Infostart.hu
eur:
381.49
usd:
327.4
bux:
109269
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Unsplash

Kevesen vásárolnak új autót, felpörgött a használt piac

A legtöbben a másfél millió forint alatti használt gépjárműveket keresik.

Az év első négy hónapjában élénkült a hazai használtautó-piac, havi bontásban 73–80 ezerre tehető a tulajdonosváltások száma, szemben az egy évvel korábbi adatokkal, amikor 60–72 ezer közötti volt a használt autók tulajdon jog változásának száma - mondta Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a Népszavának.

A használt gépjárművek ára minimálisan, 3-5 százalékkal csökkent, ennek hátterében az infláció csökkenése, a forint erősödése és a forint-euró árfolyam stabilizálódása áll.

A tavalyi évi magas infláció és a reálbércsökkenése arra késztette a vevőket, hogy elhalasszák vásárlásaikat, részben ennek tulajdonítja az MGOE elnöksége a használt autó piacon az idén tapasztalható élénkülést. Tavaly 824 ezer használt autó cserélt gazdát Magyarországon, importból pedig 105 ezer érkezett az országba, ami számottevő csökkenés a 2022-es 126 ezerhez képest - mondta Fojt Attila.

A legnagyobb kereslet a másfél millió forint alatti autók piacán tapasztalható, itt alig mérséklődtek az árak az elmúlt évhez képest. Annál jobban az olyan elektromos autók esetében, mert az új a Teslák és a BYD-k ára rövid időn belül több millió forinttal csökkent, amit követ a használtautó-piac is.

Az autók átlagéletkora nagyon magas, 15,6 év, ez pedig nem csökkenthető, ha évente csak 107 ezer új autót adnak el az országban, mint tavaly

- mondta az egyesület elnöke, hozzátéve, hogy összehasonlításképpen Ausztriában ez a szám 320 ezer volt.

2011-2012 óta 60-80 százalékkal drágultak Magyarországon az új autók, ez is magyarázza, hogy miért maradnak el messze az eladási számok a 2004-2005-ös évektől, amikor 210 ezer új autó talált gazdára. A 107 ezer új autó eladásból 11–15 ezerre tehető a reexport mértéke. Ezek azok az autók, amelyeket itt vesznek meg, itt helyeznek forgalomba, de ezt követően azonnal külföldre kerülnek.

Az infláció csökkenése és a reálbérek növekedése új fejlemény a gazdaságban, így a hatásuk még nem érződik a hazai új autóárakon - fogalmazott a lapnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Hozzátette: hosszabb ideig eltart, míg a fogyasztói bizalom helyreáll.

A Covid, az energiaválság, az orosz–ukrán háború és az elhúzódó recesszió pénzügyi értelemben nem szokványossá tette a mögöttünk állókat, így nem csoda, hogy az emberek nehezen szánják rá magukat újautó-vásárlásra, ami egyre inkább luxussá válik.

A világjárvány alatt megbomlott termelési láncok helyreállása után az autóiparban felpörgött a termelés, jelentős készletek halmozódtak fel a kereskedőknél, kulcskérdéssé vált az értékesítés. Ha csupán az új autók listaárát nézzük, nem alkothatunk pontos képet a piacon zajló folyamatokról. Akcióba léptek az importőrök, és akár több millió forintos kedvezményeket kínáltak, céljuk a készlet kisöprése volt - jelezte a vezérigazgató.

Ezek az akciók mára kifutottak, miközben nőnek a lakossági megtakarítások, és növekszik a reálbér is, de mindez a fogyasztásban alig látszik. Az új autó kereskedelme mindenesetre ezt példázza. Halász Bertalan szerint lehetséges, hogy most érdemes autót vásárolni, hiszen ha az emberek tömegesen nyúlnak a megtakarításaikhoz és kezdenek járművet venni, annak árfelhajtó hatása lesz.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Történelmi megállapodás előtt áll az EU – 25 éve várunk erre

Történelmi megállapodás előtt áll az EU – 25 éve várunk erre

Már meghallgatható a Portfolio Checklist pénteki adása. A műsor első részében arról beszélgettünk, hogy sikerült véglegesíteni az EU és a dél-amerikai Mercosur-országok között létrejövő, rendkívül átfogó partnerség részleteit. Ez nagy jelentőségű, hiszen az együttműködés immár 25 éve előkészítés alatt áll, és még ma is akadnak olyan kérdések, amelyeket tisztázni kell. A témát Sasvári Marcell, a Portfolio uniós ügyekkel foglalkozó elemzője segített kibontani. A második részben az idei, immár tizenhatodik alkalommal megrendezett Portfolio Property Awards gála kapcsán áttekintettük, melyek a legfrissebb piacformáló trendek a hazai ingatlanpiacon. Arra is kitértünk, hogy a lokáción túl mi lehet egy projekt valódi sikerkulcsa, és milyen előnyt jelenthet egy ESG-szemléletű megközelítés. Vendégünk Székely Ádám, az Innovinia tulajdonosa és ügyvezető igazgatója volt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×