eur:
400.67
usd:
362.82
bux:
72570.57
2024. október 3. csütörtök Helga
Nyitókép: MÁV

Olyan gond van, hogy a lakossághoz fordult a MÁV

Az elmúlt egy hónapban két fiatal halálát és két tinédzser életveszélyes sérülését okozta a figyelmetlenség, közlekedés közben a fülhallgató használata, a telefon nyomkodása és a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás, ezért a MÁV és az Oktatási Hivatal az új tanév kezdetével közös kampányt indított a baleset-megelőzés érdekében.

Idén a MÁV hálózatában már 56 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben tizenöten vesztették életüket. A figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése miatt már 90 esetben gázolt embert a vonat, ebből tizenegy baleset történt vasúti átjáróban. A tavalyi év azonos időszakában 26-szor gázolt embert a vonat. Az elmúlt két hétben két tinédzser tragikus halálát és egy fiatal súlyos sérülését okozta a figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése a síneken. A MÁV közleményében jelezte: a minden esetben vétlen mozdonyvezetők súlyos traumát élnek át a balesetek során, különösen akkor, amikor fiatalt gázolnak halálra. Három hete egy fiatal életveszélyesen megsérült, amikor vasútüzemi területen felmászott egy vasúti kocsi tetejére, és áramütés érte.

A fiatalokat ért vasúti balesetek számának visszaszorítása érdekében a MÁV az Oktatási Hivatal együttműködését kérte a fiatalok edukálására és annak érdekében, hogy a SÍN-TÉR baleset-megelőzési célú ismeretterjesztő filmsorozat epizódjai minél több diákhoz eljuthassanak. A vasúttársaság több mint 2800 iskolának küldte el a legfontosabb vasútbiztonsági szabályokat, valamint Molnár Péter mozdonyvezető videóüzenetét, amelyben ő is a szabályok betartását kéri.

Hegyi Gyula, a MÁV vezérigazgatója a kampánynyitó sajtótájékoztatón elmondta: az elmúlt hetek, hónapok tragédiái közül több esetben is fiatalok voltak az érintettek, csak az elmúlt egy hónapban négy tizenéves gyerek volt valamilyen vasúti közlekedési baleset áldozata. Hozzátette: a kampány keretében három figyelemfelhívó, látványos videót készítettek, amelyek közérthetően ismertetik a diákokkal a legfontosabb közlekedési szabályokat és figyelmeztetnek a legnagyobb veszélyekre.

Sipos Imre, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese közölte: nem volt kérdés számukra, hogy részt vegyenek-e az együttműködésben és a kampányban, ugyanis nagyon fontosnak tartják az edukálást ezen a területen is. Úgy véli, oktatással, a jelenségek értelmezésével és azok elméleti hátterének bemutatásával sokat tudnak segíteni a fiataloknak abban, hogy megértsenek valós élethelyzeteket, és így egyértelművé válik számukra, melyek a legnagyobb veszélyek közlekedés közben.

A három film a Nemzeti Köznevelési Portál médiatárában érhető el. Az egyik film az áramütés veszélyeire, a másik a vonatok fékútjára, a harmadik pedig a vágányok szabályos, biztonságos megközelítésére, a távolságok betartására hívja fel a figyelmet.

Molnár Péter mozdonyvezető az ismeretterjesztő filmsorozatot bemutató sajtóeseményen hangsúlyozta: kollégái sokszor tehetetlenek a baleseteknél, mert a hatalmas tömegű szerelvények fékútja több száz méter is lehet. Megerősítette, hogy a legtöbb balesetet, tragédiát fegyelmezetlenség vagy figyelmetlenség okozza, a mozdonyvezetők pedig sok esetben már nem tudnak időben fékezni, illetve megállni, mert ez egyszerűen fizikai képtelenség. Jelezte azt is, hogy

egy gázolásnak minimum két elszenvedő alanya van. Az egyik az áldozat, a másik pedig – akiről talán kevesebb szó esik — a mozdonyvezető.

