Rendkívüli sajtótájékoztatót hirdetett szerda késő délelőttre Lázár János építési és közlekedési miniszter, KözlekedésInfó fantázianévvel illetve azt. Az aktuális témák közt az volt várható, hogy a KRESZ-változásokról, a MÁV-ról és a Volánról tesz bejelentéseket, illetve akár a közlekedési 5 pontos akciótervről is napvilágot láthattak részletek, nem említve a pályaudvarok évszázados hasznosítási tervét.
Lázár már a tájékoztató elején leszögezte, elsősorban közlekedési kérdésekben hirdette meg ezt a tájékoztatót.
"Több kabátja is van ebben az értelemben a magyar államnak, mivel az állam megrendelő, de olyan vállalatok tulajdonosa is, amelyek ezt a szolgáltatást biztosítják" - fogalmazott a tárcavezető, aki megköszönte minden utasnak, hogy 2024-ben a MÁV-ot, a Volánt és a HÉV-et választották, a türelmet is, amivel a hibákat kezelték.
Elmondta ugyanakkor, hogy példátlan lejárató kampány zajlik a tömegközlekedéssel szemben, miközben egymilliárd utazás bonyolított tavaly a MÁV, a Volán és a HÉV.
2024-ben 10 millió bérletet adtak el már, szemben a 2019-es 5,5 millióval.
Részletesen szólt jegyeladási számokról emelt szintű szolgáltatások esetében is, úgy látja, hogy ha a szolgáltatás olcsó, az emberek képesek letenni az autót,
"18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autózástól a vasút, a Volán és a HÉV felé".
A tarifareform költségvetési "káráról" szólva elmondta, több ember sokkal többet vásárolva ugyanannyi pénzt hagyott a tömegközlekedés kasszájában.
A lejárató kampány részleteiről is szólt: naponta állítják be úgy a szolgáltatásokat, mintha azok a legnegatívabb szintet képviselnék, ezek túlzó állítások, a magyar tömegközlekedés szerinte "képes biztosítani 4,5 millió ember mobilitását". Fáj ez neki, de nem személyesen neki, hanem "53 ezer ember védelmében", akik működtetik a tömegközlekedést. Velük 3 éves béremelési szerződést kötöttek, csaknem 30 százalékos mértékben emelkedik a bér 2027-ig.
"Minden támadás engem erősített a kormányzaton belül abban az értelemben, hogy megpróbáljak pénzt szerezni."
Tíz vállalásról is bejelentést tett.
- "Késési biztosítás": 4 vonatból 3 pontos, ezzel a MÁV a középmezőnyben van a kontinensen, ezért felveszi a harcot a késésekkel. 20 perces késés esetén visszaadják a jegyár felét, vita nélkül. Aki telefonon keresztül vette a jegyet, azon keresztül kapja meg a pénzét, aki másképp, az a leszállás helyén. Bérletesek kárpótlása: havonta 5 alkalmas késés a következő bérletből 10 százalékos kedvezményt jelent. A MÁV applikációban be kell kapcsolni a késési biztosítást. A szolgáltatás olcsó, hogy az emberek használják, aztán pedig komfortossá teszik. Részletes tájékoztatás később.
- 2026 január 1-jére a MÁV-Volán összes mosdóját felújítják. 1100 épületben végzik el ezt a munkát. A Mol-benzinkutakhoz hasonló lesz a módszer, fizetéses lesz a mosdó, az utasoknak ingyenes - jegy, bérlet, applikáció kell hozzá.
- Takarító személyzet lesz az IC-ken.
- 2026 áprilisig ezer új buszt vesz Magyarország. Az idén 500 új buszt vesznek, a jövő év első felében a többit. Így 6000 fiatal busz lesz, a 10 éves átlagéletkort lenyomják így 7-8 évre.
- Mozdonyflotta megerősítése: 50 korszerű villanymozdony van, 150 nem korszerű. A napi 200 után idén nyárra plusz 40 új villanymozdony és 15 nagy teljesítményű dízelmozdony áll üzembe. Összesen 55 idén, 15 jövőre érkezik a mozdonyokból.
