Augusztusban is folytatódott a kiskereskedelmi forgalom csökkenése Magyarországon. A visszaesés éves alapon meghaladta a 7 százalékot – mondta az InfoRádiónak a Portfolio elemzője.
Szász Péter szerint alapvetően két számot kell figyelni, és ezek aggasztó képet mutatnak. Az egyik az éves alapon mért csökkenés, ami a legutóbbi, augusztusi adat alapján 7,1 százalékos. Itt az látszik, hogy
lassan kifut az a bázisemelő hatás, amit még a 2022-es választások előtt kiosztott "helikopterpénz" okozott,
ennek köszönhetően pedig a csökkenés éves bázison hónapról-hónapra kisebb és kisebb. A másik aggasztó adat a havi bázisú változás, amely szerint 0,5 százalékkal csökkent a kiskereskedelem volumene augusztusban júliushoz képest (szezonálisan és naptárhatással kiigazított adat).
"Ez mindenképpen csalódást keltő, ugyanis már a második egymást követő hónapban látunk visszaesést. Tavasszal, illetve nyár elején még bizakodhattunk abban, hogy mostanra egy stagnálás vagy egy minimális növekedés látható majd a kiskereskedelmi forgalomban, de a friss adat leütötte ezeket a várakozásokat" – fogalmazta meg Szász Péter.
A visszaesés az élelmiszerek esetében 4 százalékos volt éves bázison (2023 augusztusában 2022 ugyanezen hónapjához viszonyítva), a nem élelmiszer kereskedelemben ez 5,2 százalék. Az üzemanyagtöltő állomásokon több mint 18 százalékkal esett a forgalom, amiben az elemző szerint egészen biztosan közrejátszik az, hogy az elmúlt időszakban drágultak az üzemanyagok.
"Biztos, hogy a fogyasztói bizalom javulására még várni kell.
Sok múlik egyrészt azon, hogy mikor nőhetnek a reálbérek. Nagy valószínűséggel itt már ősz elejére pozitív változás következik be, illetve a 4. negyedévre az infláció mérséklődésével egészen biztosan. Ám a fő kérdés az, hogy a lakossági fogyasztási bizalom mikor jut el arra a szintre, hogy ismételten emelkedni fog a boltok forgalma" – mutatott rá Szász Péter.
Meglátása szerint ősszel már havi bázison pozitív lehet a változás, tehát nőni fog a boltok forgalma, de csak remélni tudja, hogy ezt a prognózist – ellentétben a nyár eleji, már említett és nem teljesült várakozásaikkal – majd támogatja az, hogy a fogyasztók bizalma javul.