Az év első négy hónapjában élénkült a hazai használtautó-piac, havi bontásban 73–80 ezerre tehető a tulajdonosváltások száma, szemben az egy évvel korábbi adatokkal, amikor 60–72 ezer közötti volt a használt autók tulajdon jog változásának száma - mondta Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a Népszavának.
A használt gépjárművek ára minimálisan, 3-5 százalékkal csökkent, ennek hátterében az infláció csökkenése, a forint erősödése és a forint-euró árfolyam stabilizálódása áll.
A tavalyi évi magas infláció és a reálbércsökkenése arra késztette a vevőket, hogy elhalasszák vásárlásaikat, részben ennek tulajdonítja az MGOE elnöksége a használt autó piacon az idén tapasztalható élénkülést. Tavaly 824 ezer használt autó cserélt gazdát Magyarországon, importból pedig 105 ezer érkezett az országba, ami számottevő csökkenés a 2022-es 126 ezerhez képest - mondta Fojt Attila.
A legnagyobb kereslet a másfél millió forint alatti autók piacán tapasztalható, itt alig mérséklődtek az árak az elmúlt évhez képest. Annál jobban az olyan elektromos autók esetében, mert az új a Teslák és a BYD-k ára rövid időn belül több millió forinttal csökkent, amit követ a használtautó-piac is.
Az autók átlagéletkora nagyon magas, 15,6 év, ez pedig nem csökkenthető, ha évente csak 107 ezer új autót adnak el az országban, mint tavaly
- mondta az egyesület elnöke, hozzátéve, hogy összehasonlításképpen Ausztriában ez a szám 320 ezer volt.
2011-2012 óta 60-80 százalékkal drágultak Magyarországon az új autók, ez is magyarázza, hogy miért maradnak el messze az eladási számok a 2004-2005-ös évektől, amikor 210 ezer új autó talált gazdára. A 107 ezer új autó eladásból 11–15 ezerre tehető a reexport mértéke. Ezek azok az autók, amelyeket itt vesznek meg, itt helyeznek forgalomba, de ezt követően azonnal külföldre kerülnek.
Az infláció csökkenése és a reálbérek növekedése új fejlemény a gazdaságban, így a hatásuk még nem érződik a hazai új autóárakon - fogalmazott a lapnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Hozzátette: hosszabb ideig eltart, míg a fogyasztói bizalom helyreáll.
A Covid, az energiaválság, az orosz–ukrán háború és az elhúzódó recesszió pénzügyi értelemben nem szokványossá tette a mögöttünk állókat, így nem csoda, hogy az emberek nehezen szánják rá magukat újautó-vásárlásra, ami egyre inkább luxussá válik.
A világjárvány alatt megbomlott termelési láncok helyreállása után az autóiparban felpörgött a termelés, jelentős készletek halmozódtak fel a kereskedőknél, kulcskérdéssé vált az értékesítés. Ha csupán az új autók listaárát nézzük, nem alkothatunk pontos képet a piacon zajló folyamatokról. Akcióba léptek az importőrök, és akár több millió forintos kedvezményeket kínáltak, céljuk a készlet kisöprése volt - jelezte a vezérigazgató.
Ezek az akciók mára kifutottak, miközben nőnek a lakossági megtakarítások, és növekszik a reálbér is, de mindez a fogyasztásban alig látszik. Az új autó kereskedelme mindenesetre ezt példázza. Halász Bertalan szerint lehetséges, hogy most érdemes autót vásárolni, hiszen ha az emberek tömegesen nyúlnak a megtakarításaikhoz és kezdenek járművet venni, annak árfelhajtó hatása lesz.