- Száz új vonatkocsi áll be nyárra. 285 kocsit rendel meg a MÁV 330 milliárd forint értékben.
- A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et, amely így magyar vállalat lesz, némi osztrák tulajdonrésszel. A teljes humán- és járműerőforrást beforgatják a magyar vasúti rendszerbe. Győrben és környékén minden MÁV-os GYSEV-es lesz, tehát a Balatontól Nyugatra és Északra. A Békés IC vonalán is besegítenek majd GYSEV-es vonatok. 15 új Stadler szerelvény is érkezik a GYSEV-en keresztül, ez 3000 utashelyet jelent. 2026 januárjától a Budapest-Belgrád vasútvonalon is részben ezek a járművek teljesítenek majd szolgálatot. "Elfoglaltuk a GYSEV-et" - fogalmazott ismétlődően Lázár János. "Ez Ausztriának nem feltétlenül tetszik, de megtartjuk a szolgáltatási színvonalat" - tette hozzá.
- Nyár: nagyon nagy gondokat okozott az időjárás és egyéb gondok. Új szolgáltatás jön, ez a "MÁV busz". Több száz busz lesz a MÁV-é, hogy a vasútállomásokon maradó utasokat el tudják vinni. Ha betelt például az IC a Déliben, akkor azt onnan busszal új vagy újszerű busszal el tudják vinni a Balatonra.
- Klímagarancia: 2025-ben lehetővé tesszük, hogy az utasok tudják, van-e klíma egy adott szerelvényen. Vagy klímás vonat vagy klímás busz rendelkezésre fog állni nyártól.
- Áprilistól elindul a MÁV Plusz applikáció. Amíg az nem lesz teljes, addig a régi is működik. Ez kell majd a késési biztosítás érvényesítéséhez azoknak, akik appal vesznek jegyet mobillal.
Elmondta még, a "közlekedési alkotmány" készül, mindenki tudni fogja, mennyi számára a "minimál szolgáltatás", 3200 településből 1000 településen azonnal javulni fog a szolgáltatás.
A beszerzéseken 2024-ben 25 milliárd forintos megtakarítást értek el, ezt a nyílt verseny tette lehetővé.
A kormány - ezen kívül - pályafelújításra hitelt vesz az EIB-től (Európai Beruházási Bank), egymilliárd euróra tart igényt a kormány.
Kérdések - válaszok
Mit szól ahhoz, hogy a miniszterelnök Indiában van, miért titkolták el, miből finanszírozták?
Örülök, hogy nincs ennél nagyobb baj, hogy hová utazott a miniszterelnök, hogy ez jelenti a közbeszéd legnagyobb kihívását. A miniszterelnök engem decemberben tájékoztatott, hogy januárban szabadságra megy a családjával. Két hét - azt gondoltam - neki is jár. Közben onnan is dolgozik, kapok instrukciókat, utasításokat. Minden költségét maga állja, kereskedelmi géppel utazott.
Gubacsi híd vasúti traffipax: mi a helyzet?
5-tel mehetnek át a vonatok a Gubacsi hídon. Autószállítás is zajlik, Debrecenből, Kecskemétről és Szegedről nyugati irányba erre kell vinni az autókat, amíg létre nem jön egy új híd, azt 2025-2026-ban lehet majd elkezdeni megépíteni, de ehhez európai uniós forrás kellett volna, ennek hiányában is megépítjük.
A mohácsi híddal kapcsolatban mi a helyzet, mi az értelme?
Hercegszántóra pedig autópálya jön Románia és Szerbia autópályájának folytatásaként. Építenünk kell tehát Bajától Mohácsig egy 4 sávos autópályát, amely az M6-os autópályába csatlakozik. Szempontunkból a háború kedvezően rendezte át a régiós kereskedelmet, rajtunk megy át a forgalom Kelet felől.
Rogán Antal szankciós listára helyezése?
