A vasúti árufuvarozással foglalkozó társaságok teljes mértékben támogatják a Budapestet elkerülő teherszállítási vasúti korridor projektet - mondta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke, miután az egyesület árufuvarozási bizottsága ülésén tájékoztatta a tagvállalatokat a V0 Budapestet délről elkerülő vasútvonal előkészítésének állásáról.
Felidézte, hogy kormánydöntés alapján a Hungrail feladata a vasúti folyósó megvalósíthatóságával kapcsolatos tanulmány előkészítése, valamint a környezetvédelmi engedély beszerzése.
Homolya Róbert beszámolt arról, az ülésen elemezték a nyomvonalsáv változatokat, illetve megvitatták azokat a beruházáshoz kapcsolódó kérdéseket, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a vasúti árufuvarozás versenyképesebb legyen a jövőben.
A Hungrail elnöke kiemelte, a projekt egyik fő célja, hogy csökkentsék a Budapesten átmenő vasúti teherforgalmat, és Magyarországon olyan vasúti eljutási alternatívákat lehessen kínálni, amelyekkel a szomszédos országok nem rendelkeznek.
A megbeszélésen azon túl, hogy beszámoltak a megvalósíthatósági tanulmány jelenlegi állapotáról, érintették egyebek közt az áthaladási idő, valamint a pályahasználati díj kérdéseit is - tette hozzá az elnök.
Homolya Róbert hangsúlyozta, a Magyarországon áthaladó vasúti árufuvarozás, a tranzit szempontjából elengedhetetlen a folyosó előkészítése, megvalósítása. Február végén a nyomvonalsávról születhet döntés a szaktárcánál, ezen belül lehet majd kidolgozni a tényleges nyomvonalat. A projekt előkészítése megy tovább, az élőhelyvizsgálat, a környezetvédelmi engedélyezés is - mondta Homolya Róbert.
A Hungrail elnöke szólt arról is, a vasúti árufuvarozási stratégia megalkotásakor minden olyan szempontot figyelembe vesznek, amely szükséges ahhoz, hogy a vasút megfeleljen az Európai Unióban megfogalmazott szerepének, azaz 2030-ra, illetve 2050-re csaknem meg kell duplázni, háromszorozni a vasúti árufuvarozást az unión belül.