A három vállalkozó szellemű boltlánc közül kettő főként vagy teljesen fővárosi érdekeltségű, a harmadik egy megyeszékhelyen és környékén üzemeltet boltokat - írja a g7.hu, hozzátéve, hogy a vidéki szereplőnek elég sok üzlete van, a budapestiek pedig összesen pár tucatot üzemeltetnek. A portál úgy értesült, hogy kísérleti jelleggel, egy-egy egységben tervezik kipróbálni a személyzet nélküli nyitva tartást, és kedvező fogadtatás esetén terjesztenék tovább.
Bessenyei Attila, a hasonló önkiszolgáló rendszereket is fejlesztő Laurel Kft. ügyvezetője azt mondta, külföldi példákat megfigyelve foglalkoznak a távfelügyelt boltok kérdésével. Ennek alapját a digitális irattárca és beléptetés, az egyedi diszpécserközpont, valamint olyan technológiák, mint például önkiszolgáló kassza, be- és kiléptető kapu szolgáltathatják, amik már sok helyen működnek üzembiztosan.
Mint írják,
így az üzletek éjjel-nappal nyitva lehetnek anélkül, hogy emiatt növelni kellene az alkalmazottak számát, az eleve 0-24-es boltoknak pedig nem kell az éjszakai működéshez munkaerőt biztosítania.
Nemzetközi tapasztalatok alapján az ilyen típusú éjszakai kiegészítés körülbelül 10-20 százalékkal emeli meg a forgalmat, aminek ellensúlyoznia kell a működtetés költségét és némi profitot is termelnie kell. Ugyanis a személyzet nélküli működésre való átállás némi átalakítást igényel, a készletnyilvántartásban is újra kell gondolni a felelősségi rendszert (mi az eljárás például, ha a vásárló éjszaka ledönt egy karton nagy értékű italt), de kezelni kell az esetleges lopási kísérleteket is.
Ez utóbbit segítheti a nagyfokú bekamerázottság, és a regisztráció-alapú belépés. Ez azt jelenti, hogy például a boltba csak beazonosított vásárlók léphetnek majd be, a kapu a mobiljukra küldött egyszer használatos QR-kóddal nyílik ki. Mindig tudni lehet tehát, hogy ki van a boltban, és a kamerák azt is látják, hogy mit csinál a vásárló.
Első körben olyan üzletek jöhetnek szóba, amelyekben már van önkiszolgáló kassza (vagy az átalakítás részeként felszerelik ilyenekkel),
de ezek elterjedésével ma már az is nyilvánvaló, hogy nem működhetnek állandó emberi segítségnyújtás nélkül. A távfelügyelethez ezért állandó háttér-ügyfélszolgálatot kell majd biztosítani, ennek pedig szintén költsége lesz - írja a lap.
Hozzáteszik, a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a távfelügyelt rendszer a vidéki kistelepüléseken is segít életben tartani a boltokat. A kisebb falusi boltokban ugyan nehézség lehet az önkiszolgáló kasszák egyszeri kiépítési költsége, de biztató, hogy az eddigi külföldi tapasztalatok azt mutatják, egyáltalán nem áll messze a kistelepülési lakosoktól, hogy elmenjenek az automatává tett boltba vásárolni.