Nagy a kísértés, hogy az ember elhumorizálja, elbohóckodja a történteket... a kormány erről már kedden kiadta álláspontját. Én azt gondolom, ez Magyarország belügyeibe történő durva beavatkozás. Magyarokról kizárólag Magyarország dönthet érdemben. Ez a beavatkozás Nyugatról és Keletről sem fogadható el, politikai hovatartozásról függetlenül. A megállapítások közül pedig egy szó sem igaz, a magyar kormány kiáll Rogán Antal mellett, a Fidesz ugyanígy. Nem hagyjuk, hogy bárki levadásszon közülünk bárkit, akár külföldről is. A távozó amerikai nagykövetnek pedig az a legnagyobb baja, hogy Magyarország nem olyan, mint ő. Ha már nem hivatalnokként van itt, nem látjuk majd szívesen. Amit ő képvisel, arra nincs szüksége az országnak.
Rogán Antal ügye: mit jelent az - a Kormányzati Tájékoztatási Központ részéről -, hogy a kormány január 20. után lép az ügyben? A magyar kormány készül-e valamilyen válaszlépésre?
A magyar kormány nem készül válaszlépésre. Egy választást vesztett, bukott kormány lépéséről van szó. Az új kormányzattal majd felvesszük a kapcsolatot.
Milyen vagyonelemeket zároltak az Egyesült Államokban?
Ez az egész egy politikai provokáció, nem érdemes komolyan venni, megalapozatlan.
A Nyugati pályaudvarnak is megpályáztatják a működtetését. A VI. kerület is pályázni fog. Mi lesz elbírálási szempont? Hogy mekkora összeghez jut a MÁV? Figyelembe vetnek lokális szempontokat?
A magyar állam nem ad el pályaudvart. De nincs pénz arra, hogy ezeket a nagy pályaudvarokat felújítsuk. Ezért az a kérdés, hogy van-e lehetőség arra, hogy magántőkét bevonjuk ebbe. A javaslat az enyém: egy befektető céget alapítunk, amelynek 75 százalékos tulajdonosa a befektető lesz, 25 százalékosan pedig a MÁV. Nézzük meg, mennyit hoz a Westend! Nem szeretnénk ezekből a javakból kimaradni! Ezek a pályaudvarok óriási forgalmat bonyolítanak. A pályaudvar 70 százalékban területileg haszontalan. Odaadjuk az ingatlanokat, a befektető ebből profitot termel, ebből részesül a MÁV 25 százalékban. A vidéki pályaudvarok is bevásárlóközpontokká alakulnak majd át, illetve lakások, irodák létesülnek. A kerületi polgármester megkeresését ismerem. A kerületiek azonban nem eléggé tőkeerősek, hogy átvegyenek egy-egy ilyen területet. De nem zárjuk ki a kerületeket. Amikor január 31-ig meglesznek az ajánlatok - Magyarország top 10 ingatlanfejlesztője benne van ebben -, akkor meg fogom keresni az összes érintett kerületet, hogy benne vannak-e benne szintén. Ha komolyan vesszük, hogy a MÁV szolgáltató vállalat, akkor üzleti vállalkozás. Az utasokat ki kell szolgálni, ha nem tudom, akkor felelősséget vállalok. Magyarország megtehetné azt is, hogy megrendeli a szolgáltatást a német vagy az osztrák államtól, nincs sehol előírva, hogy a magyar államnak kell szolgáltatni a tömegközlekedést.
Debreceni bejelentés volt, hogy a vasúti funkciót elválasztják a kereskedelmitől. Hogyan?
Várjuk a pályázat lezárultát. Mi adjuk a beruházás telkét, a beruházó fog építeni. Rajta van ez a pályaudvar a listán.
Szegedi pályaudvar - ez fel van újítva, jó állapotban van, mi ott a vízió?
Nincs teljesen kész a pályaudvar, lehet bővíteni, fejleszteni. Szegeden lesz 10 ezer új munkavállaló a BYD mentén. Ott új vasútvonalak lesznek, felújítások történnek szárnyvonalakon. Ezért gondoltuk azt, hogy a szegedi pályaudvar működtetésében meg kell bővíteni a határátlépést, bővíteni kell a kapacitásokat. És szükség lesz vajdasági munkaerőre is. Érdemben változik és növekszik majd a forgalom ott. Nem tudom, lesz-e érdeklődés, a fővárosiakra biztosan. Szegeden is vannak olyan területrészek, amelyeket lehetne normálisan hasznosítani.
