Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia

A bortermelők önkormányzatisága a tét?

A hegyközségek megalakulása óta komoly vitákra ad okot a tagsági viszonyból adódó jogok és kötelezettségek rendszere. A működéséhez szükséges, hogy a hegyközségek életének alakításába azok a termelőkszóljanak bele, akik helyben végzik tevékenységüket - ez olvasható az új hegyközségi törvény tervezetének indoklásában. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa nem ért egyet a benyújtott törvényjavaslattal, miközben több termelő szorgalmazza egy ideje a hegyközségi reformot. A Vidékfejlesztési Minisztériumban hétfőn egyeztetnek a szőlész-borász szakmai szervezetek képviselői.

A származási bizonyítványok kiadásának rendszere visszaélésekre adott lehetőséget, például olyan termékek viselhetik történelmi borvidékek neveit, amelyek nem felelnek meg az eredetvédelmi szabályozásnak - nyilatkozta korábban az InfoRádió bormagazinjának Ifjabb Szepsy István, a Mádi Hegyközség alelnöke.

A hegyközségekkel kapcsolatos törvényi szabályozás több eleme elavult, nem felel meg a mai követelményeknek - vélekedett Ifjabb Szepsy István. A Mádi Hegyközség alelnöke elmondta: ez a probléma nem egyedül Tokaj-Hegyalján létezik, az ország más borvidékein is jelentkezhet. A borhamisítás nem úgy értendő, hogy nem szőlőből készült alkoholos italok kerülnek borként piacra. Ifjabb Szepsy hangsúlyozta: az adminisztrációs rendszerrel az a gond, hogy olyan borok kerülhetnek egy-egy történelmi borvidék nevét viselve, amelyek nem lennének erre jogosultak.

Versenyhátrányba kerülhet a minőségi bor


A vitatott borok többnyire az adott borvidékről származó szőlőből készülnek, a probléma az, hogy a nem hiteles származási bizonyítványok felhasználásával esetleg abban az esetben is a borvidéki megnevezéssel kerülnek forgalomba, amikor erre az eredetvédelmi szabályozások értelmében nem lenne lehetőség. Az egyik lehetséges módszer a mádi hegyközségi alelnök szerint az, hogy elhagyott, már nem művelt területekről kaptak származási bizonyítványokat azok a szőlők, amelyek az eredetvédelmi szabályozásban meghatározott termésmennyiség felett voltak egy-egy szőlőültetvényben. Így a boltok polcain azonos néven, de olcsóbban jelentek meg azok a termékek, ahol nem tartották be a minőségi előírásokat.

Tiffán Zsolt tervezete

A termelők ezeket a piaci anomáliákat is szeretnék kizárni az új szabályozással. A hegyközségi törvény tervezetét Tiffán Zsolt, a Fidesz parlamenti képviselője nyújtotta be, de a jelek szerint a dokumentum jelenlegi formájával nem mindenki ért egyet. Tiffán Zsolt véleménye szerint az előterjesztés szükségességét a hatályos törvény 1994. évi elfogadása óta a jogi és piaci környezet változása, a hegyközségek feladatainak és a magyar borok piaci helyzetének jelentős átalakulása indokolja - írta az MTI.

Az Országgyűlés honlapján olvasható javaslat a hegyközségek alapegységének a már hosszabb ideje stabilnak tekinthető borvidéki struktúrát javasolja, a hatósági ügyekben eljáró hegybírót függetlenítené a hegyközség tagságától és megszüntetné választhatóságát, megszüntetné a szőlőterülettel nem rendelkezők és a felvásárlók hegyközségi tagsági viszonyát, szakítana az egy hegyközség egy hegybíró elvével. A tervezet szerint a jelenleg Magyarországon működő 22 borvidékre épülve 22 hegyközség működne. (Egyes értékelések szerint ez túlzó központosítást jelentene. Az InfoRádió értesülései szerint több vezető borász úgy értelmezi a hegyközségek számának szűkítését, hogy az az önkormányzatiság rovására menne.)

Részérdekeket képviselő hegyközségek?