Molnár Péter azt tapasztalja, hogy a fiatalok egyre fegyelmezetlenebbek, nem kellően körültekintőek. Mint fogalmazott, sokszor előfordul, hogy csapatokban, egymást túlkiabálva közelítik meg a vasúti átjárót, közben pedig nyomkodják a telefonjukat, fej- vagy fülhallgató van rajtuk, ami teljesen elvonja a figyelmüket. Gyakran megesik, hogy a mozdonyvezetőknek rá kell dudálniuk az ilyen figyelmetlen fiatalokra.

„Ilyenkor óriási felelősség van rajtunk. Pillanatok alatt el kell döntenünk, hogy kürtölünk vagy sem. Én oktatok is, és igyekszem jó tanácsokat adni a tanoncainknak, de nem lehet elméletben felkészülni minden egyes veszélyre és esetre, az adott pillanatban kell meghozni a megfelelő döntést” – magyarázta Molnár Péter, aki a TV2 Tények című műsorában arról is beszélt, hogy eddig hat embert gázolt el és két autóval ütközött. „Gyakorlatilag mind a két autóbalesetnél ugyanaz történt: ők nem vették észre a sorompó piros jelzését, és így jöttek át előttem” – emlékezett vissza.

„Nekünk is van családunk, nekünk is vannak szeretteink. Nagyon nehéz egy baleset után hazamenni, hiszen ekkor kezdődik el az események feldolgozása. De nekünk ez a hivatásunk, nekünk mihamarabb vissza kell állnunk a munkába” – idézi a MÁV közleménye Molnár Pétert.

A balesetek visszaszorítása érdekében a MÁV Érj haza biztonságban! címmel már 2022 áprilisában elindította országos baleset-megelőző kampányát, amely a lakosság általános edukálását, a problémákra való rávilágítást tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében.

Körültekintés, óvatosság és figyelem

Bár a MÁV minden lehetséges módon dolgozik a balesetek számának visszaszorítása érdekében, ismételten felhívja a figyelmet, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos. Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni.

Amire mindig figyelni kell:

  • Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos. Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni.
  • Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni, mert ez elvonja a figyelmet a veszélyekről.
  • A labirintkorlát arra szolgál, hogy a vasúti vágányokon való áthaladás előtt lassítsa a közlekedést, és kialakításával elősegítse, hogy a gyalogos vagy kerékpáros mindkét irányba körül nézzen, mielőtt a sínekre lép.
  • A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését. Mielőtt a sínekre lépünk, mindig győződjünk meg róla, hogy egyik irányból sem érkezik vonat!
  • Tilos és életveszélyes felmászni a vasúti kocsikra vagy a felsővezeték tartóoszlopára! A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést, súlyos vagy életveszélyes égést okozhat. Már önmagában az 5-6 méter magas jármű tetejéről való lecsúszás is súlyos sérüléseket okozhat, vagy akár halálos következménnyel is járhat. Szigorúan tilos a járművek alá menni, alattuk átbújni, illetve azok tetejére felmászni.
  • Az életükkel játszanak azok a fiatalok, akik szórakozásból a vonat elé szaladnak, majd elugranak az érkező jármű elől. A vonat valós sebességét nagyon nehéz érzékelni, ráadásul a vasúti szerelvény féktávolsága is több száz méter, ezért a hirtelen megállítása esélytelen.
  • A vasúti sínre köveket, idegen anyagokat helyezni, a vonatot megdobálni szigorúan tilos! Ezek a cselekedetek súlyosan veszélyeztetik a közlekedő vonatok biztonságát, hiszen azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatják. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követi.
KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Baj van a szomszédban, tömegével szerelnek le a rendőrök

Baj van a szomszédban, tömegével szerelnek le a rendőrök

Hatalmas a rendőrhiány Szlovákiában. Szeptember 30-án járt le a felmondások beadásának határideje azok számára, akik még idén távozni akarnak a testületből. A belügyminisztériumnak nem sikerült megakadályoznia a rendőrök tömeges távozását. Az év végéig 1800-2000 rendőr szerelhet le, ami olyan helyzetet teremthet, amit már a lakosság is megérezhet a hétköznapokban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.03. csütörtök, 18:00
Kovács Ákos
Kossuth-díjas zeneszerző, előadóművész
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×