A tíz pontból kimaradt a pályafelújítás témaköre. Miért?
Ha az EIB-hitelt megkapjuk, a fővonalakon érdemi változás lesz a 160 km/h-s cél elérése érdekében. 200 nem reális, legfeljebb Budapest és Debrecen közt. Az EIB-hitelhez csatolt lista pályafejlesztési lista. E mentén 1200 milliárd forintnyi programot írunk ki, ebből 800 milliárd forintnyi hitel, mintegy 400 milliárd forintnyi EKOP-os uniós forrás. 2027-re a pályában a fővonalakon érdemi javulás lesz. Nem beszélve a 6000 kilométernyi teljes használt pályáról. 1200 milliárdból 600 kilométert újítunk fel, ez a realitás.
Elfogadható, ha egy sajtóorgánum megjelenteti valakinek a politikai aktivista személyes adatait?
Nincs kettős mérce. Ha valaki elmegy a kuplerájba, ne csodálkozzon, ha megtörténnek bizonyos események.
Városligeti megállt építkezések? Nemzeti Galéria?
Ami ott megvalósult, az visszaigazolja a budapestiek reményeit, várakozásait. A Nemzeti Galériára nincs pénz a 2025-ös költségvetésben. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell Nemzeti Galéria. A Nemzeti Galéria több mint galéria, több mint kiállítótér. Egy centrum. Ugyanígy a Magyar Zene Háza. Hogy a Nemzeti Galériának hol kell megépülnie, az más kérdés. De pénz most nincs rá.
Mozdonyvásárlás: számítanak-e a magyar iparra?
Európában van 3-4 olyan cég, amely motorvonatot, mozdonyt tud szállítani. Magyarországon nagyon rossz a járműpark, ezért sorban állnak a magyar kormánynál cégek, hogy ajánlatot tegyenek. Ma az összes mozdony lecserélhető lenne 80 százalékosan, ennek az összege több milliárd dollár. A miniszterelnök azzal bízott meg, hogy addig érdemi pénzköltés nem lehet, amíg a magyar szerepvállalás nem tisztázott. Arra vállalkozunk, hogy a karbantartást mi hajtsunk végre. Mozdonyt és motorvonatot nem tudunk gyártani, de vagonokat igen, illetve szervizelni bármit. Nem mindegy, hogy veszünk az Alstomtól, a Siemenstől vagy a Stadlertől. Az sem titok, hogy a kínaiak is be akarnak szállni a vonatjaikkal. Le tudnák dömpingelni a teljes európai piacot. De lesz olyan beszerzés, amelynek lesz magyar lába. Persze ebből is lesz nerezés, mert hát ismeri a nyilvánosság a tulajdonosokat...
Hogyan tudják tartani a menetrendet a MÁV és a Volán közt?
Egy cég van most már a menetrend összehangolásában. Zajlik a munka, bizonyos vonalakon összehangoltság van már.
Helyi bérletek?
Nyilván az a jövő, hogy elfogadjuk egymás termékeit, szolgáltatásait. Ebben az évben előrelépés lesz.
1900 km éves felújítási ütemterv van a közutakra 10 éves időtávlatban. Tudja ezt tartani a kormány?
Magyarországon van 30 ezer kilométernyi alsóbb rendű út. Azt tudom mondani, 2025-2026-ban részben megvan a fedezet. Már jártam a Pénzügyminisztériumban ezügyben, hogy hozzunk létre egy útalapot, ami 1999-ig volt. Én ennek a helyreállítására tettem javaslatot. Értelmes lenne megfontolni, hogy az utak által termelt pénzt visszacsatornázzuk az utakba.
Rogán Antal szankciós ügye: bizonyítékok nyilvánosságra hozatalát támogatja?