A javaslat indoklása szerint az új hegyközségi törvény koncepciójának egyik elve, hogy a bornevek piaci érvényesülését jobban szolgálhatja, ha az egyes bornevek mögött egy egységes termelői közösség áll. Ma már inkább hátránynak számít, ha az egyes borvidékek részérdekeket képviselő hegyközségekre tagozódnak, ahol a döntéshozatal lassú és kényszerű kompromisszumokkal terhelt - fejti ki a képviselő, aki maga is borász. A hegyközségek alapegységének a jól körülhatárolható, már hosszabb ideje stabilnak tekinthető borvidéket javasolja. Ezzel szerinte a borvidék érdekérvényesítéséhez jobban igazodó intézményi rendszer hozható létre.

Az új hegyközségi törvény másik fontos alappillérének nevezi a hegybíró státuszának rendezését. A hegybíró jelenleg a hegyközség választott tisztségviselője, akinek az érdekvédelem és a hatósági ügyek vitele egyaránt feladata. Hatósági ellenőrzést, hatósági feladatokat ellátó személyként elkerülhetetlenül érdekellentét alakul ki a hegyközség tagsága és a hegybíró között, ami kényszerűen rontja a hatósági tevékenység végzésének hatékonyságát. Ezért tartja szükségesnek a hatósági ügyekben eljáró hegybíró függetlenítését a hegyközség tagságától, választhatóságának megszüntetését.

A javaslat a közigazgatási feladatok egységes ellátásának és színvonalának emelése érdekében a hegybírók kinevezését a nemzeti tanács titkárának feladatává teszi, aki így közvetlen szakmai felügyeletet tud ellátni a hegybírók felett.

Az egymástól eddig teljesen független köztestületekben működő hegybírók munkáját a nemzeti tanács főtitkára jelenleg nem irányíthatja. A hegybíró státuszának megváltozása azt is jelenti, hogy a hegyközség elnöke látja el a hegyközség érdekvédelemmel kapcsolatos feladatait. Ezzel a hegyközségekben folyó hatósági munka és az érdekvédelem feladata, továbbá a feladatot végző személy jól elválik egymástól - áll az indoklásban.

A hegyközségek közigazgatási ügyeinek kellően rugalmas intézése érdekében szakítani kell az egy hegyközség egy hegybíró elvével - írja Tiffán Zsolt. A nemzeti tanács titkára a helyi viszonyok alapján ki tudja jelölni a hegybírók illetékességi területét, így a jelenleg hatályos törvénynél jóval rugalmasabban szervezhető az államtól átvett közigazgatási feladatok ellátása.

A hegyközségek megalakulása óta komoly vitákra ad okot a hegyközségi tagsági viszony és a tagságból adódó jogok és kötelezettségek rendszere. A hegyközségek megfelelő működéséhez szükséges az, hogy a hegyközségek életének alakításába azok a termelők szóljanak bele, akik helyben végzik tevékenységüket. Ezért meg kell szüntetni a szőlőterülettel nem rendelkezők és a felvásárlók hegyközségi tagsági viszonyát - hangsúlyozza a beterjesztő.

Tiffán megállapítja, hogy az egy-egy hegyközségben zajló, szakmai és piaci fejlődés iránt elkötelezett szőlészeti és borászati tevékenységhez fűződő érdekek érvényesülését a hegyközségek megalakulása óta jelentősen nehezítette az egy tag egy szavazat elve. A szavazati jogot ezért a hegyközségi tagok gazdasági tevékenységének nagyságához kötné a képviselő. A tag szavazatát így az általa művelt ültetvény nagysága alapján állapítanák meg azzal, hogy egy tag a szavazatok 10 százalékánál többet nem birtokolhat. A tag szavazati jogát csak személyesen gyakorolhatja.

A törvényjavaslat lényeges elemének tekinti Tiffán Zsolt azt is, hogy a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról szóló törvény módosítása a hegybírók feladatává tette a szőlőültetvények kivágási és telepítési engedélyeinek kiadását, valamint az ehhez kapcsolódó újratelepítési jogok vezetését. Az ezzel kapcsolatos változásokat az új hegyközségi törvényben is szükséges rendezni.

Tiffán Zsolt tervezete itt olvasható.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×