eur:
413.95
usd:
396.77
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
Hands on handlebar of scooter, close-up
Nyitókép: Isabel Pavia/Getty Images

Szemere Dorottya: leginkább a rollerhasználók szeretnének követhető és érthető KRESZ-szabályozást

A városi közlekedésben jelentős szerepe lesz a mikromobilitási eszközöknek. A Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem legújabb kutatásában arra keresi a választ, hogy mitől lehetne az eszközöknek több használójuk, mik az igények, elvárások, problémák.

A kutatásban felmérik, hogy a közlekedésben részt vevőknek – az autósok és rolleresek mellett a gyalogosoknak, a bicikliseknek, a speciális igénnyel rendelkező, például babakocsis vagy kerekesszékes közlekedőknek – milyen elvárásuk lenne az új mikromobilitási eszközzel, annak a közlekedésbe integrálásával szemben – mondta az InfoRádióban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutatója. Szemere Dorottya szerint mindenki másképpen viszonyul az új technológiához, így nehéz lesz olyan szabályozást kialakítani, amely mindenkinek megfelel.

A kutatást nem csak kérdőíves formában végzik: végeztek már fókuszcsoportos beszélgetéseket és lesznek is még ilyenek, illetve használtak egy "drama labs" nevű, újfajta kutatási technikát, amelyet az északi országokban már régebb óta alkalmaznak, és épp ilyen mikromobilitási problémákat próbálnak feltárni és megoldani vele. "Ennek során modelleznek egy valódi közlekedési helyzetet, amiben benne van az összes résztvevő, és a kutató megfigyeli az ő reakcióikat, illetve utána különböző kérdéseket feltéve próbálja meg a résztvevőkben lejátszódó érzéseket, gondolatokat a felszínre hozni" – mondta a szakember.

A kutatás még zajlik és jó pár évig tartani fog, hogy az eredmények évente összevethetők legyenek. De az már megállapítható, hogy maguk a rollerhasználók igényelnének leginkább egy követhető és érthető szabályozást, mert véleményük szerint ez nemcsak az ő helyzetüket könnyítené meg, hanem akár a rendőrség munkáját is, akár azt, hogy az autósok hogyan reagáljanak, ha a rolleresek az úttesten közlekednek.

Szemere Dorottya arról is beszélt, hogy a rollerek maximális sebesség és teljesítmény szerinti kategóriákba sorolása lehetne a megoldás. A rolleresek a nyugat-európai szabványokhoz hasonlóan három kategóriát javasolnak.

"Az egyik a kisebb méretű és kisebb végsebességű rollerek, amelyekkel adott esetben akár a járdán is lehetne közlekedni, hiszen végsebessége nemhogy a 25, de hogy körülbelül a 15 km/órát éri el. A következő, közepes kategória rollerei menetteljesítményük alapján a biciklikhez hasonlíthatók, a harmadik kategória pedig az akár 50 km/órával is közlekedni tudó rollereket jelentené. Ezeknél már kötelező lenne a biztonsági felszerelés – a bukósisak, illetve a különböző térdvédők, protektorok – használata, viszont ezekkel akár az úttesten is lehetne közlekedni" – mondta a kutató.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×