eur:
393.93
usd:
365.04
bux:
65384.6
2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna
Hazai pálya: 18 millió a tandíj, egymillió a kezdő fizetés

Hazai pálya: 18 millió a tandíj, egymillió a kezdő fizetés

A Pénzcentrum utánajárt, ki lehet pilóta, milyen képzésre van szükségük, melyik légitársaságnál mennyit keres egy pályakezdő, és mennyit tehetnek zsebre a legsikeresebb pilóták.

A Budapesti Műszaki Egyetemen posztgraduális képzésen oktatnak pilótákat. Az egyik ilyen szak a repülési szakmérnök, ehhez szükség van alapszakos mérnökdiplomára, a repülési specialista szakhoz viszont bármilyen alapdiploma megfelel. A két, négy féléves képzésen egyébként ugyanaz a tananyag, csak a végén más cím van a papíron – derül ki a Pénzcentrum.hu összeállításából.

A felvételhez szükség van 1. osztályú orvosi alkalmasságra, amit később is minden évben meg kell ismételni. Bizonyos betegségek, például cukorbetegség, farkasvakság kizáró ok lehet, a szemüveg viszont nem. Szükség van legalább középfokú angol nyelvtudásra, mivel a pilótáknak ez a hivatalos munkanyelve, ezért a képzésen is több tárgyat angolul oktatnak. Nem követelmény ugyan, de

jó, ha a jelentkezőnek van jogosítványa autóra, de legalább tud biciklizni.

Utóbbi elsőre talán érdekes kérés, de a mozgáskoordináció és a figyelem megosztás miatt kimondottan hasznos.

A kétéves képzés első félévében valójában a magánpilóta-engedélyt szerzik meg a hallgatók, a tantermi órák és a gyakorlati oktatás párhuzamosan zajlik, három hónap után már repülőbe is ülnek.

Világviszonylatban egy jó első tiszt (más néven másodpilóta) havi 3000-3500 eurót (310 forintos árfolyamon számolva ez 930 000-1 085 000 forint) keres, a kapitány ennek a dupláját. A nagy légitársaságok hosszú járataim pedig akár havi 20 ezer dollárt (288 forintos árfolyamon számolva 5 760 000 forint) is kereshetnek a kapitányok. Nagy presztízsű munka, álomfizetés, miért nem tolonganak a jelentkezők? Ennek a képzésnek nincs államilag támogatott formája, csak költségtérítéses.

A négy félév pedig 18,3 millió forintba kerül,

igaz, erre is fel lehet venni diákhitelt.

Karrierlépcső a pilótáknál is van. Az első lépcsőfok a másodpilóta (vagy első tiszt). A repült órák számában mérik a teljesítményt, a vízválasztó az 500 óra az adott repülőtípuson (egy évben nagyjából 750 órát repülnek a pilóták), a következő nagy mérföldkő az 1500 óra, és hivatalosan meg nem erősített piaci információink szerint 3000-3500 repült óra után lehet pályázni kapitányi pozícióra.

A pályakezdőknek azért sincs könnyű dolguk, mert néhány légitársaságnál viszont

40-50 ezer eurót is fizetniük kell,

hogy megszerezhessék az 500 repült órát az adott típuson, ami szükséges ahhoz, hogy teljes értékű másodpilóta lehessen valaki. Olyan légitársaságok is vannak, amelyek megelőlegezik ezt, cserébe több éves szerződést íratnak alá az új kollégával, megint mások társaságoknál pedig majd csak később, a fizetésből vonják az 500 óra árát.

A másodpilóta poszt után a kapitány a következő lépcső. Később, a tapasztalt kapitányok lehetnek oktatók is, akik a "friss" első tiszteket képzik. Később vizsgáztathatnak is, a csúcs pedig a bázis parancsnok, aki a többi kapitánynak a főnöke. Neki inkább a földön van már feladatuk, nem a levegőben.

Címlapról ajánljuk
Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte

Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte

Az Iszlám Állam mellett ukrán katonai hírszerzést sejti a 137 ember halálát követelő múlt pénteki terrortámadás mögött Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról is, hogy folyamatosan erősödik az együttműködés Irán, Oroszország és Kína között, és részletesen szólt arról is, hogy miért fontos az izraeli miniszterelnöknek, hogy háborúzzon a gázai övezetben, és kik támogatják ebben.

MNB: megnőtt a forint inflációra gyakorolt hatása

A korábban vártnál mérsékeltebb növekedés, alacsonyabb, de az év közben kissé emelkedő infláció vár a magyar gazdaságra az idén – derül ki a Magyar Nemzeti Bank inflációs jelentéséből, amely 2025-re vetíti előre a 3 százalékos inflációs cél elérését.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.02. kedd, 18:00
Káel Csaba
a MÜPA vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
Elfogyott a lendület a tőzsdéken

Elfogyott a lendület a tőzsdéken

Reggel Ázsiában felemás hangulatban telt a kereskedés, ezt követően Európában és Amerikában is óvatos emelkedést láthatunk a tőzsdéken. A magyar piacon különösen jó volt ma a hangulat, izgalmas befektetési sztorikban nincs hiány: határozott pluszban zárt a Waberer's részvénye, miután kiderült, hogy a társaság sikeresen lezárta a szerb disztribúciós piac meghatározó szereplőjének, az MD International többségi részesedésének felvásárlását. Ezen felül magas forgalom mellett emelkedett a PannErgy részvénye is, miután rekord évről tudott beszámolni a társaság bevétel és profit szinten is. Délután pedig az Alteo is bejelentette, hogy az egy részvényre jutó 200 forintos alap osztalék mellett 200 forintos rendkívüli osztalékot javasol részvényenként, melynek hatására kilőtt az árfolyam.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×