enders szerint tévednek, akik így érvelnek, mivel sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.

A vezérigazgató arra utalt, hogy az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. Az üzem évente ezer repülőgépszárnyat állít elő az A320-as, az A330-as, az A350-es és az A380-as típuscsaládok számára.

Tom Enders szerint megállapodás nélküli brexit esetén az Airbus olyan döntésekre kényszerülhet, amelyek súlyos károkat okozhatnak a brit gazdaságnak.

Hozzátette: a mai globális gazdaságban a nagyszabású repülőgép-ipari beruházások nemzetközi méretűek, és ez is mutatja, hogy a brit gazdaság nem tud egymagában működni.

Enders szégyenteljesnek nevezte, hogy több mint két évvel a brit kilépésről döntő népszavazás után a brit üzleti szektor még mindig nem tudja megfelelően megtervezni jövőjét.

Az Airbus számos más nagyvállalattal együtt többször kérte a helyzet tisztázását, de változatlanul "fogalmunk sincs arról, hogy mi zajlik itt"

- tette hozzá.

Hangsúlyozta, hogy az Airbus közvetlenül 14 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában, további 110 ezer brit munkahely függ a cég nagy-britanniai tevékenységétől, és a vállalat évente 6 milliárd font (2200 milliárd forint) értékben vásárol részegységeket brit beszállítóktól.

Az Airbus jövője azonban nem függ Nagy-Britanniától, a cég a brexit-folyamat kimenetelétől függetlenül fennmarad és virágzó jövő előtt áll, a kérdés az, hogy Nagy-Britannia részese akar-e lenni e sikeres jövőnek - fogalmazott a legnagyobb európai repülőgépgyártó konglomerátum vezérigazgatója.

Az Airbus nem először figyelmezteti a brit kormányt a megállapodás nélküli brexit kockázataira, és más globális vállalatcsoportok is felhívták London figyelmét a rendezetlen kilépés gazdasági veszélyeire.

Leállás jön

A Honda japán autóipari óriáscég a minap bejelentette, hogy áprilisban - a brit EU-tagság március végén esedékes megszűnése után - hat napra leállítja nagy-britanniai üzemének termelését, annak érdekében, hogy a délnyugat-angliai Swindonban működő, 3400 alkalmazottat foglalkoztató Honda-gyár felkészülhessen a lehetséges logisztikai és határellenőrzési problémákra, mindenekelőtt a beérkező részegységek esetleges szállítási késedelmére.

A Honda szakértői már korábban, egy alsóházi meghallgatáson felhívták a figyelmet arra, hogy a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. A Honda illetékesei szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (több mint 310 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

Lehetetlenné válhat a gyártás

Egy másik japán autóipari óriáscég, a Toyota nagy-britanniai részlegének vezérigazgatója a BBC rádiónak nyilatkozva nemrégiben arra hívta fel a figyelmet, hogy ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül "zuhan ki" az EU-ból, és emiatt akár csak egyetlen részegység nem érkezik meg időben valamelyik külföldi beszállítótól, akkor lehetetlenné válik az autógyártás az angliai üzemben a fennakadás idejére.

Marvin Cooke elmondta: a Toyota angliai gyárába átlagosan 37 percenként érkeznek a kamionok az európai beszállítók által gyártott részegységekkel, és akár egynapi leállás is komoly veszteségeket okozhatna, mivel az üzem napi termelési értéke 12 millió font (4,4 milliárd forint).

Címlapról ajánljuk
Okok, amelyek a magasba emelték, aztán a földhöz csapták Szoboszlai Dominik Liverpoolját

Okok, amelyek a magasba emelték, aztán a földhöz csapták Szoboszlai Dominik Liverpoolját

A Liverpool – különösen fájó ez a Vörösök híveinek – éppen a városi rivális Everton elleni vereséggel, szerdán szinte minden esélyét elveszítette a győzelemre az Arsenallal és a Manchester Cityvel vívott hármas harcban. Az Ágyúsok előnye három pont négy fordulóval a zárás előtt, ami a jobb gólkülönbség miatt valójában négy. A City két mérkőzéssel kevesebbet játszott náluk, de a vesztett pontokat tekintve az előnye öt pont Szoboszlai Dominik csapatával szemben.

Döntött a kormány: három kérdésben is módosítják az alaptörvényt

Megszűnik az igazságügyi miniszteri ellenjegyzés a kegyelmi ügyekben, viszont kiskorúkat érintő ügyekben nem lehet majd kegyelmet adni – jelentette be a Kormányinfón Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Két további kérdésben is módosul az alaptörvény. Május 8-én Budapestre látogat a kínai elnök.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Nagy ígéretekkel indult, de súlyos kudarcot vallott Oroszország békemisszója – Mi lesz így a két ősellenség konfliktusából?

Nagy ígéretekkel indult, de súlyos kudarcot vallott Oroszország békemisszója – Mi lesz így a két ősellenség konfliktusából?

Heves tüntetésekhez vezetett Örményországban, hogy az ország vezetése úgy döntött, négy falut visszaad a szomszédos Azerbajdzsánnak, melyeket még a két ország között a Szovjetunió felbomlása idején kitört első hegyi-karabahi háborúban szállt meg. Jereván békeszerződésre törekszik a nála katonailag sokkal erősebb Azerbajdzsánnal, ennek érdekében megkezdték a határok pontos kijelölését. A béketörekvések ellenére a retorika sokszor még mindig háborús, az örmény lakosság pedig egyre jobban tart attól, hogy a szomszédos ország támadást indíthat ellenük. Az orosz békefenntartók eközben kivonultak Hegyi-Karabahból, így most már csak Azerbajdzsánon és Örményországon múlik, mihez kezdenek egymással.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 25. 17:02
×
×
×
×