Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pexels

Szakértő az olajárról: most vagyunk a folyamat alján

Bár meredeken esett a tőzsdén WTI-típusú kőolajfajta ára az elmúlt hetekben, és a nálunk irányadó Brent típusúé is jelentősen csökkent, további érdemi üzemanyagár csökkenésre már nem várható - mondta az InfoRádiónak Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője.

A világgazdasági kilátásokkal kapcsolatos aggodalmak mellett a mostani tőzsdei olajáresés közvetlen kiváltó oka az, hogy heteken belül elfogyhat a világ olajtároló kapacitása, mivel jelenleg akkora a túlkínálat a kereslethez képest, hogy gyakorlatilag napi 100 millió hordóval nő a betárolt mennyiség. Ezzel az ütemmel számolva néhány héten belül gyakorlatilag nem lehet hova tárolni a kitermelt olajat - mondta az InfoRádiónak Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője. A határidős piacokon immár harmadik hete folyamatosan csökkennek az olajárak, és története során először negatívba fordult a WTI könnyűolaj ára.

Ezzel kapcsolatban az elemző elmondta, hogy elsősorban az amerikai kitermelésű WTI-t érinti a raktározási probléma is.

"A Brent-típusú kőolaj esetében tengeri szállítás van és az elszámolás is pénzügyi alapokon történik, nem fizikai leszállítással. Ennél az olajtípusnál kicsit nehezebben lehet elképzelni a negatív árakat, de teljesen nem lehet itt sem kizárni" - jegyezte meg az elemző.

Elmondta, hogy az OPEC második félévre várt, 40 dolláros olajárral kalkuláló forgatókönyve azzal számol, hogy a világgazdaság a nyár folyamán újra elindul egy erőteljes növekedési pályán. Ha a járvány karanténintézkedéseinek feloldásával beindulnak a gazdaságok, ezzel együtt élénkül az olaj iránti kereslet is. Emlékeztetett az olajkartell és Oroszország közötti, napi 9,7 millió hordós kitermeléscsökkentési megállapodására is.

"Ha ezek a forgatókönyvek megvalósulnak, akkor valóban 35-40 dolláros olajárat láthatunk majd az év második felében"

- mondta az elemző. Persze mindez leginkább a gazdasági növekedés felpörgésének ütemetől függ.

Elmondta: a csökkenő olajárak hatására további mérséklődésre nem számít a hazai üzemanyagárakban. Magyarország esetében ugyanis nem a nagy nehézségekkel küzdő WTI, hanem a Brent az irányadó, amelynél ekkora csökkenés azért nem volt. "Ennél én nem is számítok negatív árakra" - tette hozzá Pletser Tamás. Szerinte jelentős árcsökkenés már nem lesz a magyar benzinkutakon, most vagyunk a folyamat legalján - tette hozzá az elemző.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×