Vannak ilyenek? Vida Ildikó esetében sem láttam ilyet, akit NAV-elnökként tiltottak ki. Ha ügy van, miért nem hozták nyilvánosságra 1-2-3 évvel ezelőtt? Soha nem fog semmilyen bizonyítékot látni, mert nincs.
Klímabiztosítás: hogy néz ez ki?
A-ból B-be vagy vonattal, vagy busszal klimatizáltan el lehet jutni.
Mosdófelújítás: hogy marad majd jó?
Várjuk a fotókat, meglesz ennek a lehetősége.
InfoRádió: mi a helyzet a HÉV-ekkel?
A kormány terve az, hogy a kötött pályás közlekedési fejlesztési pénzeket a HÉV-ekre fogjuk elkölteni. Vonalfelújítás, járműfelújítás, vásárlás. Voltak meghibásodások, a MÁV megrendelte a felújítást, ezt folyamatosan végezzük. A HÉV-et szeretik az emberek, jó szolgáltatás.
Miniszteri meghallgatásán azt mondta, "sz.rból kell várat építeni", miért van ez így 15 év kormányzás után?
A vasutat megelőzi a közút, a kormány így döntött, ha tetszik, ha nem, 2010-től kezdődően. A forrásokat erre terelte a kormány, gyorsforgalmi utakra 5500 milliárd forintot költött. Ez volt a társadalmi prioritás. Azért a vasúti felújítás és beszerzés 2010 után kezdődött, ami történt, az pozitív, csak kevés. A Volán más állapotban van, mint a MÁV.
A vonatbalesetekért mekkora felelősséget érez?
Az ember mindig a legfontosabb, az emberért érzek felelősséget. Amíg a vas törik, addig az az irányítók felelőssége. Azonnal le fogok mondani, amint meghal egy ember vasúti balesetben.
Kinek a döntése volt, hogy "sportfeleségnek" nevezzék Magyar Pétert? Vannak még mások is a Fideszben, akik házastársként töltenek be állami pozíciót?
Ha ez így van, akkor a megállapítás mindenkire igaz. Nem szeretem, ha állami stallumok öröklődnek, és azt sem, férjek, feleségek jutnak pozíciókhoz. Személyes meggyőződésem, hogy a gyerekek a saját lábukra kell, hogy álljanak. Orbán Ráhel egy befektető felesége, a maga területén pedig szakértőnek számít lassan. De pont a turizmus az a terület, amelynél az állam nem tud beleszólni, hogy jó legyen vagy rossz legyen.
Az új KRESZ-tervezet kész lesz-e március végére?
Igen.
Szankcionálják-e autóelkobzással a gyorshajtást?
Nem.
A kormányzat mikor értesült a Rogán-ügyről?
Gondolom tegnap.
Január 20. után Rogán Antal lekerül az amerikai szankciós listáról?
Ezt nem mondtam. Egy folyamat meg fog kezdődni.
Vida Ildikó kitiltását feloldották már?
Nem tudom. Ez kiváló eszköz nyomásgyakorlásra az Egyesült Államok adminisztrációja kezében. De magyar ember bűnösségében csak a magyar állam hozhat döntést. Nem mondhatja meg egy nyugati és egy keleti hatalom sem, hogy Magyarországon ki ártatlan vagy ki bűnös. Véleményük lehet.
Vannak baloldali ingatlanbefektetők is?
Vannak még nem jobboldaliak.
Hogyan kezdődik a pályaudvaros projekt?
Szétválasztjuk a vasútüzemi területet és a befektetésit. A vasúti előírások nem változnak meg. A befektetési részben lesz a MÁV-nak 25 százalékos haszna.
Műemléképületekkel mi lesz?
Azokhoz nem szabad nyúlni. A Déli pályaudvarnak a lebontása nem merül fel, csak az átépítése.
HÉV-felújítás ütemezése?
2026-ban el kell kezdeni a munkát, ha EU-s pénz megy rá. 2025-ben ki kell írni az összes pályázatot.
Közlekedési Múzeum debreceni költözése?
