eur:
399.97
usd:
369.14
bux:
86674.79
2025. március 14. péntek Matild
Sorompó a Rákosrendező pályaudvar egykori állomásépülete előtt a Szegedi út és Teleki Blanka utca kereszteződésében 2024. január 3ésán.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Halálos gázolások a mozdonyvezetők szemszögéből: macsóskodásnak nincs helye, minden tragédia emberpróbáló

A balesetekre nem lehet előre felkészülni, a kezdő mozdonyvezetők útját mentoroknak kell egyengetniük, hogy jól tudjanak reagálni a váratlan helyzetekre – mondta Molnár Péter mozdonyvezető egy podcastműsorban. Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint nem mindenki alkalmas erre a munkára, évente a jelentkezők 7-14 százalékát utasítják vissza az uniós direktívák miatt.

A MÁV-csoport adatai szerint idén vasúti átjárókban eddig tizenhat baleset történt – öttel több, mint a 2023-as év hasonló időszakában. Ezek közül egy halállal végződött, három pedig súlyos sérülésekkel járt. Tizenkét ember halt meg tiltott helyen való tartózkodás miatt, őket elsodorta vagy elütötte a vonat. A mozgó vonatról történő leugrás egy ember életét követelte, ketten pedig súlyosan megsérültek. Egy fiatalembernek áramütés okozta a halálát, miután felmászott egy álló mozdony tetejére szelfit készíteni.

A MÁV hangsúlyozta, hogy az értelmetlen halálesetek mindegyikét az alapvető biztonsági szabályok megszegése és a figyelmetlenség okozza. Minden gázolás traumatikus élmény a vonatvezetőknek, illetve azoknak az utasoknak is, akik a járműről vagy a peronról nézik végig az eseményeket.

Ezt a témát dolgozta fel a MÁV-csoport hivatalos honlapján elérhető, Menet közben című podcastsorozat legújabb adása. A műsorban Molnár Péter mozdonyvezető azt mondta,

egy balesetre nem lehet felkészülni.

Mint fogalmazott, sokszor átélt ilyen szituációkat, és nagyon fontosnak tartja, hogy a kezdő mozdonyvezetőket tapasztalt mentorok készítsék fel lehetőleg még a gyakornoki hónapok vagy évek alatt arra, hogy bármikor adódhatnak váratlan helyzetek.

„Egy-egy gázolás után más emberré válunk. Egyeseknek le kellene küzdeniük a macsó kultuszt. Ilyen helyzetekben nyugodtan lehetünk egy kicsit elkeseredettek.

Nyugodtan mutathatjuk kifelé is azt, hogy igenis megviselt a gázolás”

– fogalmazott Molnár Péter, aki nyolc esetben élt át ilyen tragédiát, melyek közül kétszer autóval ütközött a mozdonyával.

Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint azt is számításba kell venni, hogy nem mindenki alkalmas mozdonyvezetőnek. „Van egy uniós direktíva arra vonatkozólag, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie egy mozdonyvezetőnek pszichésen, orvosilag és testileg. Ezen szempontok alapján a jelentkezők 7-14 százalékát kell visszautasítanunk évente” – magyarázta a műsorban.

Mint mondta, nem feltétlenül véglegesek ezek a visszautasítások, ugyanis a jelentkezők között nagyon sok a 19-20 éves fiatal, akik korukból adódóan „még nincsenek azon a fejlettségi és érettségi szinten”, hogy mozdonyt vezethessenek, később azonban megfelelő rutint és tapasztalatot szerezve már munkába állhatnak a vasúttársaságnál – amennyiben minden követelményt teljesíteni tudnak.

Az utasok idén is találkozhatnak figyelemfelkeltő plakátokkal, filmekkel, reklámokkal a lehetséges balesetveszélyekkel és a biztonságos közlekedéssel kapcsolatban. A nyári időszakban különösen a Balaton-part és a Velencei-tó közelében lévő vasúti átjáróknál, valamint az Erzsébet-táborokban lesznek ilyen kampányok, akciók.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Nagyon jó összképet mutat a Forma–1 2025-ös mezőnye, a jelenlegi számítások szerint azonban a McLaren versenytempóban körülbelül három tizedmásodperccel veri a közvetlen üldözőket – mondta az InfoRádióban a Motorsport Online főszerkesztője. Vámosi Péter arról is beszélt, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj végeredménye alapján még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni az erőviszonyokról.

Csizmazia Gábor: a békéhez vezető úton sokkal több a kérdőjel, mint gondolnánk

Az amerikai–ukrán tárgyalásokról, az ezzel kapcsolatos amerikai igényekről, Volodimir Zelenszkij magatartásáról, vagy éppen a trumpi intézkedések republikánus és demokrata olvasatáról is beszélt Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézet tudományos munkatársa az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.14. péntek, 18:00
Zsigmond Gábor
a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója
Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Továbbra is egymástól eltérő jelentések érkeznek a kurszki régióból, miután az elmúlt napokban az orosz hadsereg áttörte az ukrán védelmet, és majdnem teljesen visszaszerezte azt a kiszögellést, amelyet még a nyáron foglalt el Ukrajna. Délután reagált Vlagyimir Putyin orosz elnök az ukrán-amerikai tűzszüneti javaslatra, de nem mondta ki határozottan, hogy elutasítja-e azt vagy sem, hanem további megbeszéléseket helyezett kilátásba Donald Trump amerikai elnökkel. Trump nem sokkal később maga is megszólalt, pozitívan értékelve Putyin szavait, és azt mondta, kész tárgyalni az orosz elnökkel. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint azonban az orosz államfő csak újabb manipulációt mutatott be. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×