eur:
408.13
usd:
387.35
bux:
77771.12
2024. november 18. hétfő Jenő
Nyitókép: Unsplash

Bajban vannak a futárcégek, egyre több vásárló marad hoppon

A munkaerőhiány miatt rengetegen tapasztalják meg a nyáron, hogy a házhoz rendelt csomagok egy részét nem kapják meg, hanem maguknak kell elmenni érte.

A fővárosban és több vidéki településen jellemző lett, hogy a vevőcsalogatás érdekében a webáruházban ingyenesen kínált házhoz szállítás utóbb mégsem valósul meg. A tömeges megrendelések teljesítésekor ugyanis a futárcégek jobb híján a csomagpontokon vagy automatákban rakják le a csomagok egy részét, amiről viszont csak utóbb értesítik a vásárlót - írja az Economx.

A jelenség mögött a létszámhiány áll, amely a szabadságolások időszakában már logisztikai fennakadásokat és mindennapos feszültségeket okoz a cégeknél. Az Egyenlő.hu modern szakszervezet elnöke, Bubenkó Csaba a lapnak azt mondta, a vásárlók előbb-utóbb hozzájutnak a megrendelt áruhoz, de van, akinek ehhez meg kell oldani, hogy maga menjen el a hiába várt szállítmányért. Hozzátette:

az elmúlt napokban több ismert futárcég alkalmazottai is megkeresték a szakszervezetet azzal, hogy segítsenek, mert a nyakukra ég a munka.

Elmondása szerint rendszeres, hogy a sofőrök úgy kezdik a napi műszakot, hogy már a depóban kiderül: a szükségesnél kevesebb ember áll rendelkezésre, emiatt fejenként a megszokottnál jóval több, átlagosan 180-200 csomagot kell címre vinniük. Ezek között vannak nagyon nehéz szállítmányok is, például autógumi, lapra szerelt bútor, televízió, vagy több tízkilós zsák állateledel, konzerv.

A létszámhiány miatt elterjedt gyakorlattá vált, hogy a szerződésben vállalt határidő betartása érdekében, illetve, hogy ne alakuljon ki torlódás, a kézbesítő cégek belső utasítást adnak a futárnak, miszerint a kiszállításra váró, ingyenes csomagok egy részét egyszerűen nem vihetik ki a megadott címre, hanem a gyűjtőponton kell letenniük.

Ez sok kellemetlenséget okoz a futároknak, hiszen a legtöbben egy adott körzetet látnak el, az ügyfelek ismerik őket, és sokszor felháborodva rajtuk keresik a ki nem szállított csomagokat.

Azt sem engedhetik meg a cégek, hogy nem adják ki a szabadságokat vagy betegség esetén nem engedik táppénzre a dolgozót. Ám a nyáron a sofőrök jóformán csak vérrel-verejtékkel tudnak teljesíteni, főleg a kánikulában - fogalmazott az érdekképviselő, megjegyezve, hogy hiába a klímás autó, abból rendszeresen ki kell szállni és időprésben dolgozni. Emiatt nem ritka, hogy nem teljesülnek a hőségben kötelezően előírt munkavédelmi előírások, például két fuvar között nem fér bele pár perc pihenő.

A szakszervezet elnöke szerint sürgős és hosszú távú megoldásra van szükség, mivel újra felfutóban vannak az online megrendelések, a vásárlók pedig joggal várják el a szolgáltatást. A kézbesítői területeken viszont kóros a munkaerőhiány - például az álláskereső portálokon is százas nagyságrendben hirdetik a sofőr, kézbesítő, raktáros komissiózó munkákat, átlagosan nettó 350-550 ezer forintos havi fizetésért. Sőt, a nyári diákmunkák között is kiemelt helyen szerepel az alkalmi futárkodás, ami szintén alátámasztja a szükséghelyzetet.

Hozzáteszik, a rutinos munkavállalók is idegesek, túlterheltek, az elviselhetőnél nagyobb felelősség és több munka hárul rájuk, ami nem fenntartható. A szakszervezeti vezető szerint szükség van a hatékonyabb munkaszervezésre és a fizetések emelésére, hogy elkerülhető legyen az összeomlás.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×