Erről azt kell tudni, hogy a járműipartól finanszírozást kérünk, megépítésére és fenntartására. Ez nem ördögtől való. A magyaroktól sokat kapó szereplőket arra kérjük, hogy éves szinten egy 10 milliárdos alapból közlekedési kiállítási központot hozzunk létre. Az állam is fog bele adni ugyanennyit. A helyszín még nem biztos, de a BMW szomszédságában jó hely lehetne. Ezt a tervemet a miniszterelnök támogatja.
A vasúti felújítás során lesz-e járatritkítás vagy díjemelés?
Nem. Az olcsóból többet adunk el, "kleine Fische, gute Fische". Az emberek használják.
A pontosságot mikorra várják el a vasúton?
A pályákat is fel kell újítani, 3000 kilométernyi beteg vasúti pályánk van, 1200 kilométernyit gyógyítottunk meg 14 év alatt. A főváros felé érkező vonatokkal már nincs gond, a zónázók 90-95 százalékban tartani tudják a menetrendet. A 70 százalékos átlagban tehát benne van a nagyon jó és nagyon rossz is. Nem tudom megcáfolni, hogy ebbe az ágazatba nem tettünk eddig elég pénzt. Most legalább már olyan vita nincs, hogy üresen járó vonatokat megszüntessünk-e. Kérdés, hogyan tesszük be a rendszerre a pénzt.
Új KRESZ: mikor lesz nyilvános?
Március. Nem zárkózom el egy nagyszabású konzultációtól sem.
Pontosan mit, mikor és hogyan fognak átadni a GYSEV-nek?
A GYSEV-ben Magyarország érdekei nem érvényesültek elég jól, ezért született döntés a magyar tulajdonszerzés növeléséről, négyötödös tulajdonrésznél már az üzleti terv is a kezünkben van. A MÁV-szolgáltatást így GYSEV-esíteni tudjuk. Vas, Zala, Győr megyét és Veszprém megye egy részét átadjuk a GYSEV-nek, ez a folyamat idén megkezdődik. Békés megyében már most is dolgozik két GYSEV-mozdony. 1999-ben már volt egy ilyen terv, hogy az egész MÁV legyen GYSEV, erről kormányzati dokumentum van. Meglátjuk, hogyan sikerül ez az átalakítás. A GYSEV-nél 50, a MÁV-nál 11 megrendelést tudtam úgy leadni, hogy nem akadtam részérdekekbe. Ausztriából nem akarunk közben kivonulni. A GYSEV újbóli privatizációja fel sem merül. A személyszállítás állami biznisz, az áruszállítás vegyes.
Jegyvizsgálók elleni atrocitások: mit tesznek ezek ellen?
A vasúton több incidens is volt, provokáció, bántalmazás, gyalázás történt, ez nagyon súlyos hiba. Az 53 ezer ember szinte kivétel nélkül lelkiismeretes ember. Ezért is bánt, ha támadják a MÁV-ot, mert nem engem támadnak, hanem ezt az 53 ezer embert. Egyelőre nem tervezünk biztonsági lépéseket, de a MÁV már tett javaslatot ilyenre, remélem, nem tart erre a világ.
Jogosítvány-alkalmasság: mi történik majd?
Ez része a KRESZ-nek. Minden mérés azt mutatja, hogy van mit javítani a vezetni tudáson. Nem ellenzem a pszichikai tesztet, a digitális tesztpróbákat. Viszonylag kevés óraszámmal lehet a közúti forgalomba menni. Ezekre a vitákra vissza fogunk menni márciusban. Ösztönözni kell, hogy minél több tapasztalattal lehessen autót vezetni. Aki megkapja a jogosítványát, az használja! A balesetek nagyon jelentős része az útviszonyokhoz való nem alkalmazkodásból és az elsőbbség nem megadásából ered. Életkor-korlátozást is megfontolandónak tartok. 4-500 ember meghal autóbalesetben egy évben, részben azért, mert nem alkalmas vagy nem tapasztalt a vezető. Minden ilyen halálos balesetről SMS-t kapok a telefonomra. Több száz emberi élet megmenthető lenne, ha az emberek betartanák a sebességet, tekintettel lennének az útviszonyokra. Itt nem büntetésnek, hanem motivációnak van helye.