Infostart.hu
eur:
388.49
usd:
330.61
bux:
110668.81
2025. december 22. hétfő Zénó
Hands on handlebar of scooter, close-up
Nyitókép: Isabel Pavia/Getty Images

Szemere Dorottya: leginkább a rollerhasználók szeretnének követhető és érthető KRESZ-szabályozást

A városi közlekedésben jelentős szerepe lesz a mikromobilitási eszközöknek. A Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem legújabb kutatásában arra keresi a választ, hogy mitől lehetne az eszközöknek több használójuk, mik az igények, elvárások, problémák.

A kutatásban felmérik, hogy a közlekedésben részt vevőknek – az autósok és rolleresek mellett a gyalogosoknak, a bicikliseknek, a speciális igénnyel rendelkező, például babakocsis vagy kerekesszékes közlekedőknek – milyen elvárásuk lenne az új mikromobilitási eszközzel, annak a közlekedésbe integrálásával szemben – mondta az InfoRádióban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutatója. Szemere Dorottya szerint mindenki másképpen viszonyul az új technológiához, így nehéz lesz olyan szabályozást kialakítani, amely mindenkinek megfelel.

A kutatást nem csak kérdőíves formában végzik: végeztek már fókuszcsoportos beszélgetéseket és lesznek is még ilyenek, illetve használtak egy "drama labs" nevű, újfajta kutatási technikát, amelyet az északi országokban már régebb óta alkalmaznak, és épp ilyen mikromobilitási problémákat próbálnak feltárni és megoldani vele. "Ennek során modelleznek egy valódi közlekedési helyzetet, amiben benne van az összes résztvevő, és a kutató megfigyeli az ő reakcióikat, illetve utána különböző kérdéseket feltéve próbálja meg a résztvevőkben lejátszódó érzéseket, gondolatokat a felszínre hozni" – mondta a szakember.

A kutatás még zajlik és jó pár évig tartani fog, hogy az eredmények évente összevethetők legyenek. De az már megállapítható, hogy maguk a rollerhasználók igényelnének leginkább egy követhető és érthető szabályozást, mert véleményük szerint ez nemcsak az ő helyzetüket könnyítené meg, hanem akár a rendőrség munkáját is, akár azt, hogy az autósok hogyan reagáljanak, ha a rolleresek az úttesten közlekednek.

Szemere Dorottya arról is beszélt, hogy a rollerek maximális sebesség és teljesítmény szerinti kategóriákba sorolása lehetne a megoldás. A rolleresek a nyugat-európai szabványokhoz hasonlóan három kategóriát javasolnak.

"Az egyik a kisebb méretű és kisebb végsebességű rollerek, amelyekkel adott esetben akár a járdán is lehetne közlekedni, hiszen végsebessége nemhogy a 25, de hogy körülbelül a 15 km/órát éri el. A következő, közepes kategória rollerei menetteljesítményük alapján a biciklikhez hasonlíthatók, a harmadik kategória pedig az akár 50 km/órával is közlekedni tudó rollereket jelentené. Ezeknél már kötelező lenne a biztonsági felszerelés – a bukósisak, illetve a különböző térdvédők, protektorok – használata, viszont ezekkel akár az úttesten is lehetne közlekedni" – mondta a kutató.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×