Egyáltalán nem csak az adatokra, tartalmakra vadásznak az informatikai világ nagyvállalatai: mint a Veol.hu portálon olvasható, a cégóriások az egyes felhasználókról akarnak képet alkotni, hogy minél pontosabban tudják őket megtalálni hirdetésekkel.
Hogy megtudjuk, mit tudnak rólunk, érdemes felkeresni az F-Secure biztonsági cég ingyenes online portálját, az itt található Data Discovery Portalt. Pár kattintással megtalálható minden adat, amit a hat nagy tech-vállalkozás, a Google, az Apple, a Facebook, a Snapchat, a Twitter és az Amazon
a felhasználó beleegyezésével - mivel az apróbetűs részeket elolvasni kevesen képesek - megszerez.
Riasztó adattömeget lehet így megpillantani, hogy aztán a szolgáltatások beállításaiban, nem kevés munkával, egyenként, némi rendet vághassunk.
Van azért a különbség a "hatok" között abban, hogy melyikük mit tud.
- A Twitter tudja, milyen készüléket használunk, milyen időzónában és milyen üzeneteket küldtünk.
- A Google és a Microsoft megrögzött gyűjtögető. Ha a Gmail a szem, a Cortana a fül.
- A Facebook élenjáró az adatgyűjtésben. Bár nemzetközi szervezetek számos alkalommal felhívták a figyelmet arra, hogy milyen veszélyeket jelent a közösségi oldal az információk eladása miatt, továbbra is bányásszák többek között a vallás, a jövedelem, a tartózkodási hely, az iskolázottság, valamint a politikai hovatartozás szerinti adatokat.
- Az Apple a többi nagyhoz képest egyáltalán nem buzgó adatgyűjtögető.
- Az Amazont az utóbbi időben a Facebookhoz hasonlóan számos lehangoló adatkezelési visszaéléssel vádolták.
Azért is érdemes az F-Secure oldaláról indulva körülnézni, s amennyire lehet, gyomlálni a rólunk tárolt adatokat, mert a hatalmas adatbázisba számos illetéktelen betekinthet(ett).