eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Lázár János építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés plenáris ülésén 2023. június 13-án.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Lázár János ingyenessé tenné a tömegközlekedést a 14 éven aluliaknak

Az építési és közlekedési miniszter egy zártkörű rendezvényen beszélt a terveiről. Azt is elmondta, hogy soha nem használták még ilyen sokan a MÁV és a Volán járatait.

Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) hétfői exkluzív Nagyvállalati Klubjában tartott monumentális, majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt - írja a Világgazdaság.

Az eseményen Lázár János arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése kapcsán megszületett-e már a kormánydöntés, a lap szerint a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék. Egyelőre tervezett dátum sem hangzott el a lépés bevezetésére. Mint írják, akkor említette meg a miniszter a tervet, amikor a közlekedés területről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban.

Lázár János elmondása szerint mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Azt is hozzátette, hogy ebben közrejátszanak a dugók és a 600 forintos literenkénti üzemanyagár is, ám a növekedés oka főként az olcsó bérlet lehet. Összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek. A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára, ennek kapcsán hozta szóba a 14 év alattiak ingyenes utazási lehetőségét.

A lap szerint a miniszter elismerte, hogy a közösségi ágazatban kínált szolgáltatás minimum kifogásolható, de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, mikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók hogyan szolgáltatnak. Hozzátette, az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program.

Azt is hangsúlyozta, hogy a költséghatékonyság kulcsfontosságú; a MÁV-Volán járműállománya régi, és iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el. Mint a vg.hu szerint elmondta, alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis van ilyen szakasz, annak rossz a minősége. Miközben a MÁV éves energiaköltsége 2022-ben (egy duplázódással) elérte a 180 milliárd forintot. Lázár János szerint csökkenteni kell az energiaköltségeket, de ez anélkül nem fog menni, hogy az állam ne fektetne bele pénzt.

Minden technológiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén, elektromos vagy alternatív hajtásláncról

- jelentette ki a miniszter.

Ezen felül kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, a magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja. Ám a folyamatot nehezíti, hogy minderre olyan időszakban kellene sort keríteni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×